Dyslectische schrijvers?
Hoi,
Ik ben zelf dyslectisch en desondanks heb ik toch een boek geschreven. Met de correctie van de spelling, taal, leestekens, lettergrepen etc ben ikzelf én een aantal correctors (omdat ik zelf de meeste fouten niet zie/er niet uithaal) veel langer bezig geweest dan ik met het boek schrijven! Nog staan er fouten in en kloppen er zinnen niet...Het is dus een vrij moeizaam proces. Ik weet bijvoorbeeld niet eens hoe ik een woord moet opdelen in lettergrepen en dit dus op de juiste manier moet afbreken wanneer ik naar een volgende regel ga. Is het bijvoorbeeld: waa- rom of waar- om ?
Als ik de spellingcontrole aanzet dan word ik daar extreem door afgeleid en dit gaat volledig ten koste van het spontane schrijven, ook haalt deze controle de meeste grammaticale fouten er niet uit, het weglaten van woorden of dubbele woorden er niet uit...
Ik ben benieuwd of hier nog meer schrijvers zijn die dyslectisch zijn en tips hebben hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Alle tips zijn welkom om het enigsinds te verbeteren!
Groet,
Isabella
Herake, Schli is lomp bezig.
Ellabella schreef: Isabella
Ellabella schreef: Herake,
Harmony schreef: Ellabella