Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vervoeging

Hallo, ik heb en vraag. Ik heb een zin waarin ik niet weet hoe ik het werkwoord: houden aan moet spellen. Wie weet raad? De zin luidt: 'Ik ben zo iemand die zich letterlijk aan adviezen houdt.' Ik vind dat die t achter houd niet hoort. Ik houd mij aan adviezen. Maar in deze zinsconstructie als houd aan het einde van de zin staat ook? Mijn gevoel zegt dat die t weg moet, maar dan vind ik het geen gezicht.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De persoonsvorm die bij "ik" hoort, is "ben". Dus "houdt" hoort bij "zo iemand" en moet daarom een t op het einde. Overigens had dit ook in het centrale "kleine vraagjes" topic gekund.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een klein ezelsbruggetje: Ik smurf mij aan adviezen. Ik ben zo iemand die zich letterlijk aan adviezen smurft. ('lopen' kan ook ipv 'smurfen' ingevuld worden).

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, de eerste persoonvorm hoort bij ik, dat is ben en is eerste persoon enk. die krijgt nooit t. Na de komma hoort de persoonsvorm bij iemand, is dus derde persoon enk. en krijgt altijd een -t-. Het maniertje van 'werkwoord wisselen' is een heel goed hulpmiddel. Er zijn trouwens kaartjes in de handel met dit soort regels en voorbeelden, speciaal vanuit de dyslexievereniging. Heel handig naast je computer.