Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

We of wij? Ze of zij?

In mijn verhaal heb ik tot nu toe gebruik gemaakt van ze en we om mensen aan te duiden. Ik twijfel of dit moet zijn; zij en wij. Dat laatste ziet er beter uit, maar klinkt stijf. Wat is juist? Mag allebei?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gevoelsmatig benadrukt wij en zij meer dan we en ze. Wij gingen naar de vuurwerkshow. (Dat kan een beetje klinken als ´wij wel en jullie lekker niet´). We gingen naar de vuurwerkshow. (Dat heeft meer de sfeer van een mededeling, we ging naar de vuurwerkshow en daar gebeurde iets wat belangrijk was). Het lijkt me dan ook een keuze die je per keer bewust moet maken.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit heeft zeker geholpen. Ik dacht in goed/ fout, één mogelijk antwoord, maar het is dus subtieler. Ik kan nu anders naar mijn teksten kijken en dan wsl per keer de juiste keuze kunnen maken. Dank!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrijwel alle schrijfkwesties zijn een glijdende schaal en zullen in sommige gevallen niet of juist wel opgaan (in creatief schrijven in ieder geval).

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij gingen naar de vuurwerkshow. (Dat kan een beetje klinken als ´wij wel en jullie lekker niet´). :D :D :D