Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Meervoud of enkelvoud?

Ik vraag me af wat je moet doen als je je zin start met: een koppel mussen was net terug in het land... Het is toch enkelvoud hé, want het gaat om het koppel, niet om de mussen. Probleem is wat je moet doen met het vervolg: na hun huwelijksreis. Hun is plots meervoud. Moet het dan zijn/haar huwelijksreis zijn? Dat klinkt best vreemd. Of mag 'hun' gewoon blijven staan?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat de zin met ´een koppel´ enkelvoud is, wil toch niet zeggen dat elke zin daarachter ook enkelvoud moet zijn? Volgens mij kan daarin dus best ´hun´ huwelijksreis staan. In één zin wordt het lastiger. Succes :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De' heeft twee uitwerkingen: aan de ene kant zet je er meer nadruk op, omdat de lezer denkt dat die huwelijksreis blijkbaar belangrijk is. Aan de andere kant geeft het aan: deze reis is al eerder genoemd (al kan dat niet in dit verband). Volgens mij is het gewoon 'hun'. Maar dat zeg ik wel op gevoel in plaats van een theoretische basis.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ja bedankt voor de alternatieven. Maar weten jullie ook het antwoord? Er moet vast een regel voor zijn, maar ik kan niet meteen bedenken wat. De huwelijksreis had ik voorlopig zelf ook al, maar dat klinkt behoorlijk vreemd. Waus zijn voorstel is een optie. Bedankt mensjes ;) @Zjaan: het was oorspronkelijk wel 1 zin :s Ik vind ook dat hun het beste aanvoelt. De nadruk op die huwelijksreis leggen is niet nodig, dus lijkt me 'de' echt niet van toepassing.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een koppel bestaat altijd uit meer dan een, dus het terugverwijzende woord slaat weliswaar op een derde persoon enkelvoud, maar die vormt wel een meervoud. Hun is dan in de spreektaal heel natuurlijk. Ik zou het hier ook niet fout vinden. Maar misschien dat ik zelf zou kiezen voor het omzeilen van het probleem: Na de huwelijksreis van het paar...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een koppel mussen kwam terug van zijn huwelijksreis. Een koppel mussen kwam terug van hun huwelijksreis. Die tweede lijkt me onjuist. Je maakt van kwam ook niet kwamen, want inderdaad, een koppel is enkelvoud. Toch lijkt het me in dit geval beter om het simpelweg te omzeilen. De twee smoorverliefde mussen kwamen terug van hun huwelijksreis. Zoiets.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Typisch een vraag voor de taalunie of de taaltelefoon of zo. Mail ze deze vraag en vertel ons ter lering ook het antwoord. Ik vind hem ingewikkeld. :confused: Marriejeanne zou het vast weten, maar die wandelt met Harry Mulisch in de Hongaarse bossen :confused:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hehe, bedankt allemaal! Ik heb ook maar voor het ontwijken gekozen. Dat klonk achteraf gezien beter in mijn verhaal xD