Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ontwaardde/ontwaarde

Webvrienden, Ik heb een vraag die jullie vast wel kunnen beantwoorden. Ik heb zelf geprobeerd het uit te zoeken maar ik ben er toch nog niet zeker van. De volgende zin; Enigszins ontnuchtert nu, ontwaarde/ontwaardde hij nog meer geluiden. Welke van de 2 gaat het zijn? Ik hoor het graag van jullie. Groetjesss

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De infinitief is ontwaren. Met deze informatie zou je zelf moeten kunnen deduceren wat het moet zijn. Dit had ook in het centrale topic gekund.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Micham. Waarom het centrale topic dan? Ik dach nl. juist dat ik hier moest zijn. Nachtdichter; mooie site. Kan alleen even duren voor ik ontdekt heb waar ik moet zijn. Ondertussen ben ik er nog steeds niet uit. Geen idee wat decuderen is (waarschijnlijk concluderen?) okay...ga nog even door, help deze simpele ziel toch..ik heb zelf 'ontwaarde' gebruikt. Toen kreeg ik het gevoel dat het misschien toch ontwaardde moest zijn. Nu ik nog eens nadenk en naar Nachtdichters antwoord kijk; het moet dus toch 'ontwaarde' zijn. Of zit je me nu uit te lachen? Maar ik kan niet meer op de regels komen, wie roept mij op het matje?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Je bent al op het matje geroepen. Ik zie dat je directiesecretaresse bent? Dan moet je toch wegen kennen om dit probleem op te lossen? Wie is je directeur? We zullen het niet verder zeggen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MarrieJeanne; Oh, ik had de rest nog niet gelezen; heb je echt mijn profiel gelezen om te zien wie er zo dom kan zijn om niet uit dit simpele probleempje te komen? Ik kan je dan wel verklappen dat ik vanaf volgende week degradeer naar de werklozen-klasse. I rest my case (beetje zelfpot moet kunnen, maar het is wel echt waar)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat lijkt me een trieste zaak, daantie. Ik hoop dat je weer iets nieuws vindt.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je. Geen medelijden nodig hoor. Zo slecht ben ik over het algemeen nog niet af, maar hiervan lig ik momenteel wel even wakker. Moeilijke tijd om op zoek te gaan naar iets anders. Maar het is geen dag te vroeg om afscheid te nemen van waar ik nu zit; allemaal verloren tijd daar. Kan ik straks iedereen hier op de site gaan zitten vervelen :P Voor toppen moet je eerst door dalen, niet?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry voor je Daantie. (En ja, het moet ontwaarde zijn. Hele werkwoord = ontwaren, stam = ontwaar, + de als uitgang voor verleden tijd. )

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neuwe invalshoek:..."enigszins ontnuchterd nu, ontaardde hij in nog meer geluiden"...dus ipv de focus op de "d," gewoon de "w" weghalen "+ in"...? Enne...ik zou een "d" achter ontnuchterd zetten...hoe zit dat eigenlijk? Dat is toch als zo'n voltooid geval bedoeld?....Help?? Iemand...

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marria; ik ben zelf ook tot de conclusie gekomen dat het idd. ontwaarde moet zijn. Stom dat je dat soms ineens gewoon niet meer ziet (ik in elk geval) tijdelijke break-down is weer voorbij. Kriskras; in dit geval is het geen volt.deelw.(het is een persoonsvorm) en dus heb ik geen -d gebruikt, maar misschien rijd ik wederom een scheve schaats? Trouwens; leuke suggestie maar helaas past de zin dan niet meer in het grote geheel. Mensen, bedankt maar weer! groetjess

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig heb ik jullie..wordt toch tijd voor een cursusje, vrees ik. Ik ontkom er niet aan (zit te denken aan die van de NTI of van de LOI) suggesties?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, ha ha, je hebt gelijk maar ik heb meerdere redenen om zo'n cursus te volgen en als je de grammatica meteen een beetje op kunt frissen, is dat mooi meegenomen. Of heb je andere redenen om niet zo positief tegenover zulke cursussen te staan? Groetjess

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enigszins ontnuchtert nu, ontwaarde/ontwaardde hij nog meer geluiden.
Inderdaad, je was er al achtergekomen: ontnuchterd, ontwaarde. Alleen - ik wil niet lullig doen - geluiden kun je niet ontwaren. Ontwaren betekent dat je iets in het oog krijgt. Ander werkwoord, dan maar ;)

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neuwe invalshoek:..."enigszins ontnuchterd nu, ontaardde hij in nog meer geluiden"...dus ipv de focus op de "d," gewoon de "w" weghalen "+ in"...? Enne...ik zou een "d" achter ontnuchterd zetten...hoe zit dat eigenlijk? Dat is toch als zo'n voltooid geval bedoeld?....Help?? Iemand...
Daantie, taalkundig kan je geluiden inderdaad niet ontwaren, in creatief schrijven neigt het naar poezie. Echter er staat: ontaardde hij in nog meer geluiden....had de w weggehaald en in toegevoegd....om het nog wat verwarrender te maken. :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, Antigone, dat ben ik niet met je eens. Ik dacht dat je bv best geritsel in de struiken kunt ontwaren. Nou ja, raar woord, trouwens, ontwaren.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, MarrieJeanne, een vreemd woord. Je zou verwachten dat het ‘waren’ moet zijn. Of bedoel je dat niet? Ik vind het wel interessant, dus ik ben in de woordenboeken gaan speuren (zie hieronder). Ik denk dat je gelijk hebt, dat het woord ook bij geluiden gebruikt kan worden, maar ik krijg de indruk dat dat niet gebruikelijk is. Het is sowieso een nogal archaïsch woord. Nou, Daantie, je brengt wel wat teweeg met één zinnetje ;) Koenen 1 in het oog krijgen 2 bespeuren een lichte emotie – Van Dale 1 in het oog krijgen 2 bespeuren Prisma in het oog krijgen

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neuwe invalshoek:..."enigszins ontnuchterd nu, ontaardde hij in nog meer geluiden"...dus ipv de focus op de "d," gewoon de "w" weghalen "+ in"...? Enne...ik zou een "d" achter ontnuchterd zetten...hoe zit dat eigenlijk? Dat is toch als zo'n voltooid geval bedoeld?....Help?? Iemand...
Daantie, taalkundig kan je geluiden inderdaad niet ontwaarden, in creatief schrijven neigt het naar poezie. Echter er staat: ontaardde hij in nog meer geluiden....had de w weggehaald en in toegevoegd....om het nog wat verwarrender te maken. :)
Beste kriskras; het woord dat ik bedoel is dus niet ontwaarden maar; ontwaren. Ha, ha inderdaad; over verwarrend gesproken...krijg er af en toe een punthoofd van. Iedereen in ieder geval bedankt voor de (voor mij) zinvolle bijdrage.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neuwe invalshoek:..."enigszins ontnuchterd nu, ontaardde hij in nog meer geluiden"...dus ipv de focus op de "d," gewoon de "w" weghalen "+ in"...? Enne...ik zou een "d" achter ontnuchterd zetten...hoe zit dat eigenlijk? Dat is toch als zo'n voltooid geval bedoeld?....Help?? Iemand...
Daantie, taalkundig kan je geluiden inderdaad niet ontwaren, in creatief schrijven neigt het naar poezie. Echter er staat: ontaardde hij in nog meer geluiden....had de w weggehaald en in toegevoegd....om het nog wat verwarrender te maken. :)
Beste kriskras; het woord dat ik bedoel is dus niet ontwaarden maar; ontwaren. Ha, ha inderdaad; over verwarrend gesproken...krijg er af en toe een punthoofd van. Iedereen in ieder geval bedankt voor de (voor mij) zinvolle bijdrage.
ja, ik was zelf ook door de nachtelijke war;) En was al aan het bewerken geslagen. Heerlijk dat dat kan, daarmee blijf je meester van je eigen woord:) precies dus, ontwaren in de zin van gewaar worden... Alle steentjebijdrages samen vormen samen een interessant mozaiek. De ene steen is wat scherper dan de andere:)

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is ook zo Kriskras maar die scherpheid houdt mij wel op het rechte pad; heb ik soms wel eens nodig en ondanks de pijntjes waardeer ik dit ten zeerste! Het is een beetje te vergelijken met thuiswonen bij pappie en mammie; hier word je wel bij de les gehouden hi hi.