Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscriptbeoordeling

Nu mijn manuscript naar enkele uitgevers is opgestuurd is 'het lange wachten' begonnen. Op het forum 'Uitgevers' lees ik veel verhalen over het wachten, afgewezen worden, etc. Gelukkig ook de positieve verhalen, voor de broodnodige balans. Ik heb besloten om mijn manuscript, mocht het door alle uitgevers afgewezen worden, professioneel te laten beoordelen. Mijn vraag is: wie heeft hier ervaringen mee? Graag zowel positieve als negatieve. Positief hoeft niet direct te betekenen dat het daarna werd uitgegeven maar ook; werd je verhaal serieus genomen? Was de kritiek terecht en ook niet onbelangrijk, was het de investering waard? Ook gezien het geringe aantal vragen hierover op dit forum heb ik het idee dat nog niet veel mensen deze stap hebben genomen. Hoe komt dat? Prijs? Vertrouwen in kwaliteit van geleverde werk? Graag alle gedachten en ervaringen hierover.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pim, dat klinkt hoopvol. Zonnestraaltje, gewoon lekker doen. scheer je kaal en schrijf :ninja: Ema, wat geweldig spannend, we horen vast meer van je dit jaar?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, goed plan. Ik was al aan het rondstruinen hier, om te kijken naar wedstrijden die mij aanspreken. Inmiddels heb ik de derde of vierde aanpassing gedaan aan mijn verhaal voor de schrijfwedstrijd 'Verzwegen verhalen'. Errug leuk om te doen!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marjet: binnenkort hoop ik, manuscript zit nu zo'n beetje in de laatste correctieronde (zetproef). Als dat achter de rug is, zet ik hem er hier op. @ Zonnestraaltje: succes met de schrijfwedstrijd!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je ema! Ik heb het manuscript zojuist gepost, kan er nu niets meer aan veranderen. Afwachten. Eens kijken. Waar ga ik nu meer verder op mijn lijstje.... Oh, ja nog twee platen afdrukken voor een prentenboek. Dan kan ik dat zo snel mogelijk versturen naar een uitgever. Ik ben trouwens benieuwd naar wat je hebt geschreven, waar het uitgegeven wordt etc. Dus ik zal het in de gaten houden. Wat leuk dat je dit mee kan maken!!! Wauw!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook van plan om mijn verhaal, wat ik voor de zoveelste keer herlees en herschrijf, naar een manuscriptenbeoordelaar te sturen. Weet er iemand of er ook speciale tarieven (of bureau's) zijn voor korte verhalen. Ik vind (bijv bij BSN) 100 euro een zeer redelijke prijs voor 100 pagina,s. Maar ik heb een kort verhaal van 9.000 woorden, dus dan vind ik het weer wat prijzig voor een kort verhaal. Kan iemand mij hiermee verder helpen? Ik kan er zelf weinig over vinden.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal eens gaan zoeken en als ik wat tegenkom dan post ik het hier. Een ding begrijp ik niet helemaal: rekent BSN 100 euro voor 100 pagina's?? Volgens mij als je gaat zoeken op scriptbeoordelingsbureau's dan zullen er wel een paar boven komen drijven. Ook in het forum, dan kun je meteen wat lezen over de ervaringen. Op de websites van desbetreffende bureau's kun je dan naar de tarieven zoeken. Je hebt overigens ook Annie van Gansewinkel die tekstbeoordelingen geeft. Ik weet niet hoe haar beoordelingen kwalitatief gezien zijn, maar ik vind haar persoonlijk wel een leuk mens.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom wil je perse een bureau voor een kortverhaal? Je kunt ook voor proeflezers kiezen, toch? Da's wel wat goedkoper ;)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
100 euro voor 9.000 woorden lijkt me helemaal niet zo buitensporig, dat is net iets meer dan 1 cent per woord. Maar uiteraard zijn gratis proeflezers ook te vinden, vooral als je er wat voor wil teruglezen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Min of meer gediplomeerde proeflezers (mensen die ervaring als redacteur hebben, of een opleiding daarvor) vragen een paar cent per woord, soms willen ze per tijdseenheid betaald worden. Bij 2 cent per woord zit je bij 9000 woorden al op € 180,00. Dat zijn ca. 30 pagina's (ligt er natuurlijk aan wat voor pagina's, daarom is het slimmer een tarief per woord af te spreken). KOOPJE! dus. Als ik naar mezelf kijk dan doe ik over 9000 woorden ca. 3 uur, lezen en oppervlakig commentaar. Voor gedetailleerd commentaar: 8 uur (en ik kan snel typen). Dagloon dus. € 100,- per dag is een hongerloontje, na belastingaftrek van een free-lancer, en daar zit niet eens een vakantie-toeslag bij. Tarieven die ik een tijdje terug heb gevonden waren tussen de 40 en 60 euro per half uur (bruto ex BTW). Literair agenten die als manuscript beoordeler "bijbeunen" vragen vaak een percentage van de royalties die je krijgt als het wordt uitgegeven. Maar dan moet je dus wel dat niveau in je hebben zitten.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ook in professionele begeleiding ben ik niet echt een believer. Ik geloof meer in zelfontwikkeling gevoed door nuttige feed-back uit de hoek van het publiek waar je voor schrijft. ;)
Al had ik in het begin ook mijn bedenkingen. Het is net of je het schrijven dan niet op eigen kracht doet. Ik dacht steeds bij mijzelf: maar al die schrijvers die nu uitgegeven zijn hebben het toch ook zelf gekund, zonder beoordelingsbureau. Eigenlijk is het gewoon een gat in de markt, in een markt met ik weet niet hoeveel "hobby" schrijvers met ambities.
Ik had hier al even niet meer gekeken maar zie dat de discussie doorgegaan is. Wat ik regelmatig merk, en niet alleen bij bovenstaande quotes, is dat bij veel mensen het idee leeft dat schrijven iets is waarbij het een soort teken van zwakte is als je daar begeleiding of een cursus/opleiding bij zoekt. Op zich vind ik dat apart in een maatschappij waarbij we altijd maar gestimuleerd worden om te leren, te studeren en ook binnen een baan allerlei opleidingen te doen. Met het doel beter te worden in wat we doen. Hoezo zou een schrijver dan een autodidact moeten zijn? Wat ik wel erg belangrijk vind is hoe je begeleidt wordt. Volgens mij heeft het geen zin om anderen je schrijfsels te laten herschrijven. Laatst zag ik bij proeflezen iemand aangeven dat hij/zij het geplaatste stuk wel zou herschrijven en dat de schrijvefster dan kon kijken wat ze er mee zou doen. Volgens mij is het belangrijk dat je inhoudelijke feedback krijgt die je handvatten geeft om een verhaal zelf te herschrijven en het daardoor kwalitatief beter te krijgen. Dat helpt je om te groeien in je schrijven. Of die feedback komt van professionele beoordelaars waar je voor moet betalen of goede proeflezers maakt dan volgens mij niet meer uit. En, Zonnestraaltje. Ook lang niet alle professionele schrijvers hebben alles geheel op eigen kracht gedaan. Daarbij is het ook nog eens zo dat voordat een boek uitgegeven wordt de redactie met de schrijver/schrijfster het verhaal van voor naar achteren doornemen en aanpassingen/verbeteringen aanbrengen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Carmen Wijnen: Ik heb gebruik gemaakt van Script+. De prijsopgave was per uur en ze gaven aan hoeveel pagina's dat ongeveer waren. Ik heb zoveel pagina's gestuurd als ik kon betalen en dat wat ik het belangrijkste deel vond. Ik heb er erg goede kritiek gekregen, zinvol, stimulerend ook, praktisch gericht en heel erg bruikbaar. Sommige opmerkingen zie ik weer voor me als ik aan het schrijven ben, die fouten maak ik dus niet meer. Het was het geld waard, ik ben daardoro doorgegaan met schrijven, heb me meer ontwikkeld op de punten die zij aangaven en de sterke punten uitgebouwd. Niemand kan wat dan ook meteen goed. Alles leren we door fouten maken en te verbeteren. Zonder aanwijzingen blijf je op hetzelfde randje hangen. Ik vond het fijn dat een volkomen vreemde naar mijn werk keek, zonder mij te kennen. Daarmee kreeg ik meteen ook het gevoel dat het om mijn werk ging en niet om mij. Ik was meteen van die beoordelingskriebels af en kon zlef ook op afstand naar mijn werk gaan kijken.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal met Marja eens. Een manuscriptbeoordeling lijkt duur maar je investeert het in jezelf, en het vergroot je kans dat je uiteindelijk een manuscript produceert waar ook anderen hun geld in willen steken.