Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ALT-codes en symbolen

Ik was even op zoek naar de ALT-code voor een bepaald teken en kwam toen dit handige overzicht tegen: http://www.mijnwoordenboek.nl/symbolen/ Onderaan ook nog een leuke uitleg over een aantal veelgebruikte symbolen. Toegevoegd: Waarschuwing: Laptopgebruikers, kijk uit met ALT-combinaties, zie berichten hieronder.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenwijs als ik ben heb ik er gelijk een paar getest in mijn word. Misschien ben ik te dom om de uitleg te begrijpen maar ik krijg hele andere letters. :paranoid: Of de hele zaak gaat op tilt. Ik heb een (alt) gewoon en een (alt gr). Bij de (alt gr) werkt het een en ander en bij de gewone alt komen er allemaal rare tekens in mijn werkbalken. Ik denk dat ik maar ouderwets invoegen- teken blijfgebruiken. Die rare wormpjes krijg ik helemaal niet. :confused:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ellis (en anderen), Eigenwijs als ik ben, moest ik natuurlijk jouw opmerkingen checken en toen ... toen ging het helemaal mis. Ik gebruik hier op een laptop en dan werken ALT-codes anders (moet je ook de Fn knop indrukken). Dat was ik dus vergeten en kennelijk gebruikte ik in mijn enthousiasme een vreemde combinatie. Ineens flikkerde mijn beeldscherm. Het volgende beeld heeft wel iets vertrouwds, maar toch ook weer niet: het staat 45 graden naar rechts gedraaid! Alles, balken, achtergrondje, pictogrammen, zelfs mijn klokje staat op zijn rechterkantje. Ook de muis doet raar. Wat nu? Eerst zelf van alles proberen, dan naar huis bellen (waar manlief het ook niet weet). Dan pijn in mijn nek krijgen (nog steeds trouwens). Dan gelukkig op het idee komen om naar een vorig herstelpunt te gaan. Voor de digibeten: dat is de absolute redding wanneer er iets plotseling mis gaat met de software of het systeem van je PC. Door naar een vorig herstelpunt te gaan, ga je als het ware terug in de tijd, maar zonder dat je tussentijds nieuw toegevoegde documenten e.d. verliest. En nu is alles weer normaal. Pfff, door het oog van de naald. Maar hier dus een extra waarschuwing. Laptopgebruikers, kijk uit met ALT-combinaties.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijf dat er alstublieft dan even bij in je beginpost, voor iedereen in de probelemen komt. :!:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Combinaties met alt en ctrl zijn altijd shortcuts van dingen die ook terug kunt vinden in bijvoorbeeld je configuratiescherm. Dus daar zal ergens bij beeldscherm een optie tot het kantelen van je beeldscherm staan. Verder moet je altijd je num-pad cijfers gebruiken en niet de cijfers bovenaan je toetsenbord, anders werkt het niet (laptop en pc).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ó, hè, já, hándig, dat soort codes! :P Maar zelf gebruik ik voornamelijk é, ë, è en ï en die doe ik anders, namelijk met de ALT-toets en respectievelijk de volgende vier numerieke toetsen: 130, 137, 138, 139. Dat scheelt weer een toets. :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha leuk zo'n site. Ze kunnen er beter bijzetten dat er een opleiding te krijgen is voor het gebruik voor dummies. Verdienen ze misschien ook nog wat. :lol:

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Als je de juiste toetsenbordinstellingen hebt in Windows kun je gewoon apostrophe toetsen (dan gebeurt er nog niks) en vervolgens de letter waar die op moet. Dus apostrophe + e wordt é en het andere aanhalingsteken (naast de 1) + e wordt è. Het enige nadeel is dat als je de apostrophe gewoon nodig hebt je dus een extra spatie moet tikken om die te laten verschijnen. Werkt ook met dubbele aanhalingstekens als trema en het dakje boven de 6 voor accent circonflex. möóì tôçh? :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, dat hebben wij op de laptop en o, wat vind ik dat vervelend. We hebben dat namelijk niet op onze gewone pc en dan schrijf ik dus verhalen, waarbij bij dialogen spaties missen. :angry:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat van die internationale instelling ook stomvervelend. Ik wil gewoon door kunnen tikken en niet een spatie moeten doen. Ach, zo vaak gebruik je toch ook geen speciale tekens? En zo wel, misschien moet je dan een Vlaams toetsenbord kopen of zo ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tot voor kort (3 maanden) gebruikte ik voor de accenten op de e en i enzo meestal de ALT codes (de meestgebruikte wist ik uit mijn hoofd), maar omdat ik nu al langere tijd achter mijn laptop werk (zonder numerieke toetsenveldje) ben ik die andere methode gaan gebruiken (apostrof en dan de letter enz). Dat werkt redelijk, maar toen had ik een ë nodig en wist ik de ALT code niet meer. Zodoende kwam ik bij het bovengenoemde lijstje uit. En tja, toen ging het bij het uitproberen even mis. Ben blij dat het snel opgelost was. Heb serieus een kwartierlang met mijn laptop op zijn kant zitten prutsen om het weer goed te krijgen. Bestaat een Vlaams toetsenbord echt? Ik ken alleen de Franse Azerty. Een ramp als je dat niet gewend bent, want de A gebruik je best vaak en dan krijg je een Z (geloof ik?)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjaan, klopt jouw toetsenbord dan wel? :confused: Ik gebruik al sinds ik een computer heb geloof ik (toen was het nog MS-DOS :P ) dat je de " moet typen met een spatie, anders verschijnt ie niet. En dan is het heel raar om opeens over te schakelen naar als je dat niet hoeft :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, dat zijn softwarematige instellingen en kunnen dus voor iedereen anders zijn.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Waus: ja hoor, mijn toetsenbord is prima in orde, en met de rest van de laptop ook (zolang ik die ene, die ene hele speciale toetscombinatie maar niet gebruik) :) Maar serieus: bestaat er zoiets aan een Vlaams toetsenbord? Naast de Franse Azerty en de Qwerty voor de rest van de westerse wereld. Daarbuiten weet ik het even niet. Moet ineens denken aan Chinezen en Japanners, wat voor toetsenborden zouden die gebruiken :confused: :retard:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
't Zou ook een Frans toetsenbord kunnen zijn, trouwens. Was lastig met tikken.