Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nu heb ik eens een taalvraagje.

Ik worstel met een stukje waar ik maar niet uit kom. Een van mijn personages kan heel aardig hout snijden. Nu pas zag ze dat ook het andere stuk hout versierd was met zulke figuren. "Heb je die er zelf in uitgesneden?’ Hij knikte zonder van zijn werk op te kijken. Hoe zeg ik dat nou goed? "Heb je die er zelf uitgesneden?" "Heb je die er zelf in gesneden?" "Heb je die er zelf in uitgesneden?" Volgens van Dale snijd je met een mes in hout, maar snijd je figuren uit hout. Het lijkt me dat het daarom moet zijn: figuren in hout uitsnijden. Maar hoe ik het ook formuleer, op de een of andere manier snijdt 't geen hout. ;)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu pas zag ze dat ook het andere stuk hout versierd was met zulke figuren. "Heb je die er zelf uitgesneden?’ Hij knikte zonder van zijn werk op te kijken. Zo zou ik het doen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Heb je die zelf gesneden?" zou ook kunnen. 'Heb je die zelf gemaakt?' kan ook om het snijden te vermijden, bijvoorbeeld als de houtbewerker ook met ander gereedschap werkt, bijvoorbeeld gutsen.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je kunt figuren uit hout snijden, zodanig dat het zelfstandige houten beeldjes zijn. Ik noem maar wat: een danseresje of een everzwijn. Maar je kunt ook figuren in hout uitsnijden, zodanig dat het versieringen zijn aan een ander voorwerp. Bijvoorbeeld de kunstig bewerkte rand van een spiegel. Jij bedoelt het tweede als ik het goed begrijp. Met Draaikever ben ik het eens over het woordje 'er'. Dat staat in mijn lijst van verboden woorden. ;) Meer eens ben ik het nog met de vorige schrijver: vermijden deze netelige kwestie. :D ************* Nu pas zag ze dat ook andere meubels (or whatever) versierd waren. "Heb jij dat gesneden?" Ze wees naar de slang rondom een tafelpoot. Vanaf de grond siste zijn houten tong haar levensecht toe. De man knikte zonder van zijn werk op te kijken. Of zoiets! :) Ariadne

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de tips. Vooral die waarin gesuggereerd wordt het ww 'snijden' weg te laten. 'Heb je die ook zelf gemaakt?' Briljant! :D Waarom makkelijk doen als 't ook moeilijk kan, hè Euf. (Kwalijke eigenschap van mij, dingen die voor de hand liggen, niet zien)