Schrijfwijze genummerde namen met plaatsaanduiding
Momenteel schrijf ik aan een stukje verhaal dat op historische feiten is gebaseerd. Het geheel is vrij verwarrend, want op het "toneel" staan:
Graaf Jan II van Holland (tevens Graaf Jan I van Henegouwen, ook met de "achternaam" van Avesnes bekend)
Jan I van Holland
Heer Jan II van der Lede
Jan II van Brabant
Jan III van Renesse
Nicolaas van Cats
Nicolaas van Cats (de jongere - de zoon van voorgaande; hij wordt echter niet genummerd)
Een zekere Willem V van Gulik
Graaf Willem II van Holland
Hierboven heb ik ze dus beschreven met titel - voornaam - romeins nummer - plaatsaanduiding. Maar ik twijfel eraan of dat de correcte volgorde is, en of dat in de tekst nog leesbaar is. Je krijgt dus structuren als
"Jan II van der Lede vluchtte met Jan III van Renesse voor Jan II van Holland. Ze kwamen al snel in het land van Willem V van Gulik waar ze de wraak van Nicolaas van Kats de jongere vreesden."
De namen wijzigen is geen optie, omdat het dan historisch niet meer correct is. Het gaat om een kort horror verhaal, waarin de passages over de geschiedenis niet te lang mogen worden. Het historische stuk wordt verteld door iemand die het als inleiding op zijn horrorverhaal gebruikt, de historische personen treden dus zelf niet op in het verhaal, daarom kan ik ze ook niet beschrijven als "blonde Jan" of "de schuchtere Nicolaas" of iets dergelijks.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Of stoort het niet zo erg als ik denk?
Zijn er regels om dit soort namen te schrijven? Ik heb er niet naar gezocht, omdat ik niet weet waarop ik zou moeten zoeken. Zou het nummer voluit geschreven moeten worden? Willem de Vijfde van Gulik... etc.?
Begrijp ik het goed dat deze
Hoi Schli, De opsomming van
Elke keer opnieuw Jan de
Hadden ze geen bijnamen? Ik
Als ik het zo zie hebben ze
Een behoorlijke uitdaging is
Ik vind de cijfers ook erg
Het viel mij bij het
Volgens mij heb je al je
Ik twijfel nog over Jan de
schlimazlnik schreef: Overal
Ik denk dat je in geen enkel