Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nadruk: é of è

Hoe leg je de nadruk in deze zin? "Ik bén (naam)." of "Ik bèn (naam)."

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het als 'e' (zoals in "het" en "ben") wordt uitgesproken, moet het streepje naar links. Spreek je het uit als een 'ee' (heet, zweep, een), dan komt het streepje naar rechts. Hier kun je het verschil goed zien: "Hè?" (Jan is slechthorend en verstond z'n vrouw weer eens niet) "Hé!" (Jan z'n vrouw probeert door te dringen tot haar slechthorende echtgenoot)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoe spreek je dat uit?
grave: ongeveer als kraaf, aigu: E Q
agui
Sorrie Rietje, moest wel even glimlachen dat je dat nu juist verkeerd spelde. :)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja maar, jullie reacties gaan over hoe je het woord uítspreekt. Terwijl Aart vraagt naar hoe hij moet aangeven op welk woord in de zin de nádruk valt. Volgens mij is het dan altijd zo: 'Ja maar, Ik bén (naam)'

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Altijd aigu, behalve als er een klankverschil is (hé en hè). Dat is met de nieuwe spelling volgens mij veranderd, want ik kan me herinneren dat ik eerst ook "ik bèn" schreef omdat het een korte e is.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ trenke hoe schrijf je dat dan agui? (dit komt zo van wikipedia) accent grave is korte klank en accent agui is lange klank

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ trenke hoe schrijf je dat dan agui? (dit komt zo van wikipedia)
Zoals ik het schreef. :P En had je het woord van wikipedia gekopieerd dan? Wikipedia
Ja maar, jullie reacties gaan over hoe je het woord uítspreekt.
Omdat Eufdrie al antwoord had gegeven, Ariadne. Hoewel wonderer volgens mij gelijk heeft dat woorden die beklemtoond worden altijd een accent aigu krijgen, ook al spreek je het het uit als een 'korte e'. Dus Aart, als het je erom gaat dat iemand wil benadrukken dat hij/zij diegene is, dan wordt het: 'Ik bén...'

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan verander ik het in "Ik bén (naam)." En meteen staat er niet meer zo'n rood dingetje onder het woord, dus Word vindt het ook niet meer fout (maar dat is nog spelling 1995).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ow Trenke.. dat weet ik niet.. misschien met mijn vermoeide kop wel verkeerd getypt.. ik moet je eerlijk bekennen.. ik zie nu pas het verschil tussen wat ik typte en wat jij typte hihi. Goed begin van het nieuwe jaar he!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@kitty: dit is ook een van de weinige keren, ik gebruik dat eigenlijk nooit. Maar nu wel nodig, degene waar de ikpersoon dat tegen zegt gelooft hem niet ;)