Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Er klonk een schot"

Voor de thriller-wedstrijd van Libelle ben ik bezig met een verhaal, waarin - het kan ook niet anders - geschoten wordt. Maar aangezien de persoon die geschoten (beschoten) wordt, dat niet echt meemaakt, moet ik dus schrijven "Er klinkt een schot." Maar hoe zeg je dat mooi en op een niet zo cliché-matige manier?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van hoe dicht bij wordt er geschoten? Die krengen zijn namelijk LUID... Anders zou ik het iets doen van "een harde, droge knal schoot de stilte aan scherven. Kruitdamp (afhankelijk van de afstand) prikkelde in haar neus." of zo.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt af van je verhaal en je perspectief. Als je een hij- of zijpersoon volgt en het verhaal vanuit hem/haar vertelt en hij/zij wordt beschoten maar merkt het niet, dan kun je er eigenlijk niets over schrijven. Dan schrijf je bijvoorbeeld over bijkomen in het ziekenhuis en horen wat er gebeurd is. Of je hebt een hoofdpersoon en een alwetende verteller, die om de beurt aan het woord zijn. Vind ik perosonlijk niet zo mooi, maar ik geloof wel dat het kan.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het misschien een idee om de kogel vlak langs te laten schieten, dat je zo'n pwiii geluid hoort en dan met een harde pok in de muur terecht te laten komen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas is dat geen optie, Pehamo. De persoon "moet" voor het verhaal namelijk dood. Het verhaal is hij/zij c.q. alwetende verteller.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af of je dat geluid wel echt hoort, of dat dat iets is dat ze er in films onderplakken, net zoals het geluid van een zwaard dat uit een schede wordt getrokken dus helemaal niet bestaat...

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kort beschreven is het zo: de persoon rent een klein overdekt kloostertuintje in. De schutter staat op de eerste verdieping, die kijkt zo uit op het tuintje. De persoon die geschoten wordt (en dus beneden staat), is bang en in paniek en bedenkt dat pas voordat ze het schot hoort. Om de spanning erin te houden, moet het eindigen met iets à la "Er klonk een schot." Maar dan anders, dus. (Daarna wordt de dode ingemetseld.)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, als de persoon geraakt wordt, kan je best "er klonk een schot" doen en dan het sterven een beetje mooi beschrijven. Niet alles hoeft met tierelantijntjes. "Er klonk een schot" heeft vet veel impact als je daarna leest dat de persoon doodgaat.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan je misschien iets doen met dat ze eerst haar moordenaar ziet? En wat MichaM zegt, 'er klonk een schot heeft vet veel impact als je daarna leest dat de persoon doodgaat', klopt ook.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Terwijl hij/zij naar boven kijkt ziet hij/zij een in donker geklede man staan. De angst slaat hem naar de keel. Wat hem vooral benauwd, is het bedrijgende voorwerp, wat een dodelijke afloop zou kunnen hebben. Een hand, in een zwarte handschoen gehuld, houd krampachtig de holster van een geweer vast. Een zachte tik, maar toch oorverdovend. De revolver geladen. Een schot. De kogel dringt zich het lichaam naar binnen. Bloed. Ik heb hier helemaal geen ervaring mee Carduelis, maar ik heb een poging gewaagd ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Holster is waar het pistool in zit en een geweer is niet hetzelfde als een revolver ;) Even voor de zekerheid.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Er klonk een schot" is een heel algemene vaststelling. Wie hoort het schot? Dat is de vraag. Als niemand in het verhaal het kan horen, vanwege het perspectief dat je gebruikt, moet de zin vervallen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar staat haar moordenaar, starend. Zijn pistool op haar gericht. Een man, rond de dertig. Hij glimlacht. Ze hoort een schot. Dan spat haar hoofd uit elkaar. Als dat laatste tenminste kan gebeuren? :confused: Anders wat anders dus :nod:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze hoort een schot. Dan spat haar hoofd uit elkaar.
Volgens mij kan dat zo niet. Wie kan nu vertellen dat het laatste wat zij hoort, een schot is? Direct erna is ze er geweest.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat een hoofd uit elkaar spat met een gewoon pistool en gewone kogels van een flinke afstand ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marreiejeanne: het was toch alwetende verteller? @MichaM: wat doet een kogel dan? En anders neemt die moordenaar gewoon een wapen waarmee dat wel kan :P

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marreiejeanne: het was toch alwetende verteller?
Ja, dan kan het. Maar ikzelf vind het niet kunnen. Ook niet bij een alwetende verteller. Anderen denken daar anders over. Ik zet er altijd mijn vraagtekens bij. Maar als het hele verhaal zo is, dan moet je er niet van afwijken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Holster is waar het pistool in zit en een geweer is niet hetzelfde als een revolver ;) Even voor de zekerheid.
Kan best waar zijn :) Ik haal altijd van alles door elkaar. Deed ook maar enkel een poging tot. Dit genre zal misschien niet echt het mijne worden. Of misschien is het wel het proberen waard :P

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stel me dan inderdaad meer een sniper voor en die gebruiken andere wapens. Helaas zijn die, zoals gezegd, stiller dan pistolen (althans zoals pistolen in films klinken). Ze maken een geluid dat eigenlijk alleen hoorbaar is voor de schutter. Maar je kunt ook schrijven: 'Er werd een kogel afgevuurd.' Toch?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of iets als: De pijn en de knal kwamen tegelijkertijd. Ik heb het toch goed begrepen dat er raakgeschoten wordt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marreiejeanne: het was toch alwetende verteller? @MichaM: wat doet een kogel dan? En anders neemt die moordenaar gewoon een wapen waarmee dat wel kan :P
Een kogel boort een gaatje in het spul waar hij in terecht komt (vlees, brein, staal, whatever). Dumdum kogels (een bepaald type met een andere punt) versplinteren als ze iets raken waardoor ze veel meer (zichtbare) schade aanrichten, maar dan nog zal een hoofd niet uit elkaar spatten. Daar heb je toch een krachtiger wapen voor nodig.