Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gebruik komma/puntkomma?

Ik weet niet of deze vraag op de juiste plaats staat, maar het gaat om iets taalkundigs. Wanneer wordt een komma gebruikt, en wanneer een puntkomma ? Groet, Andre

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In de Schrijfwijzer Compact, staat het allemaal haarfijn uitgelegd (Hoofdstuk 6 leestekens blz. 207-216) (Ik kan wel mijn eigen theoriën hierop loslaten, maar verwijzen naar een boek lijkt me een stuk betrouwbaarder)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfwijzer Compact is idd een ideaal boek voor je vragen. Maar als je net als ik weer een opfriscursus nodig hebt kan ik je het volgende aanraden: Praktische cursus spelling van M. Klein/ M. Visser (WoltersNoordhoff).Zie voor meer informatie b.v. Bol.com

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En verder, proza heeft regels, dus die mag je verbreken. ;)
Alleen als je de regels kent en kunt toepassen zoals ze bedoeld zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij ligt het aan de zin. Bij een zin met ; kan je meer afstand hebben tussen het gedeelte ervoor en het gedeelte er na dan bij een zin met , .

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het suk zin na een ; moet een opzichzelfstaande volledige zin zijn. Als het klopt dan moet je een ; ook door een . kunnen vervangen. Er moet wel een sterke relatie zijn met de voorgaande zin.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De puntkomma scheidt én verbindt twee nevengeschikte zinnen die nauw met elkaar samenhangen. Men kan stellen dat de puntkomma net als de punt een einde aanduidt en net als de komma een verbindende functie heeft. bv: 1) Er zouden volgens Jan wel tien gasten komen; achteraf bleek dat er nog geen zes geweest zijn. Natuurlijk kan met ook twee aparte zinnen schrijven: 2) Er zouden volgens Jan wel tien gasten komen. Achteraf bleek dat er nog geen zes geweest zijn. Het verschil is, dat in [1] de beide zinnen als nauwer verbonden ervaren worden dan in [2] Dit volgens: Praktische cursus spelling van M. Klein/ M. Visscher