Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

komma streepje of wat?

Bij de volgende zin weet ik niet hoe ik een rustpunt tussen passie en vogels neer moet zetten. Welke is goed of misschien is geen enkele correct en moet het anders. Wie o wie. Naast me stapt John energiek voort, ik kijk opzij en vraag me af hoe vaak hij om zes uur ’s morgens al op pad is voor zijn grote passie. Vogels. Naast me stapt John energiek voort, ik kijk opzij en vraag me af hoe vaak hij om zes uur ’s morgens al op pad is voor zijn grote passie...vogels. Naast me stapt John energiek voort, ik kijk opzij en vraag me af hoe vaak hij om zes uur ’s morgens al op pad is voor zijn grote passie, vogels.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dubbele punt? In mijn optiek volgt een (heel korte) opsomming, dus een : Ter aanvulling - ik heb de schrijfwijzer er even bijgepakt - een dubbele punt kan gebruikt worden voor zinnen of zinsdelen die iets noemen dat dient ter opheldering of als conclusie van wat tevoren werd gezegd. Dit lijkt mij hier van toepassing. Het woordje 'vogels' verklaart wat de passie van de man is. Dus ... : :nod:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, die dubbele punt was niet eens bij me op gekomen. Anders had ik zelf wel in de schrijfwijzer gekeken. :rolleyes: Ik had geen idee waar ik het zou kunnen vinden zonder die : optie Naast me stapt John energiek voort, ik kijk opzij en vraag me af hoe vaak hij om zes uur ’s morgens al op pad is voor zijn grote passie: vogels.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat hier gebruik moet worden gemaakt van een puntkomma. De voorafgaande zinnen werken beschrijvend toe naar --> vogels. In de uitleg van de puntkomma staat: De puntkomma scheidt en verbindt twee zinnen die nauw met elkaar samenhangen. Dus ik weet niet of de puntkomma kan worden toegepast als je meerdere zinnen gebruikt, maar ik zou het in jouw geval zeker hebben toegepast. Nu eindigt jouw relaas niet in een zin, maar het concluderende ( dus vogels ) heeft een duidelijke samenhang met de zinnen voorafgaand ervan beschreven. Ik kan het fout hebben, maar zelfs als ik het niet zeker zou weten, in jouw geval, dan zou ik de puntkomma hebben toegepast. Dus: Naast me stapt John energiek voort, ik kijk opzij en vraag me af hoe vaak hij om zes uur ’s morgens al op pad is voor zijn grote passie; vogels.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een punt vind ik het ook mooi lopen. Legt de nadruk op vogels en ik houd er altijd wel van als na een langere zin een heel korte volgt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Ing eens, de punt vind ik het mooiste. Dan vallen de volgels meer op. Waarom doe je eigenlijk een komma tussen 'voort' en 'ik kijk opzij'?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een punt zou ik voorstellen. Ook bij de opmerking van Waus zou ik een punt doen. extra opmerking, vogels kijken doe je niet pas om zes uur ´s ochtends, maar liever nog vroeger.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is maar waar je de nadruk op wilt leggen. De punt legt veel nadruk op 'Vogels'. Die drie puntjes vind ik helemaal niet geslaagd. De komma legt nadruk op 'zijn passie', de vogels is daar een bijstelling. Een dubbele punt of puntkomma is natuurlijk zakelijk grammaticaal helemaal correct, maar is m.i. te standaard.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf ben ik nogal een fan van het gedachtestreepje – het streepje dat iets langer is dan het koppelteken en dat aan beide zijden een spatie krijgt. Daarnaast zou ik een punt plaatsen na 'voort', omdat het eerste deel van de zin over Jonh gaat en de rest over de 'ik'. Door die twee delen wat nadrukkelijker te scheiden wordt het wat overzichtelijker. Dan krijg je dus: Naast me stapt John energiek voort. Ik kijk opzij en vraag me af hoe vaak hij om zes uur ’s morgens al op pad is voor zijn grote passie – vogels.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, kommas heb ik niet veel kaas van gegeten, ik doe dat voornamelijk op gevoel en dat gaat regelmatig mis. Lucerato, ik weet niet hoe het nu bij jullie is? Het verhaal gaat voornamelijk over de bijeneters die hier in september overtrekken. In september is het hier voor zessen nog aardedonker, dan kan ik alleen uilen kijken. :D De puntkomma is inderdaad ook een optie. Het gedachtenstreepje vind ik ook mooi. Het probleem is dat ik dat nooit gebruik en het raar vind om dit zomaar een keer te gebruiken.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De winnaar is............trommeldetrommeldetrommel....SG met: Naast me stapt John energiek voort. Ik kijk opzij en vraag me af hoe vaak hij om zes uur ’s morgens al op pad is voor zijn grote passie – vogels. Dank jullie

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil geen spelbreker zijn, maar ik vind het op die manier wel erg veel lijken op passievogels. Een zeldzame kruising tussen paradijsvogels en passiebloemen. :D

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'.... al op pad is voor zijn grote passie: "vogels". @ Ing: ben het met je eens! Zonnige zondag, Lien

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh, oh, oh de jury gaat niet akkoord met de winnaar. Ik ga in beraad over een oplossing. :\\ Hoe krijg ik zo ooit een heel boek af?:lol:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha daar heb je gelijk in. Gelukkig is dit niet voor een boek maar voor een kort verhaal met een max aan woorden die ik gebruiken mag. Dit is onderdeel van mijn intro, die ik mooi vond. Ik kwam er alleen niet helemaal uit.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een mooi intro (maar ik ben waarschijnlijk bevooroordeeld doordat ik zelf ook van vogels hou).

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang die punt tussen 'voort' en 'ik' mag blijven, sta ik mijn eerste plaats graag af aan de dubbele punt. ;) Overigens ziet de gedachtenstreep er eenmaal gedrukt helemaal niet uit als een koppelteken. Hij is veel langer, en bovendien aan weerszijden voorzien van een spatie. Verwarring met passie-vogels is uitgeloten. Maar dat terzijde :)