Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dat/wat

Moet ik in de volgende zin dat of wat gebruiken: Teun slikt, dit is niet het antwoord dat/wat hij had verwacht. Met de schrijfwijzer kom ik op een twijfelachtig wat uit, op grond dat het een onbepaalde verwijzing zou zijn. Er staat namelijk nergens wat hij wel had verwacht. Ik twijfel echter of deze redenering van mij ergens op slaat.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, deze regels had ik ook in de Schrijfwijzer gevonden. Ik twijfel nu echter of ik deze in dit geval goed heb toegepast.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dr.N. Als je in de allerlaatste correctiefase zit van het uitgeefproces zul je je toch echt met dergelijke trivialiteiten bezig moeten houden. Eigen, dat is een slimme, om het zo te ontwijken!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het antwoord is toch iets bepaalds? Het liedje dat jij zo vreselijk vindt. Dan is het toch ook het antwoord dat. Als het voornaamwoord terugwijst naar een zelfstandig naamwoord met het als lidwoord (huis, besluit, boek, college), gebruikt u dat. Voor mij zo klaar als een klontje, maar misschien zie jij iets dat ik niet zie? En is het toch lastiger dan ik dacht.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet ik in de volgende zin dat of wat gebruiken: Teun slikt, dit is niet het antwoord dat/wat hij had verwacht. Met de schrijfwijzer kom ik op een twijfelachtig wat uit, op grond dat het een onbepaalde verwijzing zou zijn. Er staat namelijk nergens wat hij wel had verwacht. Ik twijfel echter of deze redenering van mij ergens op slaat.
Ik kan je redenatie prima volgen Favake, omdat het antwoord inderdaad onbepaald is, je weet niet wat het antwoord is dat hij wel verwachtte en dat maakt het net zo onbepaald als iets en iemand. Het woord antwoord is echter bepaald, omdat het een bepaalde handeling uitdrukt. Ik weet dus dat het dat zou moeten zijn, maar het voelt als een wat. Het antwoord van Eigen vind ik dan ook inderdaad de mooiste, in dit geval.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, wat heb jij verhelderend mijn kronkel beschreven! Ik ga nu zeker voor Eigens suggestie.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
aha nu snap ik waarom je twijfelde aan dat of wat bij het antwoord. Ceridwen legt dat uit. Maar je moet volgens mij niet kijken naar wat de inhoud van het antwoord is en dat is onbepaald, maar puur taalkundig en dan is het bepaald.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ik weet hoe ingewikkeld het is als je de zin omgooit. In plaats van een zin van 11 heb je dan een zin van 2 en een van 9. En dat maakt weer veel verschil. (Maar ze zijn niet zo strikt volgens mij)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat kan inderdaad best een komma zijn, en dan strookt de zin met de regels van de wet, met je gevoel en met de eisen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi, hi, ja dat had ik ook steeds gedaan bij dat soort zinnen, een komma. Heeft de redacteur in veel gevallen een punt van gemaakt. Maar volgens mij na de niveaubepaling, dus dan maakt het niet meer uit.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij zo klaar als een klontje, maar misschien zie jij iets dat ik niet zie? En is het toch lastiger dan ik dacht.
Voor mij nu niet meer zo klaar want ik dacht echt dat het moest zijn: 'iets wat ik niet zie.' ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hahaa sabarinde...Klopt helemaal. iets is onbepaald dus wat. Dat krijg je als je niet nadenkt als je typt hihi.