Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

verkeerd voornaamwoord

Tijdens het intikken van een zin, verschijnt er onder een voornaamwoord een groene streep met de melding: gebruik verkeerd voornaamwoord. Vraag: In deze zin is het woord 'waarbij' verkeerd: De lampen geven een warm licht waarbij ik toch goed kan zien... Welk woord kan ik wél gebruiken? Ik surf al een half uur op internet zonder dat ik iets bruikbaars vind. Wie weet raad?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien 'waarin ik toch goed kan zien...' ? Je kunt het probleem misschien omzeilen met 'De lampen geven een warm licht waar ik toch goed bij kan zien...' Overigens voelt je oorspronkelijke zin voor mij helemaal niet verkeerd.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Spellingscontrole geeft wel vaker aan dat iets niet goed is, terwijl dat wel het geval is.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik zou niet teveel afgaan op die grammaticacontrole. Die is hoogst onzorgvuldig. Ik zou zeggen, let op de rode lijntjes en negeer de groene.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je alle suggesties van word ivm grammatica zou volgen, krijg je volgens mij een erg rammelende tekst...

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk is de oorspronkelijke zin juist. Het moet mij van het hart dat ik het wel een beetje vreemde vraag vind voor een oud-docent...

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk is de oorspronkelijke zin juist. Het moet mij van het hart dat ik het wel een beetje vreemde vraag vind voor een oud-docent...
Gezonde twijfel is wat mij betreft een goede eigenschap L' Chaim. Het gebeurt mij soms ook dat Word iets fout rekent, terwijl ik bijna voor 100% weet, dat wat ik heb geschreven goed is. Een second opinion is dan de methode om uit te vogelen of je gelijk hebt. @Suma: Misschien dat je i.p.v. waarbij, je "waarmee" kunt gebruiken. P.s. Word vindt dat ook geen goede oplossing. Word 2007 in dit geval.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk is de oorspronkelijke zin juist. Het moet mij van het hart dat ik het wel een beetje vreemde vraag vind voor een oud-docent...
Niet alle docenten zijn docent Nederlands, wist je dat?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je waarbij schrijft als waar bij, dus met spatie geeft word geen krimp. Vertrouw in deze gevallen op je gevoel voor taal of op het commentaar van de sollers. Google rammelt ook van alle kanten. Iets wat ik dagelijks meemaak bij vertalingen van Spaans in NL en andersom. Bobcat.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de grammaticacontrole één keer opgezet en toen suggereerde hij dat ik allerhande dt-fouten zou maken (antecedent een beetje fout ingeschat :lol: ). Dus dat was één keer en nooit weer. De spellingscontrole laat ik meestal wel opstaan, dat is toch wel handig voor stomme typfouten en woorden die je echt consequent altijd verkeerd schrijft (vooral in het Engels heb ik dat).

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat, in deze specifieke zin, wil ik zeggen dat spaarzaam licht toch voldoende is om goed te kunnen zien, dus waarbij en niet waar bij. Ik vind dit een noodzakelijke zin in de context.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In dit geval waarbij. Ik denk dat Bobcat bedoelt dat als je waar bij had geschreven, de spellingscontrole dat als juist had gezien. Inderdaad is het voor tikfouten wel handig, voor de rest moet je op jezelf vertrouwen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
op jezelf vertrouwen impliceert zelfvertrouwen. Laat ik dat op schrijfgebied ergens zijn kwijt geraakt?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suma, gekopieerd: Bobcat, in deze specifieke zin, wil ik zeggen dat spaarzaam licht toch voldoende is om goed te kunnen zien, dus waarbij en niet waar bij. Ik vind dit een noodzakelijke zin in de context. Wat is spaarzaam licht? De ene ziet nou eenmaal beter dan een andere in het spaarzame licht. Als je valt over waarbij en of waar bij in deze context vindt ik (Met dt, om het te benadrukken) dat je aan het muggenziften bent op een regeltje tekst wat absoluut niet van significante invloed is op je verhaal. Je maakt dan in mijn ogen, van een mug een olifant. Als jij vind dat je dat als waarbij moet schrijven dan moet je dat gewoon doen! Negeer dan die rode kriebellijn die windows er onder zet. Lezers zien die rode streep zowiezo niet en lezen er gewoon overheen. Begrijpen doen ze het echt wel. Bobcat.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou zeg, Bobcat, wat een muggezifter ben jij om zo te reageren. Als ik iets belangrijk vind, dan mag ik dat toch vinden? Jij kent mijn tekst niet, dus je kunt er niet over oordelen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Suma, het gaat niet over je verhaal, dat zit wel goed. Zo ken ik je inmiddels wel. Maar soms blijven je gedachten hangen op een bepaald iets. Ik ken dat wel. Een iets wat eigenlijk heel klein is. Ik noem dat muggenzifterij. Waarom? Omdat de lezer er zo overheen roetst! Maak er geen probleem van meid! Schrijf gewoon lekker door. Bobcat.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat, als je het zo bedoeld, is het niets. Ik wil het voor mijn gevol gewoon goed hebben en dat de lezer er overheen leest, soi. Dat boeit me niet. Ja, ik weet dat je schrijft voor de lezer, maar ik schrijf ook voor mezelf omdat ik het leuk vind en dan wil ik het kloppend hebben. Goed, zand erover. :thumbsup: