Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Komma's en het woordje "en"

Officieel hoort er voor het woordje "en" geen komma te komen, maar soms leest het gewoon echt lekkerder. Als voorbeeld de volgende zin die in mijn verhaal voorkomt: "Yochi was tien, en volgens Ichik was het de hoogste tijd dat hij zou leren over het volk en het land." Ik kan de komma hier wel weglaten, maar dan leest het als zo'n enorm lange zin zonder pauze erin. Wat ik ook nog kan doen is een punt in plaats van de komma, daarna het woordje "en" weglaten en de zin beginnen met "volgens Ichik...". Dus dan krijg je: "Yochi was tien. Volgens Ichik was het de hoogste tijd dat hij zou leren over het volk en het land." Maar dat vind ik ook niet lekker lopen. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Is die komma op deze plek echt verkeerd? En hoe los ik dat dan mooi op?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Officieel hoort er voor het woordje "en" geen komma te komen
Dat is niet 'officeel' zo. Het is de schoolregel, dat wel, maar schoolregels horen duidelijk en simpel te zijn. Ze zijn niet de laatste waarheid. Voor de volwassenenregels en -richtlijnen, zie inderdaad Leonardo's tip :)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik lees ook wel dat er een komma voor en komt te staan als het over dingen gaat die niet bij elkaar horen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, ik heb het gelezen... Maar moet er in mijn zin dan wel of niet een komma? Na de uitleg neig ik nu naar geen komma, maar dan is het zo'n lange lap tekst. Toch maar met een punt scheiden in twee zinnen dan?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, ik heb nu op Facebook iemand gevonden die Nederlands studeert en zij zegt dat die komma daar niet mag. Dus dat wordt weg met de komma. En omdat ik dan de zin niet prettig vind (te lang) ga ik die dus aanpassen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De regel zegt dit: voor het woordje `en' hoort WEL een komma als het tweede deel van de zin een ander onderwerp heeft (of als de volgorde onderwerp - gezegde omgedraaid wordt). In jouw geval hoort er dus wel degelijk een komma voor en. En bovendien mag je altijd een komma zetten als de zin daardoor beter leest. ga op je intuitie af!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
"Yochi was tien, en volgens Ichik was het de hoogste tijd dat hij zou leren over het volk en het land." "Yochi was tien. Volgens Ichik was het de hoogste tijd dat hij zou leren over het volk en het land." Maar dat vind ik ook niet lekker lopen. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Is die komma op deze plek echt verkeerd? En hoe los ik dat dan mooi op?
De mooie tussenoplossing is m.i.: Yochie was tien; (en) volgens Ichik was het de hoogste tijd dat hij zou leren over het volk en het land. Als je twijfelt tussen komma en punt, dan is er de puntkomma.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Die werkt ook niet altijd. Ik zou dan liever gaan voor: Toen Youchi tien werd, vond Ichek het de hoogste tijd om ...

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat nu te denken aan: "Yochi was tien en ... (een eigenschap). Volgens Ichik was het de hoogste tijd dat hij zou leren over hte volk en het land.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou me niks aantrekken van zo'n regeltje en die , plaatsen voor die en, omdat je ook ritme in een zin kan hebben en die , er op zo'n punt kan staan als ritme-aangever. Maar ik doe vaker tegendraadse dingen :)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou me niks aantrekken van zo'n regeltje en die , plaatsen voor die en, omdat je ook ritme in een zin kan hebben en die , er op zo'n punt kan staan als ritme-aangever. Maar ik doe vaker tegendraadse dingen :)
Amen Waus.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse #8: ik vind de puntkomma niet fraai. Er hoort dan tussen de zinnen een duidelijke samenhang relatie te bestaan; een verduidelijking bijvoorbeeld. Die zie ik hier niet zo. Waus #11, Wim Daniëls stelt dat de komma vooral een ritmische functie heeft.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wim Daniëls stelt dat de komma vooral een ritmische functie heeft.
En er is niets zo erg als een komma die volgens een of andere stelregel geplaatst is maar wel mooi het hele ritme van de zin verstoort.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mee eens.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Thérèse #8: ik vind de puntkomma niet fraai. Er hoort dan tussen de zinnen een duidelijke samenhang relatie te bestaan; een verduidelijking bijvoorbeeld. Die zie ik hier niet zo.
Die samenhang kunnen we ook niet zien, zonder context. Er zal rondom die ene zin meer meegedeeld worden. Ikzelf houd zo nu en dan wel van de puntkomma; ik gun hem een plaats. Maar smaken verschillen, dat is ook weer zo.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Puntkomma kan inderdaad regelmatig gebruikt worden (doe ik ook), maar ik vond het hier niet passen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Yochi was tien. Volgens Ichik de hoogste tijd om te leren over het volk en het land." Of "Yochi was tien; volgens Ichik de hoogste tijd om te leren over het volk en het land." Je kan de zin zo in elk geval korter maken, waardoor je probleem van de te lange zin al verdwijnt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier worstelde ik ook mee. Een proeflezer vertelde dat als ik de "en" verving door een komma dat er meer snelheid in de zin kwam. Dat was ook het geval toen ik het aanpaste, het las ineens sneller. Maar er zijn ook mensen die het meer een opsomming van korte zinnetjes vonden en echte "e-book taal" bv. Zelf zou ik zo veel mogelijk afwisselen, afhankelijk van de zinnen die ervoor komen en het ritme. Lange en korte zinnen afwisselen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een proeflezer vertelde dat als ik de "en" verving door een komma dat er meer snelheid in de zin kwam.
Waarom vervang je niet meteen ook alle punten door komma's?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een proeflezer vertelde dat als ik de "en" verving door een komma dat er meer snelheid in de zin kwam.
Waarom vervang je niet meteen ook alle punten door komma's?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kennen jullie het begrip kommaneuker? :P Anyway, ik doe het als volgt: Lees je tekst hardop. Hoor je een komma? Plaats een komma. Hoor je geen komma? Plaats geen komma. Simple comme ça.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het als volgt: haal alle komma's weg. Wacht een dag, lees opnieuw. Alleen die zinnen die nu niet als vanzelf lezen, krijgen hun komma terug. Tout simple, effectivement. ;)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kennen jullie het begrip kommaneuker? :P Anyway, ik doe het als volgt: Lees je tekst hardop. Hoor je een komma? Plaats een komma. Hoor je geen komma? Plaats geen komma. Simple comme ça.
Kom je een end mee, Ostinato. Sommige komma's hoor je niet, maar hoor je wel te plaatsen om de structuur van de zin duidelijk te maken.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze methode gebruik ik alleen voor twijfelgevallen. In het algemeen zijn de regels voor kommagebruik vrij helder, vinnik.