Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Teveel of te veel?

Op een weerforum waar ik actief ben, maken mensen regelmatig taal- en spelfouten. Vooral het foutief aaneenschrijven van te veel valt op. Vrijwel iedereen schrijft het woord ten onrechte aan elkaar! :confused: Vanmorgen besloot ik de regel toe te lichten, in de hoop mensen wat te leren. Omdat ook op dit forum tientallen mensen te veel ten onrechte als één woord beschouwen, leek het me zinvol ook op deze plek de regel te verklaren. Af en toe mensen afzonderlijk op deze zeer hardnekkige fout wijzen, heeft weinig opgeleverd. Waarom is 'te veel' correct? Het woord te drukt hier een overdaad of een overschot uit. We hebben niet veel, maar te veel. Vaak is te veel gekoppeld aan een zelfstandig begrip. Voorbeeldzin: Er is te veel regen gevallen. Of: We hebben te veel last van de wind. Merk op dat er taalkundig geen verschil is met 'te laag', 'te snel' of 'te duur'. Een ezelsbruggetje: Wanneer je 'te' kunt weglaten of van 'veel' weinig kunt maken, is het altijd nodig een spatie te gebruiken. Het is opvallend dat sommige mensen zonder na te denken in één zin 'teveel' en 'te weinig' kunnen schrijven. De macht der gewoonte is sterk. Tot slot: Wanneer is teveel wel één woord? We schrijven het aaneen als het een zelfstandig begrip is: het teveel. Voorbeeldzin: Het teveel aan regen zorgde dit weekeinde voor overstromingen. Omdat het woord wel aaneengeschreven kan worden, is het maken van de fout verklaarbaar. Wie twijfelt, raad ik aan veel te vervangen door weinig.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
haha, Tja... leer toch eens cursief of aanhalingstekens te gebruiken ;) Die zin is erg verwarrend. Ik heb toevallig net alles is me te veel in een ms geschreven. Zo hoort het echt.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is me TE VEEL werk.
Dat meen je niet serieus :confused: Zelfs als het om taal gaat, ben je liever lui dan moe? :lol:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik inhoudelijk kijk naar de volgende posting:
Ik heb toevallig net alles is me te veel in een ms geschreven. Maar wat doe ik nou met dat teveel aan snoepgoed dat ik 11 november heb overgehouden? Ik bewaar het maar tot volgend jaar.
dan zie ik iemand die zo goed is voor anderen dat ze (bijna) niet aan zichzelf toekomt. Als er een lintje zou zijn voor de meest altruïstische SOL-ler dan zou die naar jou gaan, Tja.