Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

onderbreking in citaat

Ik twijfel over onderstaande zin. Moet het gedeelte tussen de streepjes binnen of buiten de aanhalingstekens? Of weten jullie een betere (duidelijkere) manier om deze zin in te delen. Bij voorbaat dank. 'De markt biedt voldoende mogelijkheden om, om ... ' - hij haperde even, dat gebeurde altijd als hij nerveus was - 'voldoende mogelijkheden om een interessante winst te genereren.'

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kunnen de gedachtestreepjes weg. Dan krijg je het volgende: 'De markt biedt voldoende mogelijkheden om, om ... ' hij haperde even, dat gebeurde altijd als hij nerveus was, 'voldoende mogelijkheden om een interessante winst te genereren.' Bovendien kan 'even' na 'haperde' ook weg, naar mijn idee. Als je lang hapert, heet het vast weer anders, maar ik weet zo 1,2,3 niet, hoe. En ook 'gebeurde' het m.i. niet altijd als hij nerveus was (dan zou het buiten hem om gaan), maar 'hij deed het altijd.' Haperen doe je toch zelf?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het moet buiten de haakjes omdat hij het niet zegt, maar ik denk dat je er beter van kunt maken: "De markt biedt voldoende mogelijkheden om, om..", hij haperde even - dat gebeurde altijd wanneer hij nerveus was - "voldoende mogelijkheden om een interessante winst te genereren." Ik ben verder geen taalkundige. Misschien heb je hier wat aan: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/312 :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doe dan ook even drie puntjes tussen om en om. Die komma hoort daar niet, het is geen nieuw zinsdeel.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'de markt biedt voldoende mogelijkheden om, om...' hij haperde even, -dat hem dat juist nu moest gebeuren- 'voldoende mogelijkheden om de winst te genereren.' zoiets, misschien?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zetten jullie die streepjes daar, vraag ik me af?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ook 'gebeurde' het m.i. niet altijd als hij nerveus was (dan zou het buiten hem om gaan), maar 'hij deed het altijd.' Haperen doe je toch zelf?
Dat wil ik er toch wel in houden. Haperen overkomt je meer, is geen bewuste handeling. Dan vind ik 'gebeurt' beter passen. Ik maak ervan: 'De markt biedt voldoende mogelijkheden om... om ... ' hij haperde even, dat gebeurde altijd als hij nerveus was, 'voldoende mogelijkheden om een interessante winst te genereren.' Kleine twijfel nog bij het woordje 'even'. Ik snap dat het weg zou kunnen, maar ik vind het ritme van de zin mét lekkerder.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo is het toch goed? Maar als je achter de ene 'om' een spatie zet en dan drie puntjes, dan moet je dat ook bij de andere 'om' doen: om ... om ... (en dan geen spatie voor het aanhalingsteken sluiten, maar wél een komma om het gesprokene tyografisch af te sluiten), dus: '[ ... ] om ... om ...,' hij haperde even, [ etc. ]

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het zo doen - op deze manier heb ik nog nooit kritiek gehad, zelfs niet op Zinniger Zinnen. 'De markt biedt voldoende mogelijkheden om, om -' Hij haperde even, dat gebeurde altijd als hij nerveus was. '- voldoende mogelijkheden om een interessante winst te genereren.'

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MJ: Je hebt helemaal gelijk. Soms is het net wiskunde, hoe meer je ernaar kijkt, hoe minder je het snapt. Bedankt allemaal. @Waus: sorry, ik voel (iets) meer voor de opzet hierboven. Toch bedankt.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn idee: 'De markt biedt voldoende mogelijkheden om... om...', hij haperde even, dat gebeurde meestal als hij nerveus was, 'voldoende mogelijkheden om een interessante winst te genereren.' 'Even' past heel goed in de zin, ik zou het zeker niet schrappen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo kan het ook, lien, maar ... je zet het aanhalingsteken sluiten binnen de komma (om...',) en buiten de punt (genereren.'). Dat is niet consequent. Er moet wel een eenheid zijn in de typografie.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noem je dat typografie Marriejeanne? Puur nieuwsgierige vraag hoor. Volgens mij heeft typografie te maken met het soort lettertype. Maar misschien heb ik dat dan weer mis. Ik ken typografie alleen van mijn docente design op school, wellicht heet het plaatsen van leestekens ook typografie. Eenheid in leestekengebruik, daar dacht ik aan.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mariejeanne. Je hebt volkomen gelijk. Hoe MOET het eigenlijk, erbinnen of erbuiten?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lien: niets moet, het mag namelijk allebei. Wel moet je het consequent doen. Mijn uitgever doet het erbinnen en niet erbuiten. Het kan per uitgever verschillen. Als je een script opstuurt zorg dan dat je consequent één manier toepast.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
als er op drie puntjes een komma volgt, dan vervalt het laatste puntje. en het hoort binnen de aanhalingstekens. zo zou ik het doen: om..,' hij haperde even, dat gebeurde altijd als hij nerveus was, 'om voldoende mogelijkheden

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hetzelfde met uitroeptekens, vraagtekens, dubbele punten en puntkomma´s. De meeste uitgevers doen het zo. Doe het in ieder geval consequent. Uitgevers zullen daar niet over vallen als je laat zien dat je weet waar je mee bezig bent. Al is het je eigen interpunctie die verschilt van die van hun. WF Hermans deed het op zijn manier - maar die hield ook vast aan eigen spellingsinzichten. (En die werden gedoogd door Geert van Oorschot en later door de redacteuren van De Bezige Bij.)