Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

uitgever

let een uitgever bij het lezen van een verhaal alleen op het verhaa of letten ze ook manier van opmaak, alinea's, regels ect?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nouóuóu... ik heb begrepen uit de diverse topics dat niet alleen het verhaal je bij een uitgever de drempel overtrekt. De stijl en niet te vergeten een bomenbos van fouten kan je laten afgaan als de beruchte gieter.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
...en die bekende kruiwagen kan die beruchte gieter weer laten verdwijnen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, klopt, Pluisebol. Maar louisee vroeg om het belang van de opmaak, en ik dacht: die is niet zo belangrijk.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal moet makkelijk leesbaar zijn. Dus niet alles achter elkaar, geen onlogische alinea's. Een uitgever krijgt een hoop voor zijn kiezen en als hij dan ook nog MOEITE moet doen om je verhaal te lezen, gaat die op de stapel "retour afzender".

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en wat de opmaak etc. betreft zijn de Gouden Regels: * wit papier, enkelzijdig geprint * goed leesbaar lettertype, bv een 12-punts Time New Roman * regelafstand anderhalf of 2 * inspringen bij nieuwe alinea's (behalve de allereerste regel, de eerste regel van een nieuw hoofdstuk en na een witregel) * nieuw hoofdstuk beginnen op een nieuwe pagina * voldoende ruimte voor aantekeningen in de marges * maak een titelpagina met je naam, adres etc. liefst ook je naam plus titel van je manuscript als kop- of voettekst in je ms. * doe je manuscript niet in een ordner, ringband, snelhechter etc. gewoon inleveren als stapel papier met hooguit een postelastiek eromheen. klinkt misschien raar, maar dat is echt heus waar zoals uitgeverijen manuscripten het liefst ontvangen. S.G.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi collega's schrijvers.. Ik heb een mooi boek geschreven, tenminste dat dacht ik. Nu is het zo dat het mijn boek is en dat zegt weer wat. Het is dan niet zo erg wat een ander ervan zegt. Het is geschreven. Er zijn nogal veel zetfouten achtergebleven. Is dit normaal bij internet uitgevers? Mijn boek opgestuurd naar de Geus...Brief teruggekregen over dat het verhaal niet spannend zou zijn. Een onbegrijpelijke reactie...De schoen wrong met name bij het ongestileerd zijn. Als ik mijn boek lees en het zou stileren zou ik iets kostbaars verliezen. Orginaliteit. Te weinig woordverrassinkjes. In elk geval bevat mijn boek zinnen die met name verrassend zijn en dat vind ik. Mijn vraag is:In hoeveree moet je van jezelf afstappen en alles inleveren ten behoeve van wat de uitgever vind?Reacties op mijn boek zijn positief, met name van mensen die van karakterbeschrijvingen houden. Nog een vraag:'ik wil mijn manuscript hebben van de uitgever. Om het te herschrijven, zodat ik het naar een andere uitgever kan sturen. Het is mijn doel mijn boek opnieuw uit te geven om het beter tot zijn recht te laten komen. Kan de internetuitgever dat weigeren? bij voorbaat dank van vriendje

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo vriendje, Heb je dan geen kopie van je manuscript naar die uitgever gestuurd? Ik weet dat er zijn die uitdrukkelijk vermelden dat je geen (mag je trouwens nooit doen) originele exemplaren mag opsturen, want ze sturen jouw manuscript niet altijd terug... Je kan het altijd vragen om het terug te krijgen, maar dat weigeren kan hij volgens mij wel. Heb ik zo je vraag goed begrepen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@vriendje, Uitgeven is een commerciële bezigheid, als een uitgever niet verwacht een boek te kunnen verkopen zal het dat weigeren. Als ze vertellen dat het verhaal gestileerd moet worden om verkoopbaar te zijn is het uiteraard aan jou om te kiezen wat je daarmee doet. Als jouw eigen originaliteit en stijl voor jou heilig is dan zul je waarschijnlijk perfect vinden wat je zoekt bij een print-on-demand uitgeverij. Als je daar geen heil in ziet en het via een reguliere uitgever wilt doen dan zul je je aan de daar gelden regels moeten conformeren.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ook schrijf je dat je het manuscript wilt herschrijven om het naar een andere uitgever te sturen. Dat begrijp ik niet, als je het toch helemaal goed vond? Je kunt sowieso een manuscript naar meerdere uitgevers sturen.