Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

bang voor of van iets

Wanneer ik watervrees heb, ben ik dan bang voor water of bang van water?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan ben je bang VOOR water. Je hoort het wel eens zeggen, 'bang van', het wordt inmiddels gedoogd misschien, maar wat mij betreft is het gewoon fout. ____________________________________________________

Het enige dat ik moet uitstellen, is mijn uitstelgedrag.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bang voor water. Bang van water heb ik nog nooit van gehoord.

------------------------
'cause I can't stop loving you
no I can't stop loving you
no I won't stop loving you
why should I?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je wordt ergens bang van, maar je bent ergens bang voor ;) ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het water ineens omhoog springt en keihard boe krijst in je gezicht, dan ben je bang van het water. Is het water gewoon zijn kabbelende zelf, maar zit de angst in je eigen koppie, dan ben je bang voor water. Ehh ... toch?

'God gives every bird his worm, but he does not throw it into the nest'. Swedish proverb.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb ik nog nooit van gehoord, C. ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bang worden VAN gebruik je als iets of iemand een echte bangmakende actie tegen je onderneemt. De trein kwam zo snel dichterbij, ik werd er bang van. Of: Kees werd bang van het hard zoemende geluid dat de bij plotseling maakte. Bang VAN is dus op een bepaald moment dat er iets bangmakends gebeurt. Bang VOOR iets of iemand ben je als dat-/diegene je bang maakt zonder directe aanleiding op dit moment. Als je ooit (bijna) bent gestoken door een bij, dan ben je nu bijv. nog steeds bang voor bijen. Ook al is er geen bij in de buurt te bekennen. ---------------------------------------------------------

Ik schrijf, dus ik BLIJF.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sigyn, yeah, dat zei ik dus ook ;) Je WORDT ergens bang VAN en je BENT ergens bang VOOR. ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zucht. Mijn brein wil effe niet mee. Wacht eens : Dus ik kan niet bang zijn VAN die bij maar wel VOOR die bij? Als een bij zomaar eventjes voor mijn neus zoemt : Ben ik er dan bang VAN? En als ik tien jaar terug een bijensteek heb gehad en nu een bij voor mijn neus zoemt : Ben ik er bang VOOR? 'Blognote'

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
> Als er zomaar een bij voor mijn neus zoemt: Ben ik er bang voor. Je bent ergens bang voor en je bent ergens bang van geworden. Je bent dus tien jaar geleden ergens bang voor geworden namelijk dat je toen een bijensteek hebt gekregen. En nu ben je bang voor bijeen omdat je bang bent dat die jou weer steekt. ---------------------------------------------------------------

Of ik nooit moe word van het schrijven? Nee, ik kan er toch bij blijven zitten?
(Simon Vestdijk)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat om de combinatie met het werkwoord. worden->van, zijn->voor "Wat kijk je ernstig, ik word er bang van." betekent niet dat je bang bent voor die blik, maar voor wat er misschien komen gaat. ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mijn Van Dale (maar ik heb mijn grote niet bij de hand, heb hier alleen de ingekorte versie) is het gewoon bang zijn VOOR

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even de relevante onderdelen gekopieerd uit mijn electronische van Dale (een aanrader trouwens om die te koppelen aan je Word!). Het hangt dus inderdaad van je zin, van je bedoeling af of het bang voor, bang van, of bang om is. 3 · (als tijdelijke of blijvende gemoedsgesteldheid) een min of meer beredeneerde vrees voor iets hebbend ik was bang van dat beest 3 · hij is er zo bang voor als (voor) de dood zeer bang 5 · ik was er al bang voor 5 · wees daar maar niet bang voor maak je daarover niet bezorgd niet bang zijn om … niet schromen, best durven het genoemde te doen

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bang zijn is een emotie, dus boos zijn, blij zijn, bang zijn. Daarbij hoort van, en de zin daarachter geeft aan waarvoor je nu precies bang geworden bent. Bang voor zit in je hoofd en is in dit geval een soort 'fobie'. Het is net als iets lekker vinden of juist niet. Dit is iets wat bij je 'zijn' past, bij jou als persoon. Een soort karaktereigenschap, om dat woord in de mond te nemen. Het klinkt ingewikkeld en ik schrijf het lastig op, maar het klopt wel.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt helemaal niet ingewikkeld, Job. Het maakt het juist eindelijk helder voor me.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In elk geval een stuk duidelijker dan mijn uitleg, hoewel ik hetzelfde bedoelde... dank Job.