Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'O, ja' of 'Oh ja'

Met de onderstaande zin zit ik een beetje te worstelen. Wat is beter: 'O, ja' of 'Oh ja'? ‘O, ja,’ zei Vincent opeens ernstig. ‘Dat heb ik je nog niet verteld, hè?’

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet waar ik op moet letten: O/Oh of wel of niet een komma. ;) Die komma is niet zomaar te plaatsen: je moet er goed over nadenken. Met komma las je een pauze in en komt de 'schok' van het o beter over: oeps, daar had ik niet aan gedacht, dat had ik nog niet verteld. Zonder die komma loopt de zin sneller door en wordt het misschien wat nonchalanter ('O ja' spreek je sneller en dus korter uit). Wat betreft die 'h': ik zou 'm weglaten. 'O' is veel strakker.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik standaard "oh". D'r zijn mensen die dan vinden dat het "kort" klinkt, maar wie zegt er nou een korte "o" in welke variant dan ook? Het staat gewoon mooier dan zo'n duffe aparte letter. Maar da's smaak. Doe gewoon wat je zelf wil en laat Zjors maar kletsen ;)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ow

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet volgens Zjors, maar volgens van Dale: o (geen afbreking) tussenw. betekenis 8 · uitroep van terechtwijzing van zichzelf, bij een plotseling invallende gedachte, bij de herinnering aan iets dat men vergeten had ------- oh oh (geen afbreking) /ù/ tussenw. 1 · ter uitdrukking van spijt, droefheid (vaak in gerekte vorm) óh, heb je je pijn gedaan 1 · óóh 2 · ter uitdrukking van schrik of verbazing 2 · oh la la vaak schertsend mbt. een pikant onderwerp

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In eerste instantie had ik "O ja" gebruikt. Dat was ook gewoon goed, lees ik nu. Bedankt voor jullie reacties! http://www.mediawatchers.nl/smileys/hoi.gif

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn uitgever wijst mij daar ook atlijd op. O is het meest gebruikelijk. Oh staat voor droevigheid, ernst etc.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ow
Ik weet niet of dit een serieuze reactie was, maar de variant 'ow' is iets van de laatste jaren... Ik zie het persoonlijk meer als sms-taal.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"ow" kom ik regelmatig tegen op hyves en msn. Dus wanneer de hoofdpersoon aan het chatten is, kan het wel gebruikt worden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens, als ik de langere oo-klank wil weergeven, doe ik gewoon Ooh. Zo van "ooh, zo zit dat" "ow" drukt voor mij teleurstelling en pijn uit. "Ik kan vandaag niet.." "Ow..."

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'o' meer in de zin van 'o, is dat zo?' 'oh' meer in de zin van 'oh mijn god, wat heb je gedaan?'

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij deze topictitel denk ik telkens aan DeSims, wanneer je een Sim selecteert wanneer ie op bed ligt te ontspannen met een andere Sim, en je kan kiezen voor 'O jaa!' :confused: