Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zozeer als ....

Hoe maak je de volgende zin af m.b.t. "zozeer als": "Zozeer als ik verknocht was aan zijn hartelijke groeten wanneer hij langs kwam, ..... " Kan ik hier gewoon "zozeer hield hij van" invullen? Ik kan er even helemaal niet opkomen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zozeer als ik verknocht was aan zijn hartelijke groeten wanneer hij langs kwam, hield hij van ... Zo, zonder de 2e keer 'zozeer', denk ik het tenminste. Ik vind het wel een rare vergelijking, je vergelijkt twee dingen die al op elkaar lijken - verknocht zijn aan en houden van.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan het zo: "Net zo(zeer) als ik verknocht was aan zijn hartelijke groeten wanneer hij langs kwam, hield hij van...." (zoals= 1 woord, ik vind dat beter klinken dan "zozeer als") Waus, volgens mij is de vergelijking tussen waar de "ik" van houd en waar de "hij" van houdt. Ik ben wel benieuwd, waar hij dan van houdt...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die vergelijking kan helemaal niet... verknocht zijn aan iets betekent wat anders dan houden van. Hoewel... "Hij hield net zo veel van spruitjes als ik ze haatte" kan dan weer wel. Hij hield net zo van spruitjes als ik verknocht was aan zijn hartelijke groeten. Weet de lezer wel hoe verknocht de ik-persoon is, anders schiet het nog niet op.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet, ik vind het een beetje gekunstelde zin worden. Keep it simple. Volgens mij kan 'wanneer hij langs kwam' weg. Je houd toch ook van zijn groeten op andere momenten. Dus waarom niet: 'Ik was verknocht aan zijn hartelijke groeten, terwijl hij hield van ...'? Sterkte met puzzelen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens Wolters' Koenen handwoordenboek betekent 'verknocht' ; zeer of innig gehecht aan. Dus als ik "zozeer als" in de zin zou gebruiken zou ik ervan maken: "Zozeer als ik verknocht was aan zijn hartelijke groeten wanneer hij langs kwam, zozeer was hij gehecht aan......"

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zozeer als ik verknocht was aan zijn hartelijke groeten wanneer hij langskwam, zo zeer deden zijn voeten. Hij kwam van ver.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja MJ, :nod: dat kan ook. :lol: Volgens mij kun je heel goed twee keer 'zo zeer' gebruiken. Alhoewel ik het een aardig gekunsteld woord vind. Ik denk dat ik de hele zin zou ombouwen totdat ik een zin had die hetzelfde zei, zonder 'zozeer'.