Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dubbele of enkele aanhalingstekens?

Wat is tegenwoordig gebruikelijk? Ik las ergens dat een redacteur ogenblikkelijk dubbel omzette in enkel. Ik hoor graag wat jullie ervaring is.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In boeken staat bijna altijd enkel, maar ik werk zelf met dubbel. Als een redacteur het om wil zetten, zou ik zeggen dat hij dat lekker moet doen, maar dat je je daar niet druk over moet maken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik typ ook dubbele. heb na jouw vraag gekeken in een boek van de uitgeverij waar ik wil uitgeven... er staan enkele in.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een paar willekeurige boeken erbij haal, dan zie ik zowel dubbele als enkele. Uiteraard consequent op dezelfde manier gebruikt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dubbele fijner, omdat je enkele al gebruikt als apostrof. 'Hij heeft twee auto's,' staat een beetje raar...

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MichaM Klopt, was ook mijn idee. Vandaar mijn vraag. Ben eerste gecorrigeerde hoofdstuk van boek aan het opmaken en zat te dubben.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enkele vind ik persoonlijk mooier. Heb toevallig laatst twee boeken gelezen waarin de schrijver ze helemaal weg had gelaten. Dat was even wennen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zijn dubbele ouderwets. Vroeger werden dubbele gebruikt voor gesproken taal en enkele voor gedachtes. Tegenwoordig wordt gesproken taal tussen enkele aanhalingstekens gezet en gedachtes krijgen geen aanhalingstekens meer. Soms wel wat lastig.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is volgens mij net zoiets als de keuze of je een gesproken tekst begint met een streepje of een aanhalingsteken. Zulke dingen staan niet in steen gebeiteld.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Sjee, In 'Het dorp Stepantsjikovo' van F.M. Dostojevski, kwam ik strepen tegen als vervanging voor aanhalingstekens; het waren geen gedachtenstrepen. Consequent volgehouden voor in de volledige tekst, ga je er, vreemd genoeg aan wennen. gr alberta

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enkele voor citaten, en dubbele voor citaten binnen citaten. Zo doe ik het, en zo staat het ook in 90% van de boeken die ik lees.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De boeken die ik klaar heb liggen om mee naar de boot te gaan geven een 50/50 verhouding. Ik lees vrijwel geen NL dus daar heb ik geen houvast. Maar ik heb even in de boekenkast gekeken en daar zijn de meeste NL titels met enkele voor de dialogen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik enkele aanhalingstekens. Dat vind ik mooier staan, maar dat is ieder zijn eigen mening. :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Dubbele aanhalingstekens is wat ik gebruik," zei Aart. "Ik vind ze mooier. Maakt niet uit wat er het meeste gebruikt wordt." Toch raar, dacht hij, dat er zoveel meningen over zoiets simpels als aanhalingstekens bestaan.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enkele :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik enkele aanhalingstekens. @Mario Ik maak de gedachten ook cursief :) Is daar ook een regel voor?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Saralitse Ik zie in verschillende boeken verschillende manieren. Daar zit de mijne ook bij, dus vind ik het goed.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik gebruik enkele, dat leest wat rustiger overigens heeft de fancy in mijn artikel alle enkele aanhalingstekens vervangen door dubbele.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je daar gewoon zelf een keuze in moet maken. Persoonlijk zou ik altijd voor enkele gaan. Het woordbeeld blijft dan lekker rustig. De enige min of meer vaste afspraak waar ik van weet is dat voor het weergeven van letterlijke citaten altijd dubbele aanhalingstekens worden gebruikt.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
'Gisteren' zo sprak Job,'kwam ik thuis, maar het enige dat mijn vrouw zei was "Goedemiddag", en niet meer'. Zo hanteer ik het, maar ik kan me niet herinneren ooit een citaat binnen gesproken tekst te hebben gezet. Ik vind het niet zo mooi klinken, en ik denk dat ik ze onbewust vermijd. Net als dubbele woorden achter elkaar.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Job, de punt hoort binnen de aanhalingstekens. ;) Verder doe ik het op dezelfde manier als jij. Dialoog tussen enkele aanhalingstekens en citaten tussen dubbele.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dat verplicht? Ik hanteer juist overal punt buiten de aanhalingstekens. Is het niet gewoon belangrijk dat je het consequent doet, en niet zo hoe je het doet?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Job, de punt buiten de aanhalingstekens kan voorkomen wanneer je een zin eindigt met een citaat. Maar bij een dialoog staat hij altijd binnen de aanhalingstekens. Ik heb hier honderden boeken en daarin gebeurt het zonder uitzondering zo.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee verplicht is het niet. Het kan op allerlei manieren en niemand weet echt zeker hoe het echt moet. Ook uitgevers niet. Dus fout is het niet, als je het maar altijd op die manier doet.