Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

goed gezind of je goed gezind?

In één van de versjes die ik heb geschreven komt de volgende zin voor: Je kunt me vertrouwen, ik ben heus goed gezind. Een vriend van me zegt dat dit niet juist is. Volgens hem zou de zin als volgt moeten zijn: Je kunt me vertrouwen, ik ben je heus goed gezind. Kan iemand mij vertellen wat de juiste manier is om deze zin te schrijven?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt me vertrouwen, ik ben je goed gezind. (betekenis = 'ik zal je geen kwaad doen') Je kunt me vertrouwen, ik ben heus goed gezind. (betekenis = 'ik heb een goede bui')

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Sureya 'Je kunt me vertrouwen, ik ben je heus goed gezind. ' ('iemand goed gezind zijn': iemand steunen, de beste bedoelingen met iemand hebben.) Succes verder. En welkom hier! :) Scorpio, die tweede betekenis valt onder de eerste. 'Ik ben heus goed gezind' is volgens mij geen goed Nederlands. Dan zeg je: 'ik ben goed gemutst' of 'goed gestemd'.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ariadne Je kunt goed gezind zijn, bitter gezind, vijandig gezind en (bijvoorbeeld ook) tot bitterheid gezind zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben je heus goed gezind. = goed gezind naar 'je' toe Ik ben heus goed gezind = goed gezind naar zichzelf toe Denk ik.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nou, Scorpio. Dat kan irl inderdaad, maar taalkundig gesproken niet. Je kunt alleen maar zus of zo gezind zijn als je erbij zet tegenover wie of wat. Anders zeg je: Ik heb goede zin vandaag. Ik ben slecht gemutst. Ik ben in een gelukkige stemming. maar het is: De Israëli's zijn de Palestijnen vijandig gezind en omgekeerd evenzo. Als je bijv. zegt: Ik ben boos gezind. Huh??? Maar waar gaat dat dan over? Nou, ten opzichte van mijn baas, die weigert me een promotie. ;)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allen voor jullie reacties. Het moet dus worden: Je kunt me vertrouwen, ik ben je goed gezind.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Precies, Sigyn. Zo zit het dus. Eigenlijk wel zo simpel om de link te plaatsen. Waarom heb ik daar niet aan gedacht?