Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Komma's voor en en maar

Wat vinden jullie, mogen/moeten er komma's voor de woorden 'en' en 'maar'?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik dacht dat het voor maar altijd moest en bij en doe ik het zelf zelden, vroeger op de basisschool was dat zelfs verboden. Maar ik heb laatst ergens gelezen hier op het forum dat, dit zeker wel toegestaan is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart toch. Je weet toch best dat hier al topics over zijn? Er zijn geen strakke regels voor komma's, je moet het vooral op gevoel doen. Richtlijnen: wel voor maar, niet voor en. Uitzonderingen daargelaten.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
overal waar je even 'rust' in de zin wil hebben. en ' ; ' (punt komma) als je extra veel rust wil.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"en ' ; ' (punt komma) als je extra veel rust wil." Én als je eigenlijk een nieuwe zin begint, die zo goed op het vorige zinsdeel aansluit dat een komma óók zou volstaan. Een ; is een twijfelgeval tussen een . en een ,

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is Nederlands de enige taal waar je vrijheden hebt met betrekking tot het zetten van komma's. De regel die ik ooit geleerd heb met het plaatsen van een komma voor 'en' is volgende: als het gedeelte van de zin die naar het 'en' volgt ook als zelfstandige zin gebruikt zou kunnen worden, dus een punt ipv het 'en', dan hoor je voor het 'en' een komma te zetten. Zo werd dit in een grijs verleden op Duitse scholen geleerd. <---(Hoort dit te eindigen met een 't'?)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al die regeltjes hebben betrekking op zakelijke teksten, niet op artistieke uitingen. Daar hebben we het al een keer (of wat) over gehad. Geleerd is een voltooid deelwoord, dus treedt "'t kofschip" in werking. "r" zit niet in het kofschip, dus "d" als uitgang.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik dan ook nog een vraag stellen? WAt vinden jullie dan van een zin beginnen met En of een ander voegwoord? Ik kom dat heel vaak tegen in teksten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ wonderer en Oscar: Inderdaad. Of een komma (in Oscars tekst). Een punt kan ook. Dus die puntkomma kan daar m.i. ook. @ rietje: Het kan. Het hangt af van de stijl van de tekst.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ marriejeanne, ik heb altijd geleerd dat het niet mag. Mijn lerares van bedrijfscommunicatie zegt ook dat het niet mag. Maar het is dus niet per definitie niet toegestaan?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfwijzer Jan Renkema: Er komt een komma voor 'en' - als de hoofdzinnen lang zijn * Deze student is eerstejaars en krijgt geen beurs * De verkiezingsuitslag gaf duidelijk aan welke partijen moetsen samenwerken, en de formatie van een nieuw kabinet heeft daarom slechts een paar weken in beslag genomen. - als het een nevengeschikt zinsdeel inleidt: * Wilt u zeggen of u ons kunt ondersteunen, en zo ja in tijd of in geld? - als zonder komma misverstanden kunnen ontstaan: * Te koop: een jonge koe, geeft per dag veertien liter melk en een goed vaarskalf. (Zo geeft de koe elke dag ook een goed vaarskalf) - om onderscheid te maken tussen reeksen: * mijn vader en moeder, en ook al mijn broers en zussen wil ik hartelijk bedanken. Beetje duidelijk zo? :paranoid:

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boh maar even een account aangemaakt wat wat ik hier toch voor onzin lees: "overal waar je even 'rust' in de zin wil hebben. en ' ; ' (punt komma) als je extra veel rust wil." Goed. Het is waar dat een komma aangeeft waar er een rust valt in de zin, opdat je het onderscheid kunt maken tussen: Hans zei: "Grietje, zal ik met dit mooie weer mijn rokje aantrekken?" en "Hans," zei Grietje, "zal ik met dit mooie weer mijn rokje aantrekken?" Maar een puntkomma heeft een veel specifiekere functie. Het scheidt twee zinnen waarbij de tweede zin een verklaring geeft voor de eeste. Een voorbeeld: - Jaap was wel op tijd, Frank niet; die had pech met z'n vouwfiets. Volgens taaluniversum hoeft de tweede zin niet per sé een verklaring voor de eerste te zijn, maar mag er ook een zin worden gebruikt die hier nauw verband mee heeft. anders gezegd: Volgens taaluniversum hoeft de tweede zin niet per sé een verklaring voor de eerste te zijn; er mag ook een zin worden gebruikt die hier nauw verband mee heeft. Taaluniversum geeft ook de onderstaande voorbeelden: - Iedereen is welkom; toch hoop ik dat bepaalde personen niet zullen komen. - Onze nieuwe computers zijn weer veel sneller dan de oude; ze zijn bovendien goedkoper. Deze laatste zijn echter minder gangbaar. De puntkomma kan altijd vervangen worden door een punt. Natuurlijk wel gevolgd door een hoofdletter dan. Een dubbele punt wordt gebruikt als er een opsomming, een citaat of een specificatie volgt. Drie voorbeelden zijn: - Hans zei: "Grietje, zal ik met dit mooie weer mijn rokje aantrekken?" - Iedereen was wel op tijd, op één iemand na: Frank had pech met z'n vouwfiets. Naiches beschrijving van het hoe en waarom van de komma voor en is juist.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanbevolen: Lynne Truss en Win Daniels: Eten, beuken en vuren, keiharde regels voor interpuncties. Uitgeverij:Prometeus ISBN 90 446 0437 6 Buiten nuttig, ook heel erg leuk.