Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit is niet fraai!

Ik geraak maar niet uit deze *****zin! Het is vooral die lange sleep, die 'maak je toch niet aan je schouders vast'? Ik wil het mooier, gladder, romantischer vloeiender. En ik weet niet eens of dat zo wel gaat, of je zo'n sleep wel daadwerkelijk aan je schouders vastmaakt? Of aan het kraagje, of in je haar? Dit is de zin: Ik bekijk mezelf nog even in de spiegel, trek het lijfje van de jurk mooi recht en maak de lange sleep aan m’n schouders vast.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk nog even in de spiegel, trek het lijfje van de jurk recht en maak de sleep aan mijn schouders vast. Dit was wat in mij opkwam, maar romantischer wordt het er niet van, wel pittiger denk ik.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pittiger wel maar het vastmaken van de sleep is niet mooier... Een punt voor draaikever. Bekijk wordt kijk.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedenk me wel ineens dat je een sleep natuurlijk niet aan je schouders vastmaakt, maar ergens aan de jurk met klittenband of zo of een speld. Het lijkt me niet fijn om dat in je schouders te prikken. ;)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan je die sleep niet door iemand anders vast laten maken, haar vader, moeder, broer , beste vriendin? Is misschien ook wat praktischer ivm acrobatische toeren.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Of een oma in een rolstoel, die de sleep met bibberende handen vastmaakt. Het is een van de laatste dingen die ze voor haar kleindochter kan doen, want ze weten dat oma niet lang meer te leven heeft. Hmm, ik drijf een beetje door geloof ik... :o

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vaak wordt een sleep rond het middel vastgemaakt met een strik of zo aan de voor- of achterkant. Niet aan de schouders. Een sluier aan het haar en die hangt dan over de sleep.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, zeker, want Zjors was in een ver verleden ooit getrouwd :lol: (Niet verder vertellen, het was in een zwarte hippiejurk met stroken en met witte bloemetjes erop en een uit de tuin geplukte zonnebloem in mijn haar)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors: lol, ik ben ook in het zwart getrouwd (en in het wit gescheiden, hahaha). Maargoed, weer even on topic. Mijn moeder is coupeuse en maakt avondkleding, galakleding en trouwkleding. Ook bij haar creaties zie ik dat de sleep rond het middel wordt bevestigd. Het lijkt me trouwens ook niet echt fijn, een sleep vanaf de schouders. Stel je hebt zo'n trouwjurk a la Sissi of Lady DI, dan sleep je toch een metertje of tien stof mee, vanaf je schouders. Lijkt me hernia-technisch gezien niet echt verantwoord :D

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bekijk mezelf nog even in de spiegel, trek het lijfje van de jurk strak en bevestig de lange sleep. Maar wat vind ik sleep toch een raar woord (misschien omdat het in mijn dagelijkse taal slaap betekent?)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de spiegel taxeer ik mezelf nog een laatste ogenblik. Het lijfje van mijn jurk moet ik strakker trekken, de lange voile sleep valt soepel achter mijn rug. Mijn redenering was: je bekijkt jezelf om te checken of alles goed zit. Het lijfje zat gekreukeld en je sleep hangt er perfect bij. Waaraan hij precies hangt, doet dat ertoe? Ik heb hem nu van voile gemaakt, je kunt hem wit, creme, ivoor, van zijde of whatever maken.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bewonder mezelf een laatste maal in de spiegel. Het lijfje trek ik recht, de sleep bevestig ik verwachtingsvol aan de jurk en ik laat hem golvend vallen. Je vroeg: Ik wil het mooier, gladder, romantischer vloeiender. Romantischer lukt mij alleen wanneer ik minder feitelijk word. Dat heb ik hier gedaan. Een vloeiend, gladder effect bereik ik door een ritme in de zin aan te brengen. Het woord 'verwachtingsvol' doorbreekt dat ritme. Ik vind dat niet mooi, maar had het voor iets anders nodig. Ik denk namelijk dat je deze zin niet uit zijn context mag houden. Hij dient iets aan te kondigen, getuige jouw keuze 'nog even'. Dat heb ik vervangen door 'een laatste maal', om de beweging nog sterker aan te kondigen. Voor het romantische zocht ik een 'gevoelswoord' met de klemtoon op de eerste lettergreep, om ook het innerlijk aan bod te laten komen. Ik ruil mijn keuze graag in voor een beter, maar het hangt wel af van de rest van de tekst. En die gaf je niet. :)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dromerig kijk ik naar mezelf in de spiegel, mijn lijfje zit niet mooi genoeg. Ik moet het nog even liefkozend gladstrijken. Nu valt de (creme? ivoren) voile sleep ook mooier. Naar mezelf koketterend draai ik nog een laatste rondje voordat ik de trap af schrijd.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Leuke zin om mee te spelen Runaway, maar ik ken jouw romantische kant niet zo goed! Bij een sleep krijg je vaak ook een haakje aan je jurk, om de punt aan te hangen. Dan kan je tenminste zelfstandig lopen! Als het een goed ontwerp is, complementeert de sleep op beide manieren de jurk. Mijn eigen jurk was rood en slank, zonder sleep). Ik bekijk mezelf nog even in de spiegel, trek het lijfje van de jurk mooi recht en maak de lange sleep aan m’n schouders vast. Ik controleer mijn spiegelbeeld voor de laatste keer. Het lijfje van de jurk zit wat scheef en ik trek het voorzichtig iets rechter. Dan neem ik de punt van mijn lange sleep en haak hem zorgvuldig vast aan mijn middel. De plooien vallen meteen goed. Wat een prachtige jurk is dit toch!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leo, je had dat heel goed gezien, dat de zin uit de context gerukt was. Geen van jullie opmerkingen was echt 'mijn ding', maar jullie hebben me wel uit de impasse geholpen. Bedankt! Zjors en Siobhan, bedankt voor de hulp met de sleep. Rond het middel dus. Mijn trouwjurk was een gebatikte jurk van ruwe zijde, zonder sleep. ;) Verliest de zin nu niet teveel vaart bij 'satijnen'? Ik kijk nog even in de spiegel, verberg mezelf achter de sluier en bind zorgvuldig het (satijnen) lint van de sleep rond mijn middel. Het volledige stukje luidt als volgt: Ik kijk nog even in de spiegel, verberg mezelf achter de sluier en bind zorgvuldig het (satijnen) lint van de sleep rond mijn middel. Dan stap ik opnieuw het kleine terrasje op. Moeizaam klim ik op de smalle leuning en spring.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bind het lint. :nod: En ik hoop dat het water door de afvoer verdwijnt. Erlangs geeft zo´n rommel. En nee, ik kon me al niet voorstellen dat de scene zo romantisch was als ze leek. Bij jou is niets wat het lijkt! :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Ik merk sinds ik schrijf dat mijn fantasie een beetje morbide is. Iets waar ik me vroeger niet zo scherp van bewust was. Ach ja. Ik ben verder wel 'normaal' hoor. :o

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Morbide? Misschien. Maar ook uniek, onverwacht, verfrissend. ( Ik denk nu even aan je marathon verhaal.) Je maakt het jezelf in elk geval niet gemakkelijk. Er zit veel -denk- werk in je verhalen.