Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een gesprekje tussen caracters, hoe correct te schrijven?

hoe kan ik carracters correct tegen elkaar laten spreken? "zin" zij jan "zin!" riep marlies "zin?" vroeg jan "zin" zij kees "zin" zij jan. lijkt me nogal overbodig de namen zo veel keer neer te zetten, maar hoe kan je dat dan wel het beste doen? Of is het zo goed geschreven?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
karakters is met een k en zei met een ei :) Als je voor iedere persoon op een nieuwe regel begint hoef je niet steeds de naam erbij te noemen. Dat is zoals het in de meeste romans gedaan wordt. "Is er nog melk?", vroeg Jan "Melk? antwoordde zijn vader "een echte man doet toch geen melk in de koffie?" "Nou eh" "Geen sprake van. Zwart is de enige manier"

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, op deze manier is het absoluut niet goed geschreven. "Het woord 'karakter' spel je niet met een 'c'", zei Jan. 'En namen moeten met een hoofletter!", riep Marlies. "De derde persoon onvoltooid verleden tijd van 'zeggen' is toch niet 'zij' maar 'zei'?", vroeg Jan aan Kees. "Dat klopt als een bus!", antwoordde deze. "Vergeet ook niet dat elke nieuwe zin ook met een hoofdletter moet beginnen," merkte Jan droogjes op.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar soms kan het 'zei hij / zei zij / vroeg hij / merkte zij op' ook wat te veel van het goede zijn. Iets als: 'Is er nog melk?' Jans vader keek op uit zijn krant. 'Melk? Een echte man doet toch geen melk in de koffie?' (zonder regieaanwijzingen met 'zegt' is vaak ook wel duidelijk wie wat zegt).

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap er niet echt veel van, en laten we het niet over mijn spelfouten gaan hebben, dat heeft niets met de vraag te maken.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap er niet echt veel van, en laten we het niet over mijn spelfouten gaan hebben, dat heeft niets met de vraag te maken.
Maar wel met correct schrijven ;) Je kunt een boek pakken waarin dialogen staan. Zien hoe schrijvers hun dialogen vormgeven, geeft je het inzicht.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dargor was me voor, maar dit wilde ik ook zeggen: Kevinh, als je een boek (roman) wilt schrijven, is het misschien wel een goed plan om lid te worden van de bieb en een paar romans te lezen. Dan kun je zien hoe andere schrijvers dat hebben gedaan, dialoog schrijven.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
laten we het niet over mijn spelfouten gaan hebben, dat heeft niets met de vraag te maken.
Ik bepaal graag zelf waar ik het over heb en op het moment dat je ons ergens om vraagt, mag je zonder morren een overigens altijd vriendelijk verwoord en weldoordacht antwoord verwachten. Succes met je boek.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
laten we het niet over mijn spelfouten gaan hebben, dat heeft niets met de vraag te maken.
Ik bepaal graag zelf waar ik het over heb en op het moment dat je ons ergens om vraagt, mag je zonder morren een overigens altijd vriendelijk verwoord en weldoordacht antwoord verwachten. Succes met je boek.
Het gaat er niet om of we het al dan niet graag over spelfouten hebben, maar op een schrijversforum hebben we het nu eenmaal over schrijven, en spellen hoort daarbij. Als je het niet over je spelfouten wilt hebben, is er maar één remedie tegen: ze vermijden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ marriejeanne: :thumbsup: topreactie, kan er niks anders van maken!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees boeken. Veel boeken. En haal daar de dingen uit die bij je passen. Er zijn namelijk honderden (nou ja, misschien iets minder) manieren om een dialoog weer te geven. En doe wat aan je spelling.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Maar, mensen! Kevinh wil een fictief boek schrijven, zie zijn onderschrift. Dus ik zie -letterlijk- het probleem niet })

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof niet dat ik dit erg aardig vind. Kevin moet idd wat aan zijn spelling doen, daar hebben jullie gelijk in. Maar in zijn voorsteltopic schrijft hij dat hij dyslectisch is. Dus Kevin: niet zeuren als iemand iets over spelfouten zegt. En anderen: beetje meer respect voor elkaar.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sjee, Natuurlijk. Ik ben het met je eens dat we een jongen van zestien niet moeten aanvallen, maar op weg helpen. Toch ...
O ja, mochten er spelfouten in mijn post zitten, sorry dan. Ben geloof ik een beetje dyslecties ofzo.
vind ik wat nonchalant gezegd over iemands dyslectie, en het overtuigt mij niet meteen. Maar je hebt gelijk: niet zeuren, wel schrijven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je Engels geeft, word je op sommige scholen besprongen door rissen leerlingen met "officiële" dyslexie-verklaringen. Bij die kinderen mag je spelfouten niet meerekenen in de beoordeling. Deze jonge mensen hoeven dus niet te leren spellen, daar zijn ze van vrijgesteld. Is dat een goede zaak? Is het nodig? Als een kind een probleem met zijn benen heeft waardoor het moeilijk loopt, dan zeg je toch ook niet: "ach, jij kunt niet goed lopen, ga jij de rest van je leven maar lekker in een stoel zitten"? Nee, dan leer je hem zo goed mogelijk lopen ondanks zijn gebrek. Ik ben zelf waarschijnlijk ook dyslectisch. De service die dyslectische leerlingen tegenwoordig kunnen verwachten, bestond niet toen ik op school zat. Dus ik heb oplossingen gezocht, en gevonden, om goed te spellen ondanks mijn vermoedelijke dyslexie. Ik heb zelfs met succes een taal gestudeerd. Engels nog wel, een taal met een onvoorspelbare spelling. Als een mens iets echt graag wil, dan is er in dit universum maar heel weinig dat hem kan tegenhouden. Dus, kevinh, als je schrijver wilt worden, doe iets aan je spelling. Om te beginnen zou je de spellingcontrole van je computer kunnen gebruiken. Daarmee kun je fouten zoals "caracters" er uit halen. Wij doen ons best om jou op weg te helpen. Doe jij dan je best om je vragen zó op te schrijven, dat het voor ons ook een beetje prettig lezen is. Sprak de schooljuffrouw belerend.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met dank aan marriejeanne, met applaus voor tantebetje, en sterkte voor kevinh. De opmerkingen van tantebetje snijden hout, kevinh. Je computer helpt om een groot aantal fouten te vermijden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus Kevin: niet zeuren als iemand iets over spelfouten zegt. En anderen: beetje meer respect voor elkaar.
Vertel mij eens waarom ik respect moet hebben voor iemand die zich achter een afwijking verschuilt om maar niks aan spelling te hoeven doen? Dat het moeilijker wordt om goed te spellen met dyslectie (en met die quote van MJ erbij vraag ik me af of hij dat wel officieel heeft), geeft je toch geen vrijbrief om dan maar geen moeite te doen?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vertel mij eens waarom ik respect moet hebben voor iemand die zich achter een afwijking verschuilt om maar niks aan spelling te hoeven doen?
a) omdat je respect dient te hebben voor mede-forumbezoekers. We gaan respectvol met elkaar om. Dat geldt niet alleen voor jou, maar voor kevinh en de rest die hier iets wil zeggen. b) Omdat het uitgangspunt dat kevinh zich verschuilt achter "een afwijking" (Christus! Is dat ook al een afwijking? En wat is dan de norm?) van jou komt, niet van kevinh. Dat was een terloopse opmerking van hem. c) omdat kevinh iets in gang heeft gezet dat groter is dan hij. Dit schiet geloof ik uit de bocht. Ik realiseer me dat ik de eerste was die kevinh op de vingers tikte over de toon van zijn reactie. Maar gaat dit nu niet te ver, jongens?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja? Van wie moet dat, respect hebben? Ik ben meer van het credo "respect moet je verdienen", het is geen default status. Als iemand nu ondanks zijn handicap keihard eraan werkt om het toch allemaal goed te krijgen, heb ik daar respect voor. Zeggen dat je gelooft dat je dyslectisch bent en vervolgens mensen afbekken die iets over je spelling zeggen, neu. En volgens mij kun je best "normaal" met iemand omgaan zonder daar meteen het labeltje "respectvol" op te plakken. Als je maar voor iedereen die je niet kent respect moet hebben, wordt het ook maar een holle term waar je geen ruk meer aan hebt, tenslotte.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsja, zestien en een boek willen schrijven. Ik vind het erg knap en ook mooi dat je het probeert. Maar ik ben het erover eens dat je toch wat aan je spelling moet gaan doen. Dyslexie kan problemen opleveren maar je kan er ook juist geen probleem van maken. Je kan jezelf dingen aanleren, desnoods met een briefje voor je neus waarop de regels staan. Mijn man is ook dyslectisch, maar hij maakt er geen probleem van. Voor zijn werk moet hij vaker schrijven en voordat hij iets verstuurt laat hij de computer al het een en ander opzoeken en verbeteren. Dan gaat hij even rustig zitten en neemt alles regel voor regel door. Twijfelt hij, vraagt hij het aan mij. Mijn zoontje van 6 (eerste leerjaar in Belgie) heeft ook al de mogelijke problemen met taal. Hij krijgt apart les, wat gelukkig op deze school mogelijk is. Ook een ander kindje uit zijn klas heeft wat problemen. Ze hebben het snel in de gaten gehad en nu mag hij toetsen ed al meedoen in de klas en springt hij vooruit. Toch zal het altijd een punt blijven, dat merken we aan alles. Hij doet veel langer over zijn taal opdrachten en heeft veel meer moeite met lezen. Hij schrijft bijvoorbeeld letters andersom en soms zelfs hele woorden letterlijk in spiegelbeeld. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen en er plezier in blijven houden te schrijven! Is misschien een rare vergelijking een kind van 6 en jij. Maar ik probeer er juist de lol van in te zien en soms lachen we samen voor de spiegel. Als hij weer eens een woord in compleet spiegelbeeld heeft geschreven en ik deze ervoor houd. (is ook erg vermakelijk) Maar hij blijft volhouden en "schrijft" schriftjes vol. Hij wilt later ook "schrijver" worden zegt hij nu...maar dat is te zien natuurlijk haha. Maar wat ik wil zeggen. Hou je motivatie en plezier in het schrijven en oefen op je spelling! Lees zoveel je kunt. Op een gegeven moment is het zo een gewoonte woorden te "zien" dat je er niet meer zoveel over hoeft na te denken. Als je wilt kan het! Daar ben ik van overtuigd. Misschien niet altijd even makkelijk...maar dan maar moeilijk toch? Succes trouwens! Ben benieuwd naar je schrijfsels.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@MichaM: Ik ken jou ook niet. Maar vertrouw erop dat je mijn respect hebt, ondanks het feit dat ik het niet van jou krijg (ik heb het immers nog niet verdient?).

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, het gaat mij niet om welke opmerkingen jullie maken over zijn spelling. Sterker nog: ik ben het ermee eens. Maar het ging mij hier om:
Maar, mensen! Kevinh wil een fictief boek schrijven, zie zijn onderschrift. Dus ik zie -letterlijk- het probleem niet })
Misschien vat ik het cynisme verkeerd op?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat gaat je daarom? Het was inderdaad cynisch bedoeld. Een fictief boek ziet niemand. Dus geen probleem. Maar ik ben het stadium van grappen maken ten kosten van kevinh inmiddels voorbij.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een gedoe... :confused: :( Niemand hoeft op dit forum mijn respect te 'verdienen'. Respect betekent voor mij iemand in zijn waarde laten en normaal bejegenen. Dat is het principe.