Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Antwoord Sebes

Beste mensen, Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar heb tot nu toe weinig gepost. Ik had een vraagje. Vandaag heb ik een mailtje gekregen van Sebes Literaire agentschap over een manuscript dat ik naar ze heb gestuurd. Hierin stond dat de tekst niet slecht was en dat ik het bij andere uitgeverijen moest proberen. i.v.m. verzoek van een beheerder heb ik de tekst van de mail weggehaald. Ik vroeg mij af of dit nou goed of slecht nieuws is. Moet ik blij zijn? Want ik heb vernomen dat dhr. Sebes best wel streng is met zijn beoordelingen. Hebben mensen meer ervaringen? Moet ik blij zijn dat hij me aanmoedigt of juist niet omdat hij me heeft afgewezen? Ik snap de afwijzing wel, mijn werk past niet binnen hun vakgebied. Toch vraag ik mij af wat jullie van de reactie vinden. groetjes, een nieuweling

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Moeilijk te zeggen. Ik dacht dat Sebes overal wel een kiertje had. Waarom door drie mensen laten lezen als je geen verstand van het genre hebt? Dat drie mensen het gelezen hebben, lijkt me trouwens heel positief.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat doet hij niet. geen jeugd of Young Adult, geen fantasy of horror, volgens mij staat dat ook op zijn website, want zijn insteek is toch vooral literair. Ik denk dat je er helemaal niet ontevreden over hoeft te zijn MS, hij heeft er naar gekeken, drie mensen zelfs, vindt het niet slecht, wat een eufemisme is voor goed en hij raadt je een alternatief aan. Prima toch!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Marjet zegt. Meneer Sebes is geen man die een blad voor zijn mond neemt, als hij het niets vindt zegt hij dat ook. Ik vertaal het als: 'Het is goed geschreven, maar of het goed genoeg is voor de markt kunnen wij niet beoordelen. Want dat weten wij niet. Probeer het eens bij boekerij / Harmonie.'

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik was er erg onzeker over, maar nu voel ik me er toch wat beter door. Ik ga het gewoon nog eens proberen!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik denk dat je er goed aan doet zijn advies op te volgen - en tevens dat je de originele tekst van zijn mail vervangt door een parafrase, omdat niemand het leuk vindt dat zijn / haar mail geheel openbaar op een forum gezet wordt (ook Paul Sebes niet).

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het positief is hoor! En vooral dat dhr. Sebes de moeite heeft genomen te reageren op een MS uit een genre waarvan hij (vooraf) waarschijnlijk al weet dat hij er toch niets mee doet. (Als ik zo de reacties hierboven lees) :-) Stuur het es naar Dromen Demonen van Luitingh of naar Blossom Books van Lemniscaat. Dat zijn (delen van) uitgeverijen die zich juist richten op YA en/of Fantasy :-) Succes! En laat je weten hoe het is gegaan?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Katniss. Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik heb ondertussen een bericht gekregen van een reguliere uitgeverij, die wel interesse heeft in het manuscript. Maar ik vind de uitgeverij iets te klein voor het plan dat ik heb. Ik heb het ondertussen ook aan Luitingh en boekerij gestuurd, maar heb van beide nog niets gehoord. Luitingh heeft me ook nog geen ontvangstbevestiging gestuurd, dus ik vrees dat het nog niet is aangekomen. Ik zit nu echt zwaar te tobben wat ik eigenlijk moet doen. Kleine uitgeverij accepteren, of antwoord van de anderen afwachten?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De andere mailen/bellen dat je al een geïnteresseerde partij hebt en dat ze als ze slim zijn nu beginnen met lezen. :D

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je niet willen beginnen met een kleine uitgeverij? Als het een 'gevestigde' uitgeverij is, kan het juist leuk zijn. En belangrijk is, lijkt mij, of je je ergens 'thuis' voelt. En, als het je niet bevalt, zou je toch altijd nog kunnen overstappen? Of idd, zoals Hadassah voorstelt, of zelf even een mailtje of belletje doen en aangeven dat je een partij hebt gevonden die belangstelling heeft, maar dat je ook graag hun oordeel / reactie zou willen (afwachten). Wel een beetje een luxeprobleem hihihi :-).

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Klein kan ook groots zijn. Maar het kan idd ook een probleem zijn, als je boek groter wordt dan de uitgeverij aan kan. Beetje koffiedik kijken, helaas. Is de interesse ook meteen een ja? Dan is het een lastig dilemma. Als ze eerst nog willen lezen, dan heb je tijd om ook af te wachten wat de anderen zeggen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hadassah: Ik zat daar zelf ook aan te denken, maar ik denk dat een uitgever niet echt zit te wachten op een stalkpoging van mij om hen ervan te overtuigen dat ze mijn manuscript moeten lezen. Wat als ze denken dat ik bluf en gelijk nee zeggen? hahaha, zou dat geestelijk niet aankunnen. @Katniss: Een kleine reguliere uitgeverij is wel ok, maar ik heb al een keer de fout gemaakt om te snel tegen een "uitgeverij" ja te zeggen, waar ik achteraf heeeeelll erg veel spijt van heb gehad. Maar toen was het kwaad al geschied. Ik had toen al getekend. Daarom ben ik erg bang. De uitgeverij die interesse heeft getoond is regulier (ik zet liever geen naam erbij. Ik wil niet de naam van een uitgeverij op een subjectieve manier aan het woordje "klein" verbinden), maar ik zit toch erg te twijfelen. Dat komt doordat ik een verhaal van circa 5 delen aan het uitwerken ben. Ik ben bang dat zij de capaciteiten ervoor niet hebben. Je hebt inderdaad wel gelijk dat het een luxeprobleem is, maar dat mag ook een keer wel bij mij, haha. Ik heb echt heel lang gewacht op dit moment. Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker niet het werk van de andere leden op dit forum bagatelliseren. Het is alleen dat ik, voor mijn eigen gevoel, echt mijn hele leven hierin heb gestopt. Ik heb letterlijk alle andere dingen in mijn leven op non-actief gezet, om dit voor elkaar te krijgen. @Ceridwen: Het is nog in de fase van "we moeten in gesprek om het één en andere te bespreken". Maar ik ben bang dat het gesprek snel op resultaten zal uitlopen, terwijl ik weet dat de wachttijd bij de meeste uitgeverijen minimaal 2 maanden is. Aan de ene kant denk ik, niet geschoten is altijd mis maar aan de andere kant zal ik echt enorm veel spijt hebben als ik dit afsla en vervolgens de andere uitgeverijen negatief antwoord terugsturen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hadassah: Ik zat daar zelf ook aan te denken, maar ik denk dat een uitgever niet echt zit te wachten op een stalkpoging van mij om hen ervan te overtuigen dat ze mijn manuscript moeten lezen. Wat als ze denken dat ik bluf en gelijk nee zeggen? hahaha, zou dat geestelijk niet aankunnen.
Ik denk dat dit wel meevalt, als jij echt een andere geïnteresseerde partij hebt, zullen zij blij zijn dat je hun even inlicht. Halen ze jouw manuscript wat meer naar boven uit de stapel.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MS Lady oh, ik zie nu pas je genre! Kijk! Aangezien ik ook in het genre aan de schrijf ben, vind ik het dubbeltop dat je een uitgeverij hebt gevonden die belangstelling heeft. Misschien een dom advies maar ik gooi um er toch in: Volg je hart ;-) Als je twijfelt, dan is dat soms met een reden...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als Paul Sebes je manuscript goed geschreven vindt, zou ik nog even geduld oefenen. Ik heb persoonlijk geen ervaring met hem, maar heb genoeg gehoord en gelezen om te weten dat hij bijzonder kritisch is en de zaken nooit mooier voorspiegelt dan ze zijn. Ik zou het manuscript gewoon naar nog een paar reguliere uitgevers van fantasy sturen. Ik ga geen namen noemen, maar er zijn er echt nog wel meer dan de namen die jij noemt. Heeft Paul Sebes overigens je hele manuscript gelezen of berust zijn oordeel op de eerste pagina's of het eerste hoofdstuk? Dat is me uit je post niet helemaal duidelijk geworden. Ik heb ook geen idee wat je met een 'kleine uitgeverij' bedoelt. Als die zo klein is, dat hun uitgaven alleen online te bestellen zijn en niet of nauwelijks in de gewone boekhandel liggen, zou ik daar inderdaad nog niet mee in zee gaan.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Katniss: Ja, ik denk ook dat ik nog even zal wachten. Nog even het antwoord van andere uitgevers afwachten en dan kijken waar ik het uit wil geven. Gevoelsmatig voel ik me toch niet lekker bij deze uitgeverij @Hay: dhr. Sebes heeft de eerste 50 pagina's van mijn manuscript gelezen. Dat is ook het enige dat hij voor de eerste beoordeling wilde hebben, volgens zijn website. De kleine uitgeverij heeft inderdaad niet de financiële middelen om het boek in een winkel te krijgen. Ze bieden het ook alleen maar online aan. Even ter verduidelijking: het gaat niet om een eigen beheer "uitgeverij". Ze zijn gewoon regulier, alleen enorm klein. Ik zal nog een paar uitgeverijen mijn manuscript sturen. Ik denk dat er toch meer in zit dan dit.