Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'procent' of %

In een tekst die vooral aantrekkelijk moet zijn voor de lezer, is het dan beter om bijvoorbeeld '75 procent' of '75%' te gebruiken? zoals in de zin '75 procent van de mensen op aarde draagt een bril' (die zin is verzonnen, geen feit)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je voor 75 toch al cijfers gebruikt, lijkt het me duidelijker en vlotter lezen om dan ook dat procentteken te gebruiken. Iedereen kent dat, vooral als het om kortingen gaat. 8) Veel maakt het voor mijn gevoel niet uit.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vijfenzeventig procent 75% wat vind je zelf passend, daar gaat het om denk ik.
Ik ga voor keuze nummer één.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou 75 procent doen. Getallen boven de twintig mag je als cijfer opschrijven, behalve als het honderd, tweehonderd, duizend, etc. is. En persoonlijk vind ik het heel lelijk om een uitgesproken woord als tekentje te typen in een manuscript. In een informatieve brochure zou ik wel weer voor % gaan, omdat dat heel duidelijk is.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou 75 procent doen.
Dat vind ik niet consequent. Dan liever gewoon 75%. De Schrijfwijzer van Renkema geeft als enige correcte mogelijkheden de twee die Bernhard de Vries al noemde. Lijkt me ook heel logisch.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb van een Amerikaanse editor geleerd dat als het gesproken tekst is je de woorden moet spellen. Dus in een dialoog zeg je "vijfenzeventig procent", maar in beschrijvende teksten kun je 75% gebruiken. Voor datums is dat overigens onzinnig. "Drie december negentienhonderd tweeëntachtig" lijkt me bijna onleesbaar.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zoals in de zin '75 procent van de mensen op aarde draagt een bril'
De zin zelf hapert nogal. En mist ook een hoofdletter, die komt dan ná de cijfers, wat altijd al wat vreemd leest. En dat moet je niet willen in 'een tekst die vooral aantrekkelijk moet zijn voor de lezer'. Oplossing: Driekwart van de wereldbevolking is brildragend. Een kwart van de wereldbevolking draagt geen bril.