Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Willen

Hoe ontleden jullie het werkwoord 'willen' in jullie ms? Ik zo (even net als op de basisschool): ik wil hij wil (maar soms ook wilt, maar alleen in een zin als: als je het niet wilt wil ik wel) wij willen ik wou hij wou wij wouden ik heb gewild

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marjan--: dat was mijn eerste forumnaam hier op SOL :) Waarom is het 'jij wilt' en niet 'jij wil', net als 'hij wil'?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verklaring vind je hier. Of die goed is, weet ik niet, maar het klinkt wel interessant.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik wil jij wil hij wil zij willen Hij/jij wilt is mij altijd geleerd als niet correct, al wordt het wel vaak zo geschreven en inmiddels ook geaccepteerd. Stukje gekopieerd van www.onzetaal.nl : Dat het hij wil is en niet hij wilt, heeft te maken met de geschiedenis van het werkwoord willen. De vorm wil, die wij nu gebruiken als tegenwoordige tijd enkelvoud, gaat terug op een zogenoemde aanvoegende wijs (een 'wensende wijs' of 'optatief'). In een oude grammatica, die van W.G. Brill (1871), wordt over willen gezegd dat dit werkwoord vroeger geen tegenwoordige tijd had, en dat de aanvoegende wijs wil(le) die functie (lang geleden) erbij heeft genomen. De vorm wille is sinds lang verouderd. Aan zo'n aanvoegende wijs werd en wordt in de tegenwoordige tijd geen t toegevoegd; het is bijvoorbeeld ook 'Moge hij rusten in vrede' en 'Zij leve hoog.' Toen de aanvoegende wijs van willen in de loop der tijd ook als een 'gewone' tegenwoordige tijd gebruikt werd, behield de persoonsvorm wil dit kenmerk van de oorspronkelijke aanvoegende wijs: er kwam geen t achter de stam in de derde persoon enkelvoud. Daarom is hij wil nog steeds juist. Overigens vermeldt het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat vormen als hij wilt "tamelijk frequent" zijn aangetroffen in de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw. In sommige delen van ons taalgebied is hij wilt heel gewoon. Maar alleen de vorm hij wil wordt als standaardtaal gezien.