Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'kon vanavond', kan dat?

Klein vraagje. Als je in de verleden tijd schrijft, kun je dan spreken over vanavond, straks, nu, vandaag, enz? Kun je bijvoorbeeld schrijven:'Had Yvonne misschien wat geld gepakt voor een snelle boodschap? Ze zou het haar vanavond vragen'? Of, ander voorbeeld:'Misschien was er ooit een tijd geweest waarin dat mocht, maar dat kon ze nu niet meer verlangen.'

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor dat kan. Ik kan alleen niet uitleggen waarom dat kan. Iemand anders hier kan dat vast wel! :D

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zou het haar vanavond vragen
Dat is de onvoltooid verleden toekomstige tijd - de o.v.t.t. Er is ook de voltooid verleden toekomstige tijd - de v.v.t.t.: Ze had het haar vanavond gevraagd (maar het kwam er niet van - in die context).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zou het haar vanavond vragen
Dat is de onvoltooid verleden toekomstige tijd - de v.v.t.t.
correctie: o.v.t.t. :nod:

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zou het haar vanavond vragen
Dat is de onvoltooid verleden toekomstige tijd - de v.v.t.t.
correctie: o.v.t.t. :nod:
Had ik al gecorrigeerd. :)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik kan het niet goed uitleggen maar volgens mij kan "kon vanavond" niet. vanavond=nu of straks (als het nu middag is bijvoorbeeld) maar kon geeft aan dat vanavond al voorbij is, als je het mij vraagt. Kon vanavond leest in ieder geval wat raar. Alle andere constructies hier als voorbeeld gegeven kunnen wel.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle snelle reacties. Inderdaad, in het geval van 'kon vanavond' zou ik het waarschijnlijk anders formulieren (bv. zou vanavond kunnen).

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle snelle reacties. Inderdaad, in het geval van 'kon vanavond' zou ik het waarschijnlijk anders formulieren (bv. zou vanavond kunnen).
Ja joh, zou je het anders formulieren? ;) Hihi.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan het wel. Als je in de verleden tijd schrijft, en die persoon dacht dat op dat moment, dan zou het toch prima kunnen? Ik zag de weerman op tv. Hij voorspelde dat het vanavond kon gaan onweren.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan het wel. Als je in de verleden tijd schrijft, en die persoon dacht dat op dat moment, dan zou het toch prima kunnen? Ik zag de weerman op tv. Hij voorspelde dat het vanavond kon gaan onweren.
Ik zou dan zelf voor 'die avond' kiezen, denk ik, om eventuele verwarring te voorkomen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet als het om vanavond gaat. "Hij voorspelde vanochtend dat het vanavond zou gaan regenen" is logischer dan "hij voorspelde vanochtend dat het die avond zou gaan regenen."

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je voegt 'vanochtend' toe, dan wordt de hele zin meteen weer anders. :) In de vorige voorbeeldzinnen hoefde men de weerman niet per se vanochtend te hebben gezien. Maar we maken het ingewikkelder dan nodig is :P. Het verschilt per geval wat het beste aanvoelt en het mooiste klinkt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je weet nu de precieze situatie niet. Vanavond is deze avond. Waar je verder in de tijdlijn zit, zat of zal zitten doet er verder niet toe. En inderdaad, we maken het onnodig ingewikkeld. Wat is het probleem? :D

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zou het haar vanavond vragen
Dat is de onvoltooid verleden toekomstige tijd - de o.v.t.t. Er is ook de voltooid verleden toekomstige tijd - de v.v.t.t.: Ze had het haar vanavond gevraagd (maar het kwam er niet van - in die context).
Je hebt gelijk, maar we spreken toch van 'toekomende' tijd?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zou het haar vanavond vragen
Dat is de onvoltooid verleden toekomstige tijd - de o.v.t.t. Er is ook de voltooid verleden toekomstige tijd - de v.v.t.t.: Ze had het haar vanavond gevraagd (maar het kwam er niet van - in die context).
Je hebt gelijk, maar we spreken toch van 'toekomende' tijd?
Hé, dat zou kunnen, Dargor. :!: