Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stiefzus of pleegzus

Ik heb even een vraagje. Als je gaat wonen bij je pleegtante die ook een kind heeft. Spreken we dan over een pleegzus of stiefzus?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk pleegzus. Maar het is natuurlijk gewoon je nichtje. Volgens mij is je stiefzus een dochter van de partner waar een van je ouders mee trouwt. Zeg ik het zo duidelijk? Je moeder trouwt bijvoorbeeld met een tweede man en die heeft een dochter en dat is dan je stiefzus.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
stiefzus zou het kind zijn van je stiefvader of -moeder. Dus de nieuwe partner van een van je ouders. Een pleegzus is het kind van een persoon die de tijdelijke zorg voor je heeft, je wordt niet geadopteerd bijvoorbeeld. Ik zou dus in jouw geval spreken over 'pleegzus'.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, maar ik bedoel het zo: Mijn hoofdpersoon heeft haar beide ouders verloren en gaat dus wonen bij haar (pleeg)tante. Is het dan dus pleegzus? Dat van die stiefzus is duidelijk ja...bedankt!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij nader inzien, kan ik het dan niet gewoon beter houden op tante en nichtje?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Zonnetje, Wat bedoel je precies met 'pleegtante'? Dat je personage na het overlijden van haar ouders bij haar tante gaat wonen? Dan is de dochter van die tante nog steeds gewoon haar nichtje. Wordt je personage echter bij een compleet onbekende familie geplaatst (een pleeggezin, dus), dan zouden de daar aanwezige ouders haar pleegouders zijn en de kinderen haar pleegbroertjes en -zusjes. succes! S.G.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Secret garden, Ja je hebt gelijk. Pleegtante is een raar woord. Het blijft haar tante, en omdat het voor een kinderboek is houd ik het voor de duidelijkheid bij tante en nichtje! Bedankt iedereen!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hangt het er niet van af of de tante het hoederecht krijgt? Wordt zij als voogd aangeduid? Indien voogd wordt de tante dan geen pleegouder? In de Vandale staat overigens dat een pleegkind een kind is dat door de niet-eigen ouders wordt opgevoed. Dus de tante wordt volgens mij wel degelijk een pleegmoeder en de nicht wordt een pleegzus.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het ook gewoon houden bij tante en nicht.. Als het voor jou al verwarrend is... Je kan het wel benoemen in het verhaal misschien van nu ben je mijn pleegtante( Hoewel ik er eerder pleegmoeder van zou maken dan) en wat is mijn nichtje nu dan? B.v. ik noem maar iets... Volgens mij bestaat er niet zoiets als pleegtante ja indd zoiets als de zus van je pleegmoeder... Maar als je hoofdrolspeler bij je tante moet gaan wonen omdat haar ouders dood zijn en zij krijgt de voogdij krijg je eerder pleegmoeder denk ik....

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, maar ik bedoel het zo: Mijn hoofdpersoon heeft haar beide ouders verloren en gaat dus wonen bij haar (pleeg)tante. Is het dan dus pleegzus? Dat van die stiefzus is duidelijk ja...bedankt!
Als je bedoelt dat ze bij haar tante gaat wonen die haar pleegmoeder wordt, wordt haar nichtje haar pleegzus :)
Bij nader inzien, kan ik het dan niet gewoon beter houden op tante en nichtje?
:lol: