Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Moeilijke woorden nekken leerlingen

Ik kwam vandaag het onderstaande bericht tegen op NOS.nl - Voor de meeste middelbare scholieren die eindexamen hebben gedaan, is de vakantie begonnen. Alle vmbo-leerlingen zijn klaar met het eindexamen. Op de havo en het vwo zijn maandag en dinsdag alleen nog de examens muziek en de talen Fries, Russisch, Spaans, Arabisch en Turks. Bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) zijn tot nu toe 107.489 klachten gemeld. Vorig jaar waren dat er aan het eind van de examenperiode 147.000. Dat hoge aantal werd toen volgens het LAKS mede veroorzaakt door de examendiefstal op de Ibn Ghaldoun-school in Rotterdam. Het LAKS vindt het vooral opmerkelijk dat veel scholieren op alle niveaus klaagden over het gebruik van moeilijke woorden. Zo struikelden zo'n 400 vmbo-leerlingen over het woord kanttekening. De vmbo-ers die het probeerden op te zoeken in het woordenboek, zochten op kan-tekening. Ook intermediair, melancholisch en beurskrach leverden veel boze telefoontjes op. Het LAKS weet niet of er meer moeilijke woorden zijn gebruikt dan in andere jaren of dat de woordenschat van scholieren afneemt. Niet alleen vmbo-scholieren klaagden over moeilijke woorden, ook in vwo-examens kwamen ze voor. "Waarom gebruiken ze in plaats van partieel niet gewoon gedeeltelijk", verzuchtte een scholier. - Voor mij, met mijn MBO-opleiding, geen moeilijke woorden. Dus ik nadenken, waar gaat het fout bij de opleiding van de leerlingen van tegenwoordig? 1.Lezen ze te weinig, dus hun woordenschat is kleiner dan "vroeger"? 2. Wordt er op school minder aandacht besteed aan taal? 3. Of mis ik nog iets belangrijks? http://nos.nl/artikel/651886-moeilijke-woorden-nekken-leerlingen.html

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik ga na me moeder, en danaar ga ik Presil helpe met der otootje want Kees ze band is lek hihihihihi" Ik verwonder me er niet eens meer over. Ik vraag me zelfs al af wanneer Van Dale en diverse gekleurde boekjes "me" en "ze" zullen gaan vermelden als acceptabele synoniemen van "mijn" en "zijn". Bovenstaand bericht zag ik een tijdje terug ook op Facebook voorbijkomen.
Doet me denken aan dat liedje van "in me huisje woont een kleine prinses", dood ergerde ik me daaraan elke keer dat op de radio kwam, ik zei dan altijd maar tegen mijn dochter "die meneer is niet naar de kleuterschool geweest, die kan nog niet goed praten".