Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met of zonder d? hou/houd

Wat is/klinkt beter? Ik hou ze onder mijn aandacht of Ik houd ze onder mijn aandacht. Ik zit eigenlijk constant te wisselen tussen die twee. En morgen zit ik er ongetwijfeld weer mee.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Hou' is spreektaal. Dus tenzij je deze zin als citaat weergeeft van een nogal informeel sprekend personage, kun je beter voor 'houd' kiezen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan zou je moeten kiezen voor één variant en die consequent toepassen (dus niet morgen toch maar weer de andere gebruiken :) ).

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je antwoord Secret Garden. Tja en toch blijft die eeuwige twijfel aan me knagen zoals marriejeanne al terecht opmerkte. Daarom overweeg ik toch die regel anders in te delen. Iemand suggesties voor een ander woord voor hou (of houd) of de hele regel?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HOUD wordt in schrijftaal gebruikt. Maar als je HOU consequent gebruikt is dat volgens mij niet fout.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de 'ze' in jouw zin bijvoorbeeld kinderen zijn, dan zou je kunnen zeggen: ik let op ze. Maar ik weet te weinig van de context om te zien of dat hout snijdt. Anders zou ik het ook op 'hou' houden.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die "ze" slaat op woorden maar ik denk dat ik het toch maar op houd houdt. (Ik ben benieuwd hoe ik het morgen zie) Bedankt allemaal voor het meedenken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik blijf erop letten? Ik blijf alert? Ik blijf ze koesteren? Ik blijf ze volgen? (Zomaar wat suggesties - zoals Zjaan al zei, hebben we nu niet veel context.)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens van Dale mag het allebei. Alle uitgevers van mij houden 'houd' aan. Hou is toch meer spreektaal en neigt naar het Zuidelijke dialect. (Lees: is niet Haags genoeg)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Houwen, knauwen, sjouwen, jouwen, zei mijn zangjuf altijd (niet dat ik heb leren zingen hoor :lol: ). Zij had er een hekel aan. Het is houden van, dus ik hou ... en dan maakte ze zo´n haakje met haar vingers en zeiden wij allemaal tegelijk braaf ´d´van jou. Zonder w, dat jou. Ben ik nooit vergeten.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mag idd allebei, maar het ligt dus ook aan de uitgever lees ik net :) Ik gebruik 'ik hou'. Nooit anders gezegd, nooit anders geschreven, en 'ik houd' vind ik totaal niet staan. Google vindt btw als je intypt "ik houd" (met de haakjes) 1,25 miljoen, en bij "ik hou" (ook met de haakjes) 4,57 miljoen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Houwen, knauwen, sjouwen, jouwen, zei mijn zangjuf altijd (niet dat ik heb leren zingen hoor :lol: ). Zij had er een hekel aan. Het is houden van, dus ik hou ... en dan maakte ze zo´n haakje met haar vingers en zeiden wij allemaal tegelijk braaf ´d´van jou. Zonder w, dat jou. Ben ik nooit vergeten.
Je kunt "ik hou" ook best onder "w" uitspreken... Ik weet eigenlijk niet wat ik doe en wat mijn uitgever heeft veranderd, maar ik neig naar "hou" omdat "houd" zo overdreven correct klinkt. Te veel aardappel en Mary Dresselhuys.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De meningen zijn verdeeld en ik ben er nog niet helemaal uit. Het gaat trouwens om een kindergedicht maar of dat iets uitmaakt? Er wordt in ieder geval nog aan gewerkt.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ach ja, Ovidius, schrijvers hebben elk hun mening.... en dan hun redacteuren respectievelijk uitgevers ook nog eens. Dear me! ;) Ik denk dat je er rustig van uit kunt gaan dat zowel 'ik houd' als 'ik hou' taaltechnisch gezien mogelijk is. Laat gewoon je uitgever bepalen wat hij/zij wil? Of is het voor jou van levensbelang? Niet te moeilijk doen hoor! Just go with the flow! :) Ariadne

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het om houden van gaat vind ik ik hou mooier klinken:Ik hou van jou. Ik hou van bloemen Maar anders houd: Ik houd mijn hart vast. Maar natuurlijk moet het wel zijn: Hij houdt en niet hij hout haha ;)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de opleiding Nederlands kregen wij ook te horen dat je beide mag gebruiken. Ik vind ook dat het er puur aan ligt welke woorden er nog meer in de zin staan. Ik zou bijv zeker kiezen voor ik hou van jou. Maar ook ik houd van melk. ik hou van chocolade. Het ligt er maar net aan hoe het staat. :D