Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is beter? Bij of met?

Zij waren met een tragisch ongeluk om het leven gekomen. Zij waren bij een tragisch ongeluk om het leven gekomen. Mijn gevoel zegt bij, maar in eerste instantie had ik met opgeschreven.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tis bij ps. zeker voor je flair-thrillerverhaal? In dat geval kan ik beter saboteren en foute info doorgeven ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat gevoel had ik ook, soms zit ik een eind weg te tikken en dan lees ik het terug en dan denk ik ineens,...huh wat staat daar, dit klopt niet, ...maar dan ga ik soms toch twijfelen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tis bij ps. zeker voor je flair-thrillerverhaal? In dat geval kan ik beter saboteren en foute info doorgeven ;)
Sjee :lol: Ik denk ook dat het 'bij' is.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die twijfel is herkenbaar ;) Er zijn momenten dat ik me afvraag hoe je 'huis' ook alweer schrijft. En ja, het is 'bij'.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het is inderdaad; ' bij ' samen met een tragisch ongeluk om het leven komen kan niet ;-)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zij waren met een tragisch ongeluk om het leven gekomen. --> met = hier tegelijk of samen met, dus dan zijn de personages en het tragisch ongeluk doodgegaan :lol: Zij waren bij een tragisch ongeluk om het leven gekomen. --> deze is dus de goede.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en nu zou je je af kunnen vragen of ze tragisch bij een ongeluk om het leven waren gekomen of dat ze bij een tragisch ongeluk om het leven waren gekomen. Of niet?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zij waren in een tragisch ongeluk om het leven gekomen"? Volgens mij staat dit veel beter dan 'bij 'of 'met'....

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er bij van gemaakt. @ Sjee: ... nee het is niet voor het flair-thriller verhaal. Daar moet ik nog aan beginnen. @ Eliza: Soms komen de woorden snel op papier, het gewoonweg in tikken van mijn gedachte. Dan lees ik het later terug en dan ga je inderdaad twijfelen. Meestal heb ik er dan heel wat woorden op zitten. Dit was gisteravond het geval. Ik was er rond 19.30 voor gaan zitten. Ik moest dit verhaal herschrijven. Ik heb alles na zitten lezen en aan zitten vullen/schrappen, ....en dan slaat de twijfel toe! Maar gelukkig heb ik jullie!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mijn bescheiden taalkennis moet de vraag in dit geval niet zijn wat beter is, maar wat juist is. Voorzover ik weet is 'met' in deze context gewoon fout.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En door? Door een tragisch ongeval om het leven gekomen? Of: na? Soms lees je in de krant: Twee doden tijdens vliegtuigcrash. Denk ik: ook toevallig, ga je precies dood op het moment dat er een vliegtuig crasht.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En door? Door een tragisch ongeval om het leven gekomen? Of: na? Soms lees je in de krant: Twee doden tijdens vliegtuigcrash. Denk ik: ook toevallig, ga je precies dood op het moment dat er een vliegtuig crasht.
Hebben ze dan een hartaanval gehad ofzo? Na vind ik niet zo mooi, daarin kan het ook drie jaar later zijn.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mijn bescheiden taalkennis moet de vraag in dit geval niet zijn wat beter is, maar wat juist is. Voorzover ik weet is 'met' in deze context gewoon fout.
Klopt helemaal!