Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

inlassen in

Ik zit vast met deze zin: Daartegenover staan programma’s als Expeditie Robinson. Daarin worden volledig onrealistische gebeurtenissen ingelast. Klopt deze zin? Ik redeneer zo: daarin verwijst naar in deze programma's. In deze programma's worden volledig onrealistische gebeurtenissen ingelast. In iets wordt iets ingelast. Bij inlassen is het scheidbare deel het voorzetsel in, en het vast voorzetsel ook in. Klopt dit nu of zit ik ernaast?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil je per se ingelast gebruiken? Bijvoorbeeld geplaatst, tussengevoegd...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Op zich denk ik dat je redenering oké is. Alleen: de ene zin beginnen met Daartegenover en de volgende met Daarin en dan ook nog twee keer in in die zin, is een beetje als twee, drie keer opscheppen en toch maar één lepel vol hebben :-).

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ander werkwoord kan ook. Iets als 'Tussen de dagelijkse beslommeringen worden ook onrealistische gebeurtenissen gevoegd.' Klinkt ook beter. Maar ik zou toch graag willen weten of mijn eerste zin correct is. Ik heb wat moeite met die scheidbare werkwoorden en voorzetsels. In mijn spreektaal gebruik ik al snel te veel voorzetsels. 'Tussen de dagelijkse beslommeringen worden onrealistische gebeurtenissen tussengevoegd.' Fout, toch? Maar daardoor heb ik geen taalgevoel meer voor hoe het wel moet... En in plaats van deze constructies te vermijden wil ik er graag uitleg over.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse, bedankt om mijn redenering te bevestigen. De zin klinkt inderdaad wel zwaar, vooral omdat de rest van de tekst luchtiger is. Is de zin met tussengevoegd dan ook ok?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
'Tussen de dagelijkse beslommeringen worden onrealistische gebeurtenissen tussengevoegd.'
De onrealistische gebeurtenissen worden al ergens ingevoegd. Tussenvoegen en invoegen is hetzelfde; dus hoef / mag /moet je het niet twee keer noemen.
'Tussen de dagelijkse beslommeringen worden ook onrealistische gebeurtenissen gevoegd.'
Voegen heeft een betekenis als verbinden, aaneen hechten. Dat heeft een andere inhoud dan tussenvoegen. Je zou iets kunnen maken als: Tussen de dagelijkse beslommeringen worden onrealistische gebeurtenissen ingevoegd. Zonder ook, overigens. Want als de onrealistische gebeurtenissen worden ingevoegd, worden ze bijgevoegd, en dus komen ze erbij. Omdat ze erbij komen, is ook overbodig. Maar ik vind het eigenlijk nog niet een erg prettige zin.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tussenvoegen vind ik (maar dat is persoonlijk) ietwat stroef klinken. Daarin worden .... TOEgevoegd, besproken, beschreven? (een alternatief best zonder 'in') Grts.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap in ieder geval de hele voorzetselproblematiek al wat beter. Toegevoegd vind ik al een beter werkwoord. Aan de dagelijkse beslommeringen worden onrealistische gebeurtenissen toegevoegd. Misschien moet ik het stukje maar helemaal anders formuleren...

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij mag je niet 2x het woord "in" gebruiken in 1 zin. Dan moet jou zin dus als volgt: "Daartegenover staan programma’s als Expeditie Robinson. Daar worden volledig onrealistische gebeurtenissen ingelast." Maar over het algemeen vind ik de zin sowieso al verwarrend, doordat je het hebt over inlassen, maar inlassen vind ik meer gerelateerd aan een pauze, dan aan een programma. Klinkt het niet gewoon beter als je zegt: "Daarin gebeuren volledig onrealistische dingen."?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik associeer 'inlassen' meer met 'pauze' of een andere onderbreking van de uitzending, niet met iets dat wordt 'toegevoegd of tussengevoegd'.