Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

grote of groot

Vannacht moest ik ineens denken aan het verschil tussen grote en groot. Een grote man is iemand die lang is Een groot man is iemand die iets gepresteerd heeft. En rijke man is iemand die goed in de slappe was zit. Is een rijk man iemand die geen zorgen kent? Een arme man is een man die geen cent te besteden heeft. Maar is een arm man iemand die pech heeft gehad? Nee, dat is ook een arme man.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jongeman is wel goed. Ook daar zit dus een verschil. Jongeman en jonge vrouw.
Jongeman en jongedame ... ?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jongeman is wel goed. Ook daar zit dus een verschil. Jongeman en jonge vrouw.
Jongeman en jongedame ... ?
Dan wordt het toch jongeheer en jongedame.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm. Jongeheer hoor ik weinig, jongeman en jongedame hoor ik vaker. Strikt gezien heb je wel gelijk :) Wat gebruiken we onze taal toch raar...

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb je gelijk in. Bij jongeheer krijg ik ook een ander beeld, een verwaande kwast van adel. Terwijl ik dat bij jongedame veel minder heb.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vannacht moest ik ineens denken aan het verschil tussen grote en groot. Een grote man is iemand die lang is Een groot man is iemand die iets gepresteerd heeft. En rijke man is iemand die goed in de slappe was zit. Is een rijk man iemand die geen zorgen kent? Een arme man is een man die geen cent te besteden heeft. Maar is een arm man iemand die pech heeft gehad? Nee, dat is ook een arme man.
> Je kan -ook al ben je rijk qua financiën- arm zijn aan emoties/gevoelens, contact, kansen, geluk, dromen, fantasie, hoop, kennis, energie, fut ...

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, maar waarom is men het meisJE gaan noemen? Klinkt meteen al kleiner dan jongen.
'meisje' is het verkleinwoord van 'meid'

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De discussie heeft inmiddels niveau 0 bereikt, ik haak af...
Fijn. Volgens mij hoef je dat niet mede te delen. Gewoon niet reageren is ook voldoende.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Afhaken. Ook een bijzonder woord. Toch wel interessant die verschillende betekenissen. Niet meer meedoen, de caravan van de auto afhaken; telefoon van de haak nemen (komt volgens mij niet meer voor;) een haakwerkje afmaken (zelf bedacht)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een haakwerkje afmaken (zelf bedacht)
Leuk bedacht, maar hier vrij normaal: afhaken, afbreien,... Misschien heb je gewoon een beetje Vlaams bloed ergens.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee, ik weet helemaal niets van handwerken. Ik heb als het ware een handwerkfobie. Oei, dit is kletsen wat ik doe. Ik ben al weg.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grote/groot: helemaal mee eens. Een rijk man is wat algemener / generalistischer dan een rijke man, en "een rijk man" kan ook op andere zaken dan geld slaan. Een rijke man is puur geld en specifiek. Een arm man zou ik nooit zeggen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In het verlengde hiervan: Philip Freriks zei aan het eind van het journaal altijd: 'En ik wens u nog een heel prettige avond.' Ik zou 'een hele prettige avond' hebben gewenst.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou trouwens kiezen voor: 'Hij was een rijk mens.' Dat geeft, vind ik, een mooier beeld van zijn innerlijke rijkdom.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opmerkelijk ook: 'Zij was een rijk vrouw.' Dat klopt niet. Daar moet je dus wel van maken: 'Ze was een rijk mens'. Wat ik dus mooier vind. Vrouwen blijven toch een voorsprong houden. :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En: 'Ze was een groot vrouw.' Klinkt ook al niet. In het Engels en het Duits maakt het volgens mij allemaal niet uit. Daar heb je gewoon 'rich' 'great' en 'reiche(r)' 'grosse(r)'. Weer stof tot nadenken (voor mij althans). Je bent bedankt Tja })

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
O jee, heb ik je in verwarring gebracht? Niet zo vreemd met deze extreme temperatuuren. Ik ben ook helemaal van slag. Kijk, ik heb expres het woord mens niet genoemd, want dan zou het eenvoudiger zijn. We zijn toch niet in de wereld om het elkaar gemakkelijk te maken? :confused:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, niet in verwarring gebracht. Gewoon stof tot nadenken gegeven. Grappig, zo'n vraagteken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het is hier nog steeds bloody hot. Ik weet dat het off topic is, maar ik dek me gewoon even in i.v.m. rare reacties.