Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gebruik van puntkommas?

Al een hele tijd zit ik te worstelen met het gebruik van puntkommas... Wanneer precies mag je deze gebruiken bij het schrijven? Als ik soms net gedreven bezig ben, stuit ik soms op een bepaalde moment van, wat plaats ik hier? Zou ik hier nu een puntkomma zetten? En dan ben ik meestal wel de draad ook kwijt om nog zo gedreven verder te doen... Ik hoop dat jullie me goed kunnen inlichten wanneer je deze nou net, en niet kunt gebruiken. Enkele voorbeelden zouden ook wel helpen. Alvast bedankt ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik nooit puntkomma's, maar volgens mij gebruik je ze wanneer twee zinsdelen weinig met elkaar te maken hebben, maar wel in één zin passen. Zoiets: 'Het leven is fantastisch; de chocolade belachelijk goedkoop.' Of nee, dat is geen goed voorbeeld. Of wel? Lastig :confused: Een zinsconstructie uit mijn ms, wat volgens iemand een prachtige zin is voor een puntkomma: 'Ze loopt heen en weer, maar hij kijkt naar ergens anders wanneer ze begint over het gebouw wat ze prachtig vindt; maar hij niet.'

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het op gevoel... Als een punt te hard is en een komma te zacht, gebruik ik... nou ja, tegenwoordig een streepje maar eerder dus een puntkomma. Precies ertussenin. Ik vind die laatste zin van Waus echt raar... niet vanwege de puntkomma maar de hele constructie met twee maars :?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een puntkomma dient oorspronkelijk vooral om twee hoofdzinnen met elkaar te verbinden. De vuistregel om te controleren of een puntkomma op de goede plaats staat is dan ook de vraag beantwoorden of je hem kunt vervangen door een punt (.). Kan dat niet, dan wordt de puntkomma foutief gebruikt. http://www.hvds.nl/cgi-bin/artikel.cgi?ID=725 http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/393/ http://nl.wikipedia.org/wiki/Puntkomma http://www.taalwinkel.nl/?tlink=2.4.6.4

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Verplaatst naar taal&spelling. Research is voor inhoudelijke zaken, niet schrijf- of taaltechnische.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De uitleg over de puntkomma is inmiddels wel duidelijk, maar deze zin van Waus is moooooi voor Six Words:
'Het leven is fantastisch; de chocolade belachelijk goedkoop.'
De puntkomma staat daar trouwens misplaatst; je kunt er een dubbele punt of een komma van maken. Twee woordjes eraf slijpen, sms'en naar ... welk nummer was het ook weer ... en insturen (anders doe ik het).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een puntkomma altijd kunt vervangen door een punt, wat is dan het "voordeel" van de puntkomma tegenover de punt? Ik vind het altijd erg opvallen, dus ik gebruik in de regel geen puntkomma's in fictie.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een nuanceverschil en je kunt inderdaad volledige romans schrijven zonder er ooit één te gebruiken. Bij correct gebruik vind ik het een verrijking voor de tekst, omdat het, net als gedachtestreepjes, meer variatie biedt en meer (of andere) samenhang aangeeft tussen de zinnen of zinsdelen. Als de schrijver dat voor elkaar krijgt vallen de leestekens mij ook niet meer op - als ze verkeerd geplaatst zijn wel, dan erger ik me daaraan. Even een paar voorbeelden uit Weduwe voor een jaar van John Irving waarbij de leestekens volgens mij goed gebruikt zijn en qua betekenis iets toevoegen:
  • Puntkomma: "Maar haar glimlach, als ze glimlachte, was rouwig; de afgelopen vijf jaar hadden weinigen haar zien lachen." Als er een punt tussen had gestaan, hadden beide zinnen aan inhoud verloren omdat ze in elkaars verlengde liggen. Een dubbele punt zou een soort van oorzakelijk verband in het leven roepen die niet past. Een komma is vanwege de zinsconstructie niet op zijn plaats.
  • Gedachtestreepje: "Als mijn klanten boos zijn, vraag ik ze altijd hun klacht op schrift te stellen - dus als je zo goed wilt zijn?" Het gedachtestreepje is op zijn plaats omdat het een afscheiding van, maar geen breuk met, de hoofdzin aangeeft. Een komma had ook gekund maar het streepje is sterker als leesteken en legt meer nadruk op de pauze. Vaak komt hierna ook een nieuwe of onverwachte wending.
  • Dubbele gedachtestreepjes: "Ted - hypocriet tot in zijn tenen - begon erover toen Eddie hem naar Southampton reed voor een bezoek aan mevrouw Vaughn"
  • Dubbele punt: "Hebt u een beeld van Marion Cole in uw hoofd? Ik bedoel: ziet u in gedachten haar uiterlijk voor u?"

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van een leraar Nederlands van lange tijd geleden leerde ik: achter de puntkomma komt een conclusie of gevolgtrekking achter de dubbele punt een opsomming (gescheiden door komma's) Maar ik ben ook blij met de aanvulling van Jamie, al wijkt die dus iets af van bovenstaande. Toch; bedankt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thérèse, van mij mag jij (maar alleen jij) hem editten opsturen, ik zit niet echt te wachten op een ringtone-abonnement :)