Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Omschrijving van iemand met overgewicht.

Hallo, Ik wil mijn opa omschrijven als iemand die nogal aan de zware kant is. Omdat ik niemand wil kwetsen met mijn omschrijving twijfel ik hoe ik het best zou formuleren. vb: Nooit deed hij een jas aan, maar een grijze schort die dichtgeknoopt was aan de zijkant. Zijn buik spande in de schort want hij had last van overgewicht. Ik voel mij niet goed bij die omschrijving.(heb al zwaarlijvig geprobeerd, dik enz...). Wie kan mij een tip geven hoe ik dit best omschrijf. Bedankt Merely

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt die toevoeging helemaal niet nodig. Nooit deed hij een jas aan, maar een grijze schort die dichtgeknoopt was aan de zijkant. Zijn buik spande in de schort. Is op zich genoeg, je hoeft het niet verder te benoemen. Net als: Zijn buik hing over de zware broeksriem, en meer van dat soort uitspraken. Iedereen ziet dat voor zich. Trouwens, het schort spande zich, niet de buik. ;)

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijvoorbeeld: - want hij was vrij fors gebouwd - want hij was mollig - want zijn buik had/was de laatste jaren in omvang toegenomen - want hij was ietwat aan de zware kant - want het schort was eigenlijk een paar mater te klein Ik denk niet dat deze opties allemaal wèl goed of niet-kwetsend zijn, het moet natuurlijk ook passen bij de rest van je verhaal, toon en schrijfstijl. Daarbij zou je je kunnen afvragen of je inderdaad lezers kwetst als je schrijft dat iemand dik is of overgewicht heeft. Het gaat immers niet over hen, maar over een personage in je verhaal. Het hangt er misschien ook van af hoe je deze personage verder beschrijft, als het een aardige vent is zouden lezers je eventueel pittig taalgebruik mogelijk eerder vergeven. Maar dit zijn gokjes, ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe dat werkt bij lezers. Wel bedacht ik me naar aanleiding van je bericht dat veel dingen die we schrijven veel mensen om niet altijd begrijpelijke redenen kunnen kwetsen. Hoe ver ga je in het rekening houden met de lezer? Nog een algemene tip: www.synoniemen.net. Voor synoniemen of alleen ter inspiratie, werkt bij mij vaak wel.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt die toevoeging helemaal niet nodig. Nooit deed hij een jas aan, maar een grijze schort die dichtgeknoopt was aan de zijkant. Zijn buik spande in de schort.
Zeer mee eens, nog beter! Show, don't tell, hè?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik wil mijn opa omschrijven als iemand die nogal aan de zware kant is. vb: Nooit deed hij een jas aan, maar een grijze schort die dichtgeknoopt was aan de zijkant. Zijn buik spande in de schort want hij had last van overgewicht.
Er zijn wel duizend-en-een manieren om dit op te lossen, met humor, zonder humor enzovoort. (ik zeg met!) Bijvoorbeeld: Mijn opa deed nooit een jas aan. Hij had geen jas die groot genoeg was. De winkel ook niet. Nooit deed hij een jas aan. Wel droeg hij soms een grijs schort, dat hij dicht kon knopen aan de zijkant. Oma paste daar wel vijf keer in.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opa was dik. Opa was XL. Het is jouw familie, als je "mijn opa" schrijft. Hoe ziet hij dat zelf? Hoe zeggen jullie het in de familie? "Een maatje meer" is voor vrouwen. Dat geldt ook voor mollig, dat zeg je van vrouwen en kinderen, niet van opa's. Fors gebouwd, dat kan ook gespierd zijn. De oplossing met de schort werkt niet goed: oudere mannen kunnen vrij mager zijn, en toch een "bierbuik" hebben. Je zult dan ook iets over andere lichaamsdelen moeten zeggen, bijvoorbeeld gezicht of handen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maak duidelijk dat de schort of broek op zo'n (speciale) manier moet worden toegemaakt omdat het anders niet lukt. of omschrijf waarom de jas niet kan. Omdat opa zijn jas niet toe kreeg, deed hij steevast een grijze schort aan die ternauwernood kon worden toegeknoopt. Met zijn mollige handen was dit trouwens geen licht karwei. of verpak het op een humoristische manier. Men zegt altijd dat oudere mensen, als ze maar oud genoeg worden, terug gaan naar een zekere kindsheid. Bij opa was het het babyvet dat als eerste terugkwam, inclusief de mollige wangetjes en het (uitgebreide) knuffelvlees. (knuffelvlees: heb ik ooit horen gebruiken voor de 'vetrolletjes' op het bovenlichaam. ik vond het een passende en liefdevolle benaming)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*edit* voor mijn koffie reageren is niet slim van mij. Had niet gezien dat het over je opa ging.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Irene H]
Mijn opa deed nooit een jas aan. Hij had geen jas die groot genoeg was. De winkel ook niet.
:lol:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn opa heeft nogal forse rondingen. Mijn opa paste niet in confectiekleding door het gewicht dat hij met zich meedroeg. In het Engels zou ik het omschrijven als: 'He looks very wealthy.' Maar hoe je dat moet vertalen? Ik heb mijn Van Dale Engels-Nederlands woordenboek geraadpleegd en kwam er niet uit.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij is rijkelijk voorzien. al krijgt dit natuurlijk meteen een dubbele betekenis. wat ook kan: Hij heeft een Breugeliaans voorkomen. (al slaat dit meer op dames)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij is rijkelijk voorzien.
Eeeeewwwww
al krijgt dit natuurlijk meteen een dubbele betekenis.
Nogal ja. :eek:
wat ook kan: Hij heeft een Breugeliaans voorkomen. (al slaat dit meer op dames)
Bedoel je niet Rubensiaans? Of is Breugel ook bekend vanwegen het afbeelden van mensen die wat vleziger zijn?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps, ja hoor Rubensiaans. ik zat met de Broerenbruiloft in mijn hoofd vandaar. Breugeliaans wordt gebruikt om een uitgebreide maaltijd aan te geven. en daar krijg je dan een Rubensiaans figuur van. :)

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn allerlei omschrijvingen mogelijk om de omvang van je opa beeldend te maken. Wellicht met wat humor? Steeds wanneer mijn opa plaatsnam op één van onze houten keukenstoelen, keek ik met ingehouden adem toe. Luid krakend lukte het hem steeds weer, om zich tussen de armleuningen te persen. Al voelde ik het moment, waarop we hem met een zaag zouden moeten bevrijden, naderbij komen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn allerlei omschrijvingen mogelijk om de omvang van je opa beeldend te maken. Wellicht met wat humor? Steeds wanneer mijn opa plaatsnam op één van onze houten keukenstoelen, keek ik met ingehouden adem toe. Luid krakend lukte het hem steeds weer, om zich tussen de armleuningen te persen. Al voelde ik het moment, waarop we hem met een zaag zouden moeten bevrijden, naderbij komen.
Dit vind ik een mooie oplossing: niet zomaar schrijven 'hij is dik', maar omschrijven wat zijn gestalte betekent voor hem, zijn gedrag en zijn omgeving. Kan ook heel klein, bijvoorbeeld dat de stoel van de auto zo ver naar achteren moet om zijn buik ruimte te geven, dat er niemand achter hem kan zitten. Zo is het 'indirect' duidelijk wat de omvang van de persoon is, en laat het meteen meer van hem zien in zijn dagelijkse omgeving.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Want mijn opa hield van veel en lekker eten. De heerlijke zelfgebakken taartjes van oma hadden zijn buik doen groeien. Sinds zijn hondje dood was kwam hij ook niet meer zoveel in beweging. Misschien zou een nieuw hondje hem goed doen.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties. Jullie hebben mij duidelijk gemaakt dat personen, situaties gedetailleerder moet beschrijven. ik denk soms nog teveel. Het is zeer leerrijk om jullie opmerkingen te lezen. Groetjes Merely