Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Komma's binnen of buiten de aanhalingstekens?

In de eerste versie van mijn verhaal had ik de komma's na citaten allemaal buitende aanhalingstekens staan. Nu had ik tijdens het herschrijven de regel opgezocht en vond ik onder andere het volgende: "In het algemeen hangt de plaats van de komma af van de vraag of de komma tot het citaat behoort. Als dat het geval is, komt de komma binnen de aanhalingstekens te staan; als dat niet het geval is, zetten we de komma buiten de aanhalingstekens. Van die regel wordt meestal afgeweken in literaire teksten: daar staat de komma vaak in alle gevallen binnen de aanhalingstekens." en "In literaire kringen, bijvoorbeeld bij literaire uitgeverijen, wordt vaak de zogenoemde elda-regel gehanteerd ('eerst leesteken, dan aanhalingsteken'). Dat betekent dat de komma altijd voor het aanhalingsteken staat." Op basis van deze informatie heb ik in het hele verhaal alle komma's van buiten de aanhalingstekens naar binnen de aanhalingstekens zitten halen. Een enorm karwei, maar ik dacht dat het zo moest dus had het ervoor over. Nu kreeg ik van één van mijn proeflezers een deel van het verhaal terug met een heleboel rood erin. Alle citaten had ze rood gemarkeerd vanwege de verkeerde plek van de komma. Zij is ervan overtuigd dat de komma altijd buiten de aanhalingstekens moet staan wanneer de komma niet tot het citaat behoort, zonder uitzonderingen. Dus moet ik nu alle komma's in het hele verhaal opnieuw gaan verplaatsen? Waar zetten jullie zelf de komma neer?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik ook de elda-regel, maar dat is geen vaststaande taalregel. Hangt van de uitgever af, ik neem aan dat dat door de redactie wel zal worden aangepast als die een andere regel hanteren. Maar de meeste literaire uitgevers werken wel met elda dacht ik.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef hem in eigen beheer uit dus er zal verder niemand zijn die gaat zitten aanpassen. Ik moet het zelf nu goed doen. Als ik het kan laten staan zoals het nu staat, met alle komma's binnen de aanhalingstekens, dan zou dat fijn zijn. Als het echt fout is moet ik alles gaan veranderen...

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elda is in ieder geval niet verkeerd. Als het fictie is, is dat zelfs het meest voorkomende, denk ik. Maar als je zo twijfelt, zou ik toch een professionele eindredacteur inschakelen hoor, die extra kost lijkt een boek zonder fouten me wel waard als je in eigen beheer uitgeeft.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat gaat me toch echt te veel kosten helaas. Ik heb geen enkel inkomen en kan dus weinig investeren in mijn boek. Alle proeflezers doen het gratis en één van hen controleert heel erg op taal. Maar niemand is perfect dus ik wil niet 100% vertrouwen op wat zij zegt maar gewoon weten hoe het nu echt moet... Als elda prima is dan denk ik dat ik dat gewoon aanhoud. Ben vooral benieuwd naar hoe anderen het doen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou altijd de elda-regel aan, niet-elda vind ik erg storend lezen haha. Ik zou gewoon lekker de elda-regel doen, dat vind ik professioneel staan.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bij mij komen de aanhalingstekens, na het leesteken. De aanhalingstekens van een citaat, zet ik voor de komma/punt.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf komma's ook binnen de aanhalingstekens. Dat zit bij mij zo ingebakken dat ik er eigenlijk niet over nadenk. Ik vind het persoonlijk ook mooier staan en makkelijker lezen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen enkel inkomen en kan dus weinig investeren in mijn boek.
Opvallend? Ja, kijk maar.
Waarom dan de keuze voor eigen beheer, als je er niet in kunt investeren?
Opvallend? Ja, natuurlijk. Dat is niet weinig. Lezen en schrijven zijn twee zeer aparte disciplines.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik volg de elda-regel in fictie. Bij kranten, waarin personen worden geciteerd, kan het wel eens anders zijn. ook als je stukken tekst van een ander citeert. Maar in fictie gewoon elda volgen, daar heb je geen redacteur voor nodig.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Zij is ervan overtuigd dat de komma altijd buiten de aanhalingstekens moet staan wanneer de komma niet tot het citaat behoort, zonder uitzonderingen.
Kun je een voorbeeld geven?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zij is ervan overtuigd dat de komma altijd buiten de aanhalingstekens moet staan wanneer de komma niet tot het citaat behoort, zonder uitzonderingen.
Ik vermoed dat zij een journaliste is. Dan heeft ze namelijk gelijk. In fictie ben je echter geen politici of politiechefs aan het aanhalen. De optiek en de regels zijn niet hetzelfde. FYI:
Aanhalingstekens in combinatie met komma. ,,Dat is waar'', zei hij. Hier komt de komma na de laatste aanhalingstekens, want direct achter waar komt eigenlijk een punt. ,,Jan,'' zei ze, ,,ga je mee?'' De eerste komma hoort hier binnen het citaat. Probeer extreem ingewikkelde combinaties van komma's en aanhalingstekens te vermijden: ,,'''s Morgens kan ik niet'', heb ik haar horen zeggen'', zei Jan. Beter: Jan zei: ,,Ik heb haar horen zeggen dat ze 's morgens niet kan.''
Dat is dus het NRC.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MyrShalom, Ik volg ook de elda regel. Een tip die je veel werk kan besparen, als je in Word of Libre Office werkt, de functie: zoeken en vervangen. Zoeken naar: ", of ', Vervangen door: ," of ,' Afhankelijk van of je dubbele of enkele aanhalingstekens gebruikt.