Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

FB zonder feeling met het verhaal

Is het mogelijk om zonder feeling met het verhaal een goeie FB te geven? 'Ja,' zeg ik, maar tegelijkertijd ook: 'Nee.' Eigenlijk zou je het wel moeten kunnen, maar... Als bijvoorbeeld chicklit je niet ligt, verveel je je al snel. Hoe eerlijk kan je dan nog zijn? Wat is jullie mening?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je je persoonlijke voorkeur even opzij kan zetten, dan denk ik dat je juist zeer waardevolle feedback kunt geven, aangezien je "objectiever" bent en minder bepaalde dingen als vanzelfsprekend aanneemt dan mensen die veel in het genre gelezen hebben. Aan de andere kant zul je minder kijk hebben op dingen als originaliteit binnen het genre. De vraag is of je er zin in hebt. Mij ligt chicklit bijvoorbeeld helemaal niet. Als ik een verhaal lees om feedback te geven, lees ik kritisch, maar ik wil nog steeds geboeid worden en daarom zal ik me niet als proeflezer van een chicklitroman aanbieden.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap je punt. Zelf denk ik dat de puur inhoudelijke feedback hieronder te lijden heeft. Chicklit is een nogal apart genre en heeft zo haar eigen regels, net als elk genre. Het is dus helemaal niet erg als dingen hier expliciet benoemd worden. Als proeflezer zou je dit echter als struikelblok aangeven. Ook zijn "overdreven" en "cliché" opmerkingen die daardoor vaak voorbij zullen komen, terwijl het genre juist zo in elkaar steekt en het dus niet per sé fout is. De feedback met betrekking tot taal- en grammaticafouten is waarschijnlijk wel "eerlijk", maar het is maar de vraag of iemand zin heeft een verhaal in een genre dat hem niet ligt door te worstelen om deze fouten eruit te halen. Misschien kun je daarom beter geen feedback geven als je écht niets met het genre hebt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tekst is een tekst. En veel schrijvers maken dezelfde fouten, ongeacht het genre. Dus kun je daarop in ieder genre feedback geven. Het Nederlands dat voor het ene genre wordt gebruikt zal ook niet verschillen van het Nederlands in het andere genre. Dat is een basis. Pas als de schrijver die basis beheerst kun je gaan kijken naar voor het genre typische elementen. Overigens zal een goede proeflezer/criticus ook zijn beperkingen kennen en die aangeven in de feedback. Waarbij het heel goed mogelijk moet zijn om objectieve feedback te geven "de spanningsboog ontbreekt, want..." en die te scheiden van de persoonlijke feedback "ik vond dit oersaai, want...." Het mee laten wegen van je eigen voorkeuren is trouwens iets dat in feedback niet mee zou mogen tellen, tenzij daar expliciet om wordt gevraagd. Teksten bestaan voor een groot deel uit elementen die objectief te beoordelen zijn. Zelf sla ik verhalen buiten mijn interessegebied over. En dag heeft maar 24 uur (en morgen maar 23), die vul ik liever met feedback op verhalen die me leuk lijken.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt deels ook van de feedback zélf af. Op welke punten wil je iemand verbeteren? Puur tekstueel gezien, moet het niet uitmaken waarover iemand schrijft en in welk genre. Inderdaad, een tekst is een tekst. Voldoet de opbouw niet aan de norm, dan staat dat los van de inhoud en kun je prima feedback geven die de tekst verbetert. Ja, het is dus mogelijk om goede feedback te geven zonder feeling met het verhaal. Bovendien gaat het maar om een fragment he? ;) Een tekstfragment met chicklit als genre van feedback voorzien is iets anders dan het boek willen lezen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil plezier beleven aan het geven van fb. En dat beleef ik niet bij een tekst die me niet aanspreekt. Dus dan geef ik geen fb. Maar als mijn leven er vanaf zou hangen zou ik best mijn persoonlijke afkeer (deels) opzij kunnen zetten, denk ik en 'objectieve' fb geven.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het wel kan, maar dat je degene die je feedback geeft dan wel moet zeggen dat iets niet je genre is en dat je daardoor misschien soms 'rare' dingen zegt. Of misschien moet je dan wat minder kritisch zijn bij het feedbacken en inderdaad meer op stijl enzo letten. Ik denk dat je ook als feedbackgever iets kunt leren door teksten te lezen die niet tot 'je genre' behoren. En als schrijver vind ik het juist ook fijn om feedback te krijgen van lezers die niet van mijn soort verhalen houden en zich er toch doorheen worstelen (en soms achteraf verbaasd zijn dat ze dit 'genre' toch wel leuk vinden ;) .

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het genre lijkt me los staan van de schrijfkwaliteiten en de kwaliteiten van een verhaal, dus ja, ik denk dat je ook feed back kunt geven op een verhaal dat je minder ligt. Of je dat wilt, is een tweede, want het feed back geven is natuurlijk intensief en kost veel tijd.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ook feedback gegeven op verhalen die me in eerste instantie niet raakten, maar waar ik op een gegeven moment feeling mee kreeg. Dat lijkt me dan een goed geschreven verhaal. Als iets je niet ligt en je leest het toch met toenemende bewondering en spanning, dan heeft de schrijver het goed gedaan. Maar het is niet echt nodig om feeling met een genre te hebbe om het verhaal te kunnen beoordelen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm... Ik denk na. Met de meesten van jullie ben ik het niet eens. Maar hoe moet ik dat onder woorden brengen? Ik ga een nachtje slapen. :D