Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Plataan

Wat vinden jullie? Kan ik in een verhaal voor kinderen van 10-12 jaar zeggen: Ze zaten onder de Plataan? Of kennen die nog geen boomsoorten?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt eraan wat je ermee wilt bereiken. Dient het ergens voor, of gaat het om de conversatie die men gaat voeren? Als het niet per se ergens voor dient, zou ik 't doen. Kinderen vragen het wel, snappen het wel of doen er simpelweg niets mee. Als het wel ergens voor dient, zou ik twijfelen. Deels de mogelijkheden die hierboven staan, maar wellicht dat je die uit de weg wil gaan. Ik denk dat ze eik, beuk en kastanje wel kennen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, de mijne zijn echte natuurkinderen, maar Plataan zegt ze niets. Mij ook niet trouwens. De eik, spar en den en andere vertrouwde benamingen gaan nog, maar wat is een Plataan? Of ben ik zelf zo onderontwikkeld..hihi :rolleyes:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een plataan is wel een heel mooie boom om onder te zitten. Misschien kun je in een eerder fragment van het verhaal uitleggen wat dat voor boom is? Enerzijds educatief, anderzijds hebben kinderen dan geen moeite meer met het begrijpen van de omgeving / situatie.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh jongens, hij staat in onze tuin en is ronduit majestueus. Bovendien gebruiken we hem als parasol als het erg warm is. Hij is in mijn verhaal tamelijk belangrijk. Eigenlijk dacht ik dat het wel zou kunnen. Uit de context maken ze wel op dat het om een boom gaat. Maar nu ik jullie reacties lees, ga ik toch twijfelen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als er tenminste geen luizen in zitten die er na de zomer altjd in zitten. En dan kom je helemaal onder de plak te zitten. Je auto ook. Daar kennen de meeste mensen de plataan van. Plakboom. Verder is het volgens mij de meest bekende boom in steden omdat ze erg veel luchtvervuiling kunnen verdragen Rotterdam heeft de stad ermee volgeplempt. Als het gaat regenen rond deze tijd en de boom neemt een groeispurt barsten er allemaal stukken schors spontaan vanaf. Dat hoort zo, je hoeft dus niet de gemeente te bellen dat ze de boom in jouw straat moeten komen rooien. Hij valt er niet van om :D Iedereen kent hem, niemand weet hoe hij heet. Dat is het droeve lot van de prachtige plataan :crybaby: Zo kindertjes, dit was weer even de biologieles op de druilerige donderdagmiddag. Je kunt ook schrijven: ze gingen onder een grote statige boom zitten met prachtige vlekken op de stam. Een plataan, wist Janneke. Haar oom had dat een keer uitgelegd.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké! Plataan blijft Plataan. Ik heb de knoop doorgehakt. Ennuh Zjors, onze Plataan plakt niet. Misschien komt het door de schone lucht van West-Friesland :D of door de aaien van (v)-echtgenoot. :) Bovendien geeft hij hem (of zou het een zij zijn? die boom dus) iets lekkers zo heel af en toe in de vorm van een paardenhoop. Als dank kan je dan een zaadbol op je hoofd krijgen. Kortom, een Plataan is een boom met gevoel. Dank voor jullie meedenken!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De plataan bij ons achter is verwijderd door de gemeente omdat de buren klaagden over bladeren in hun tuin... :( Ik vond het altijd leuk de bast eraf te pellen ;) En die zaaddingen zijn ook grappig.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon plataan noemen, en er desnoods even iets over vertellen zoals van dat plak (wat ik dan weer niet wist), van de schors, van de zaadbollen, zodat de lezers het misschien toch herkennen en meteen iets opsteken.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjonge MichaM, wat een vandalen wonen er daar bij jou. Omdat er bladeren in hun tuin vallen, hakken ze een boom maar om??? :crybaby: Dat is intriest!!! :tear:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
geweldig leerzaam, dat schrijvenonline..... kan nu over plataan bomen mee praten. Zjors idee lijkt me erg goed.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij hebben een plataantje in de tuin, ook leuk. Maar ik denk niet dat kinderen de naam als zijnde een boomsoort zullen kennen, beetje uitleg lijkt me dus wel nodig.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, Pluisebol, in mijn verhaal is de plataan ook belangrijk, staat een beetje symbool voor de hoofdpersoon. Alleen die plakkerigheid die Zjors meldt moet ik nog even met zijn karakter zien recht te breien. Ik zou het plataan blijven noemen - wel met een kleine letter, je schrijft ook geen Berk of Eik immers. Het lijkt mij belangrijk dat kinderen snoependerwijs erachter komen dat er allerlei soorten bomen zijn. Als je de naam van iets kent heb je er automatisch een ander soort binding mee, kan alleen maar goed zijn. En toen ik 10-12 was hadden wij op school al wel les gehad in loofbomen/naaldbomen en bladeren drogen en natekenen. Er was/is ook een uitgever die Plataan heet :) Misschien geschikt voor je boek?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pluisebol: bij ons is plataan iets heel anders, hier is het bakbanaan. Heerlijk bij gebakken vis. Mmmm... in mijn verhaal heb ik het over bakbanaan, dan heeft de lezer er een beeld bij. Ik ben het eens met Zjors, dus met uitleg erbij, dan leert de lezer meteen wat nieuws. :wink:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In groep 8 (was ik 11) leerde ik wat een plataan was van meester Bakker. Eigenlijk alleen daardoor weet ik hoe dat ding heet :o

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De boom, haha snapte pas na ff lezen wat je bedoelde met die vraag maar het is de boom dus.
Nou (w)eet je de andere ook :wink:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joh, wat een informatie! Leuk, hoor. Dankjulliewel! Het is dus plataan en geen Plataan en sóms...maak je er een getrituurd hapje van, toch Lil? En er bestaat ook nog eens Uitgeverij de Plataan. Nou, met al jullie reacties kom ik wel verder.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de naam plataan gebruikt moet je zelf weten wat het is. Veel kinderen kennen de boom wel, maar de naam niet. Het is die boom met die 'jeukballetjes' die je zo lekker in de shirts van je vijand kunt stoppen en met die stam met camouflagevlekken, waar soms de vellen bij hangen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak er wat lekkers van, Pluis. :D En ik ga even kijken bij Uitgeverij de Plataan misschien hebben ze toevallig ook platanen nodig? :wink:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het opvallendst aan de plataan dat-ie van die enorme bladeren heeft. Vandaar dat het een geweldige parasol is! Ik kan me dan ook wel iets voorstellen bij die mensen met blad in hun tuin. We staan hier ook het halve jaar enorme bladeren te harken... (niet dat we hier iets gaan omkappen, beslist niet!)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor kinderen van 10-12 jaar kun je gewoon over een plataan praten. Mijn dochter van vier kent zelfs al een heleboel planten en bloemen bij naam. Ik kan me herinneren dat onze leraar in de zesde klas (nu groep 8 ) altijd plantaan zei en dat ik hem een keer tot mijn grote spijt tot de orde heb geroepen. Kreeg ik me daar even de wind van voren. Een plataan zou er zijn gebladerte van verliezen. :\\

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ja, zoals ik hierboven al schreef, ik laat plataan staan. Onze eigenste plataan heeft me, zonder plakkerig te doen, bijna gesmeekt om in mijn verhaal te mogen staan. Hij heeft me dan ook een heleboel informatie verschaft. Jullie begrijpen dat ik zo'n verzoek écht niet kon weigeren. Maar aangezien ik geen kinderen van rond de tien jaar in mijn omgeving heb, wilde ik van jullie wel even weten of dit wel kon. Het is me nu duidelijk. Ik hoop dat ik ooit een deel in boekpresentatie kan plaatsen. Nogmaals, allemaal bedankt!