Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie heeft of wie hebben?

Op een forum waar ik kom staat in de topictitel "Wie hebben er..." Het strijkt me tegen de haren in, het KLINKT fout, maar voor ik flink van leer trek, wil ik wel even zeker weten of het ook echt fout is ;) Iemand? (ja, de schrijfwijzer staat op het programma volgende week in Nederland :P)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt voor mij ook fout. Ik dacht dat het "Wie heeft er.." en "Ik heb een..." moet zijn. Maar mijn gevoel zegt dus het boven staande.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het bij wie hebben meervoud en bij wie heeft enkelvoud. Maar 'wie heeft' kan ook klinken als meervoud :confused:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij ook, Waus. Wie, daar kan je één persoon mee bedoelen, maar er ook een groep mee aanspreken. Toch? Het heeft ook iets te maken met de eerste, tweede of derde persoon... Ik vind het soms maar moeilijk hoor, die nederlandse taal. Kep er de schrijfwijzer eens op na geslagen, maar het duizelt me voor de ogen. Ik moet dit hoofdstuk ook eens rustig door spitten. Bladzijdes vol over hebben, heeft, zult en zal, heb of hebt, ben of hebt....noem maar op.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als je naar iets vraagt hoef je er meestal maar één dus lijkt mij het toch enkelfout dus: Wie heeft... Ik heb ook al even vluchtig de schrijfwijzer ingekeken maar inderdaad Jetjeveer, dan moet je wel even spitten. Heb ik even geen tijd voor dus ik ga nu op mijn gevoel af 8)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mijn eerste gedachte is ook dat 'heeft' het beste klinkt. Ik gooi er even wat zinnen in. Piet en Petra lopen op het pad. Wie lopen daar? Jos en Joke roeien daar. Wie roeien daar? Pim en Pom hebben pret. Wie hebben er zoveel pret? Volgens mij is het dus niet fout.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk zou ik opteren voor 'wie heeft'. Dat klinkt het best. Maar 'wie hebben' is ook mogelijk. Het hangt af van hoeveel personen je aanspreekt.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toevoeging 'Wie heeft' klinkt voor mij echt als enkelvoud. Misschien stel je je er een groep bij voor waaraan je iets vraagt, waarvan je iets wilt weten. Maar dan vraag je naar één persoon of naar de groep als geheel natuurlijk. 'Wie heeft er snoep gepikt?' 'Wie hebben er snoep gepikt?' (als je denkt dat het meerdere kinderen waren) Het antwoord kan echter zowel een onderwerp in het enkelvoud als in het meervoud hebben.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk je dat je, Jeanet, in een groep van honderd man er maar ééntje hebt die thee wil en geen koffie? Stom voorbeeld natuurlijk, maar soms kun je redelijkerwijs verwachten dat 'wie' meervoud is.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk je dat je, Jeanet, in een groep van honderd man er maar ééntje hebt die thee wil en geen koffie? Stom voorbeeld natuurlijk, maar soms kun je redelijkerwijs verwachten dat 'wie' meervoud is.
En toch roep je dan: Wie wil thee? en niet Wie willen thee?, toch? Ik raak er ook helemaal van in de war :confused: . Het valt me op dat wanneer je de meervoudsvorm gebruikt, er vaak het woordje 'er' aan toegevoegd wordt. Wie heeft mijn pen gezien? Wie hebben er mijn pen gezien? Of is dit dan weer een kwestie van spreektaal?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Wie heeft ... " klinkt wel goed, maar volgens mij kan "Wie hebben ... " ook goed. Ik begin net als anderen te twijfelen. Zal het morgen eens aan mijn docent Nederlands vragen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Wie' is in de zin van Micha gewoon een vragend voornaamwoord. 'Wie heeft', 'Wie hebben' kan allebei. 'Wie heeft er op het bord geschreven?' 'Wij hebben het gedaan meneer, Tim en ik.' 'Wie hebben er op het bord geschreven?' 'Ik was het meneer, ik heb het in mijn eentje gedaan.'

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die voorbeelden van "wie lopen daar" is een vraag aan een derde partij, mijn situatie wordt de groep zelf aangesproken en krijg je dus in principe enkelvoudige antwoorden (ik heb... en ik heb ook). Zal ik anders de taalunie mailen of zo?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een poging: Het vragend voornaamwoord "Wie" vraagt naar één persoon of meerdere personen . Wanneer duidelijk is of verondersteld wordt dat het antwoord op de vraag enkelvoud is, is de persoonsvorm ook enkelvoud. vb. Wie is de auteur van dat boek ? Wie zijn de makers van die film ? Wanneer niet duidelijk is of er sprake is van ev of mv, wordt meestal de ev-vorm gebruikt. (klinkt voor veel mensen prettiger.) vb. Wie wil er thee? Op deze vraag kunnen uiteraard meerdere mensen reageren. Om het wat ingewikkelder te maken: Soms heeft "wie"de functie van naamwoordelijk deel van het gezegde. vb. Wie zijn Peter Erntst en Dennis Pract ? In dit vb is "wie" geen onderwerp, maar "Peter Erntst en Dennis Pract" zijn het onderwerp en dus richt de persoonsvorm zich zoals altijd naar het onderwerp.(mv). Deze constructie zal iedereen gevoelsmatig goed schrijven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Is erg duidelijk AJM ;) Ik heb gelijk weer wat geleerd (en dat heb ik al niet genoeg gedaan vanavond :( maar dat terzijde)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het antwoord van taaladvies: Titel wie hebben / heeft er zin in een ijsje? Vraag Is de vraag "wie hebben er zin in een ijsje" als je een groep mensen tegelijk aanspreekt juist, of moet het toch "wie heeft er zin in een ijsje" zijn omdat je enkelvoudige antwoorden terug gaat krijgen ("Ik heb zin in een ijsje" "ik ook"). Antwoord Wie heeft er zin in een ijsje? ligt het meest voor de hand: er wordt weliswaar een groep aangesproken, maar elk individu zal voor zichzelf antwoorden. Toelichting Als het zelfstandig voornaamwoord wie de functie van onderwerp vervult, kan het zowel met een enkelvoudige als met een meervoudige persoonsvorm worden verbonden. Doorgaans is de persoonsvorm enkelvoudig, maar wanneer het duidelijk is dat er meer personen in het geding zijn, is ook een meervoudige persoonsvorm mogelijk: (1) Weet jij wie daar aankomen? (2) Wie hebben er geroepen?