De erop-zinsconstructie
Hoi collega's,
Een probleempje. Ik heb eigenlijk nooit problemen met de taal, maar hier kom ik niet uit.
Is: 'Ik ben me ervan bewust dat slagroomtaart vol zit met ongezonde calorieën' een grammaticaal verkeerde zin? Mij klinkt hij fout in de oren. Ik zou schrijven: 'Ik ben me bewust van dat slagroomtaart vol zit met ongezonde calorieën'.
Toch zie ik de eerste, in verschillende vormen, vaak opduiken. Zo hakkel ik nu met de volgende zin:
'Het enige gebouw dat wees op dat er een andere stad op deze plek had gestaan...'
In mijn hoofd hoor ik andere mensen al zeggen: 'Het enige gebouw dat erop wees dat er een andere stad op deze plek had gestaan...'
Mijn vraag: welke vorm vinden jullie het meest correct? En kunnen ze allebei of is er één (met of zonder 'erop' of 'ervan') vreselijk incorrect?
Ik vind de 'erop-zinsconstructie' (om het maar even een naam te geven) zo lelijk klinken omdat die 'er' volgens mij slaat op wat je in de rest van de zin omschrijft; je benoemt iets dus dubbelop. Daarom geef ik de voorkeur aan de andere manier, die hopelijk niet storend/incorrect is.
Graag jullie gedachten hierover :)
Henkie schreef: 'Ik ben me
Nylok schreef: Henkie
Hoi Henkie, Als ik me niet
O, dank je wel. Zinnen
Henkie schreef: Ik zou
Los van de juiste regels,
Ik ben het met post #1 eens.
Zijn er gezonde en ongezonde
Helaas niet, Bart.
(Geen onderwerp)