9 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

vraag over vraagteken

19 maart 2025 - 11:52

Is het: Heb ik dat? Dacht hij. Of is het: Heb ik dat? dacht hij. Ik kom er niet uit.

14 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 maart 2025 - 21:16

Het is: Heb ik dat? dacht hij.

Het vraagteken is deel van het citaat. Het citaat is geen losse zin; het is een onderdeel van de grotere zin die doorloopt na het vraagteken. Het woord 'dacht' is dus niet het begin van een nieuwe zin en krijgt daarom geen hoofdletter.

12 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 maart 2025 - 9:12

Maar het is wel een lastige. Als het een gesproken citaat zou zijn,  zou je een komma toevoegen:

"Heb ik dat?", zei hij.

Die komma zou erg lelijk zijn bij de gedachte:

Heb ik dat?, dacht hij.

Dus ik zou hier gaan voor een alternatieve formulering:

Hij dacht: heb ik dat?

Maar de regels zijn niet rotsvast. Zie dit advies van Onze Taal.

14 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 maart 2025 - 9:37

"Heb ik dat?", zei hij.

Mijns inziens is dit in de stijlgids voor de journalistiek nog steeds een ding, maar in literair werk zie ik dat deze komma tegenwoordig dikwijls wordt weggelaten. Vanwege hoe overbodig hij is, vermoed ik.

15 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
20 maart 2025 - 10:00

Twee of zelfs drie interpunctietekens achter elkaar plaatsen is niet gebruikelijk (vraagteken, aanhalingsteken, komma).

Misschien wil Annie Voets de voorgaande zinnen laten zien. Dan zal mogelijk blijken dat het dacht hij overbodig is. Soms maakt interpunctie deel uit van stijl, zoals bij deep POV.

Daarbij laat men het informeren over denken, voelen, horen e.d. achterwege. 

12 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 maart 2025 - 15:58

Ik zie steeds meer literatuur waar leestekens zo'n beetje helemaal verdwijnen. Bijvoorbeeld in Intermezzo, de laatste van Sally Rooney, en in The Bee Sting / De bijensteek van Paul Murray. In beide gevallen is het weglaten van interpunctie een literaire ingreep om een ik-personage op een bepaalde manier neer te zetten. Maakt het lezen niet noodzakelijk gemakkelijker.

12 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 maart 2025 - 16:05

@Thérèse Aanhalingstekens en komma's komen toch echt heel vaak voor:

"Ik dacht het niet," zei hij.

Ik kan me nog langdurige discussies alhier herinnneren over het al dan niet gebruiken van de ELDA-regel (Eerst Leesteken - Dan Aanhalingsteken). Maar misschien is dat inmiddels ouderwetsch? Onze Taal (zie mijn post hierboven) en TaalAdvies zijn het wel min of meer eens: https://taaladvies.net/volgorde-komma-aanhalingst…

15 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
20 maart 2025 - 16:50

Inderdaad, Ostinato, je hebt gelijk. Twee interpunctietekens als aanhalingstekens plus punt, of aanhalingsteken plus komma is zeker gangbaar, zelfs in mijn optiek vaak onontbeerlijk. 

Ik bedoelde eigenlijk meer drie interpunctietekens na elkaar, zoals het vraagteken, het aanhalingsteken en dan ook nog een komma.