Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

aan elkaar of los?

is het de fouten moet ik er nog uithalen of de fouten moe tik er nog uit halen

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en dan nog meteen een vraagje is het het omaatje dat haar appelmoespotjes komt weggooien of het omaatje die haar appelmoespotjes komt weggooien

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kent iemand hier de regel voor die of dat? verkleinwoorden .. krijg je dan dat? het is wel de oma die toch? (het gaat immers om een persoon)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gelukkig ben ik niet de enige die het moeilijk vind.. ik zal eens kijken of ik iets in renkema kan vinden. en wat denken jullie van uithalen? of uit halen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
is uithalen niet zoiets als het uithalen van een stem......., of: hij haalde uit en gaf de kwajongen een oorveeg........... en uit halen heeft naar mijn gevoel te maken met iets 'er uit halen', iets pakken en er uit halen maar nogmaals, naar mijn gevoel Van Dale schrijft overigens beide betekenisvormen aan elkaar: uithalen!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja dat zag ik in de VAn DAle uit·ha·len1 (onov.ww.) 1 een krachtige beweging maken met een arm of been van het lichaam af => slaan 2 scherpe kritiek leveren, scherpe verwijten uiten => uitvaren uit·ha·len2 (ov.ww.) 1 (een toon, een noot) lang aanhouden 2 uit iets anders halen => uitnemen 3 leeghalen => leegmaken 4 uitvoeren => uitspoken 5 baten, helpen Maar bedoel je dan dat het eruit halen van fouten, leeghalen is? Of uit iets anders halen (uitnemen)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beide denk ik, maar misschien deel je het woord gemakkelijker in twee stukjes als het 'er' er bij komt.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het omaatje dat... 'Het omaatje' is onzijdig, dus het, dus dat. Is het mannelijk of vrouwelijk, dan die. De jongen, die daar loopt etc, etc, blablabla Het meisje, dat daar loopt etc, etc, blablabla

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het" wordt "dat", "de" wordt "die", zo simpel is het. Altijd. Het paard dat op straat gescheten had. De agent die erover uitgleed. Het meisje dat er smakelijk om moest lachen. De jongen die ernaast stond. Over de fouten die je er nog uit moet halen, twijfel ik een beetje. Het lijkt mij dat je het hier los schrijft, maar dat is puur gevoelsmatig. Is het trouwens een kerst-omaatje of een kers-tomaatje? :D