Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mecenas

Een mecenas is: me·ce·nas (dem; mecenassen, mecenaten) 1 begunstiger van geleerden en kunstenaars Aldus de Van Dale. Maar hoe noem je de "begunstigde van een mecenas"? Is daar één term, één kreet voor?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
anti-mecenas? xD begunstigde? (ik had nog nooit van mecenas gehoord) Je hebt wel filantroop en diens tegenstelling misantroop. Zoeken op Google met 'antoniem mecenas' levert ook niks op. Mecenas is wel een heel mooi woord :) het klinkt als een Griekse naam.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de mecenas een kunstbeschermheer is, dan zou je de 'beschermde' gewoon kunstenaar of artiest kunnen noemen. Volgens mij is hier geen vergelijkbare term als mecenas voor. @Waus: de term komt van de rijke Romein Maecenas, een vriend van Vergilius en Horatius. Niet Grieks dus, maar Romeins (wat scheelt het?) Effe voor de duidelijkheid: dit komt niet uit mijn blote hoofd, maar uit het Koenen woordenboek.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er geen meervoud dat komt na woorden eindigend op '-as'? Wordt dat dan bijvoorbeeld '-ae'? Net als collegae?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat filantroop en misantroop mooie vervangers zijn, maar ik vond mecenas ook net zo'n mooi woord. Ik denk dat ik dan maar genoegen moet nemen met begunstigde. :lol: Nee, Mara, Mecenas was de naam van een rijke Romein, zoals Zjaan al noemde. Woorden op -as zijn er niet in het Latijn, volgens mij, dus is er ook geen meervoud van. Collegea is het meervoud van collega, van -a naar -ae.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mecenas is een beschermheer van een kunstenaar. De "begunstigde" is een goeie term, maar een "beschermeling" is misschien beter.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In het woordenboek (Wolters') staat bij begunstiger: 1beschermer 2klant 3donateur. Kan ik hieruit opmaken dat een de "begunstigde" de "gedoneerde" is?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik denk dat er geen woord bestaat voor wat je zoekt. Enkel de begunstiger van kunstenaars blijkt een naam te krijgen. Dus zul je het, vrees ik, op begunstigde van Mecenas moeten houden.