Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Moelijker/moeilijkere

Er zijn echter moeilijker gevallen die je fout zou kunnen schrijven. of Er zijn echter moeilijkere gevallen die je fout zou kunnen schrijven. De eerste zin staat zo gedrukt in mijn Nederlands boek. Alvast bedankt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij moeilijkere gevallen, want als ik er langer/e voor in de plaats zet wordt het langere.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In deze zin kan het inderdaad allebei. :rolleyes: Misschien kun je je leraar inderdaad eens vragen, want uitleggen is niet mijn beste kant. :o :D :) Ariadne

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit Renkema (blz 122, heel boekje doorgebladerd...) Geen -e na twee toonloze klanken: het uitvoeriger(e) betoog De -e die zelf al toonloos is, zou na twee toonloze klanken een te lange toonloze reeks opleveren. Vandaar dat de -e dan achterwege mag blijven: Het hachelijker(e) avontuur, het boorderlijker(e) deel, de soepeler(e) regeling, een vriendelijker(e) natuur, maar wel: het enthousiástere verhaal. Op grond van deze regel is het dus 'het Romeinse recht' met -e en 'het burgerlijk recht' zonder -e Dat was t ;)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hartelijk bedankt voor de reacties en de verheldering. overigens zei m`n leraar: 'Nou, dat is wel raar. Ik zou het zelf zo niet schrijven.'