Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spelling opfrissen?

Als je iemand tegenkomt op dit forum die de Nederlandse spelling (nog) niet goed beheerst wat raad je deze persoon dan aan? A. Een opfriscursus van Onze Taal B. Een cursus Foutloos schrijven en spreken (bijv. bij het NTI) C. Anders namelijk:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijke adviezen allemaal. Het valt me op hoeveel er mogelijk is, als je je spelling wilt verbeteren!
Heerlijke adviezen allemaal? Dat de reacties een beetje naar de vreemde aard van dit topic wijzen, dringt niet tot je door?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat ik ook weleens geprobeerd heb, is een stille hint geven. Maar ik zal proberen om niet ongevraagd feedback te geven.
Weet je wat het is met stille hints? Diegene die ze ter harte moet nemen vindt ze soms helemaal niet stil en dan heeft het een ongewenste effect. Of het wordt gewoon niet opgepakt. :o Eigenlijk moet je op het juiste moment en op de juiste manier -qua toon en bewoording- het onderwerp aansnijden. Dat heet tact en dat moet je beheersen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eigen: Dat vind ik niet. Als je het kunt leren en je doet dat ook, lijkt het me geen probleem. Maar soms heb je iemand nodig die de juiste middelen aanreikt om op het gewenste niveau te komen.
Je kunt toch dan een pb sturen en als je je goede wil erin zet dan zal het toch wel mee vallen. Ik zou het niet openlijk op het forum doen. En degene kan dan zelf beslissen om je raad al dan niet op te volgen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Four Seasons: Hopelijk vat je het niet verkeerd op, maar ik heb vrijwel elke dag de neiging om je te wijzen op de fouten die je maakt. De neiging komt voort uit mijn wil om te helpen, maar ik vermoed dat je er niet op zit te wachten en ik wil niet dat je bang wordt om iets te schrijven. Het gevolg is wel dat de fouten steeds terugkomen :confused: Misschien moet ik de fouten eens verzamelen en in een pb uitleggen? Als je dat op prijs stelt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Four Seasons: Hopelijk vat je het niet verkeerd op, maar ik heb vrijwel elke dag de neiging om je te wijzen op de fouten die je maakt. De neiging komt voort uit mijn wil om te helpen, maar ik vermoed dat je er niet op zit te wachten en ik wil niet dat je bang wordt om iets te schrijven. Het gevolg is wel dat de fouten steeds terugkomen :confused: Misschien moet ik de fouten eens verzamelen en in een pb uitleggen? Als je dat op prijs stelt.
Ja, dat is goed. Als niemand me vertelt wat ik fout doe, verandert dat ook niets en dan is vooruitgang ver te zoeken. (ik schaam me wel een beetje, omdat ik altijd goede cijfers haalde voor dictees en ook een NTI cursus Nederlands met goed gevolg heb afgerond) Zijn het grove fouten? Of zijn het fouten die 'iedereen' maakt?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Four Seasons: Hopelijk vat je het niet verkeerd op, maar ik heb vrijwel elke dag de neiging om je te wijzen op de fouten die je maakt. De neiging komt voort uit mijn wil om te helpen, maar ik vermoed dat je er niet op zit te wachten en ik wil niet dat je bang wordt om iets te schrijven. Het gevolg is wel dat de fouten steeds terugkomen :confused: Misschien moet ik de fouten eens verzamelen en in een pb uitleggen? Als je dat op prijs stelt.
Ja, dat is goed. Als niemand me vertelt wat ik fout doe, verandert dat ook niets en dan is vooruitgang ver te zoeken. (ik schaam me wel een beetje, omdat ik altijd goede cijfers haalde voor dictees en ook een NTI cursus Nederlands met goed gevolg heb afgerond)
Dat ligt vooral aan jezelf dat we dat soort dingen niet vertellen. Ik heb het ooit geprobeerd en toen kreeg ik de volle laag van allerlei mensen. Om je te beschermen of zo?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:rolleyes: Misschien moet er naast het icoontje met het alziend oog dat soms slaapt, de wereldbol, het envelopje, de H van Hyves, de F van Fuckbook, de T van het-geluid-van-vogels-dat-niemand-meer-kent nu ook een icoontje komen met een W. Als je die bij je avatar hebt staan dan weet je: deze persoon wordt graag verbeterd/is woordblind/weifelt te veel/is woordmoordenaar. ;) Dan is het voor iedereen duidelijk! Tenslotte lopen de meningen sterruk uiteen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ellabella, waar slaat dat op?
Hoe bedoel je? Lees wat (bijna) iedereen tot nu toe heeft gezegd: 90% wil niet verbeterd worden, sommigen willen dat alleen als zij erom vragen en anderen (waaronder jij) juichen het toe. Ik kijk er niet van op dat je zo niet weet bij wie je wat denkt te mogen zeggen. Heb ik jou trouwens ooit gevraagd waar een post van jou op slaat? Is dat een serieuze vraag of een statement dat je niet blij bent met mijn opmerking? :?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik geloof dat het met de taalfouten / spelfouten van Four Seasons nog best wel meevalt. Je formuleert weloverwogen, en ik zie niet veel spelfouten. Daarmee is iemand nog niet meteen een groot auteur of dichter, maar dat is een ander verhaal. Het gaat nu om spelling, toch?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat het met de taalfouten / spelfouten van Four Seasons nog best wel meevalt. Je formuleert weloverwogen, en ik zie niet veel spelfouten. Daarmee is iemand nog niet meteen een groot auteur of dichter, maar dat is een ander verhaal. Het gaat nu om spelling, toch?
Ik sprak over zowel taal- als spelfouten. Kwesties die de spelling betreffen, vormen slechts een deel van het totale schrijven. Mijn insteek is te helpen, en het zou vreemd zijn de hulpvaardige opmerkingen te beperken tot spellingkwesties en de overige fouten te negeren. Door het verloop van de discussie kwam ik tot mijn reactie ;).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ja, natuurlijk is dat zo, Dargor, maar het topic heet Spelling opfirissen en gaat dus over spelling. Ik wil het niet toespitsen op Four Seasons, maar nogmaals: ik zie weinig taal-/spelfouten in haar posts. Daarom vind ik dit:
ik heb vrijwel elke dag de neiging om je te wijzen op de fouten die je maakt.
best wel overdreven. Maar misschien bedoelde je hier meer iets te zeggen over je neiging, en minder over haar spelling; ik weet het niet. In elk geval stop ik hier met persoonlijk gerichte dingen zeggen over fouten en neigingen. :)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, natuurlijk is dat zo, Dargor, maar het topic heet Spelling opfirissen en gaat dus over spelling. Ik wil het niet toespitsen op Four Seasons, maar nogmaals: ik zie weinig taal-/spelfouten in haar posts. Daarom vind ik dit:
ik heb vrijwel elke dag de neiging om je te wijzen op de fouten die je maakt.
best wel overdreven. Maar misschien bedoelde je hier meer iets te zeggen over je neiging, en minder over haar spelling; ik weet het niet. In elk geval stop ik hier met persoonlijk gerichte dingen zeggen over fouten en neigingen. :)
Je vraagt er nu zelf om, maar Four Seasons heeft bijvoorbeeld moeite met die/dat en voltooid deelwoorden ;) Het kan zijn dat het jou niet opvalt. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kán ;). Regelmatig zie ik voltooid deelwoorden op een t eindigen waar een d op zijn plaats is, of juist andersom. @Four Seasons: Ik zal je over een paar weken een pb sturen, proberen wat foutjes te benoemen en ervoor zorgen dat er wat uitleg bij staat. Daar heb je meer aan dan deze discussie, haha.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Nou, mensen die monter ik vindt schrijven vind ik behoorlijk hopeloos. Ik corrigeer vrijwel nooit iemand, dat wekt irritatie op. Ik erger me ook aan onjuist spatie gebruik. Ja, dat bedoel ik dus. :lol:
@Dargor. Wat zul je je hebben zitten irriteren aan mij, Dargor, toen ik pas aan het Sollen was. Want ook ik had o.a. een onjuist spatiegebruik. Tja, en doordat ik er op attent werd gemaakt tracht ik het niet meer te doen! Het gaat om de toon! (die hoeft toch niet altijd irritatie te wekken?) Ookal moet en mag een mens zelf ontdekken, dan vind ik het persoonlijk toch wel fijn als iemand mij wijst op grammaticale fouten of onjuist spatie, punt, komma gebruik. NU heb ik iets van: het staat een stuk rustiger zoals ik tegenwoordig de punten, komma's en spaties plaats. Dank je wel, Waus :-). @Dargor, indien je iets ziet in mijn schrijven wat incorrect: kwa taalgebruik, taalfouten, zinsconstructies, corrigeer mij dan aub! Graag!( ik heb het gevoel dat deze laatste zin niet klopt, maar precies weet ik het niet.)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:rolleyes: Misschien moet er naast het icoontje met het alziend oog dat soms slaapt, de wereldbol, het envelopje, de H van Hyves, de F van Fuckbook, de T van het-geluid-van-vogels-dat-niemand-meer-kent nu ook een icoontje komen met een W. Als je die bij je avatar hebt staan dan weet je: deze persoon wordt graag verbeterd/is woordblind/weifelt te veel/is woordmoordenaar. ;) Dan is het voor iedereen duidelijk! Tenslotte lopen de meningen sterruk uiteen.
Dat vind ik een héél goed idee! Ik wil best een W bij mijn profiel, ik kom hier immers om te leren? Heeft iemand dit al aan Dries doorgegeven?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Nou, mensen die monter ik vindt schrijven vind ik behoorlijk hopeloos. Ik corrigeer vrijwel nooit iemand, dat wekt irritatie op. Ik erger me ook aan onjuist spatie gebruik. Ja, dat bedoel ik dus. :lol:
@Dargor. Wat zul je je hebben zitten irriteren aan mij, Dargor, toen ik pas aan het Sollen was. Want ook ik had o.a. een onjuist spatiegebruik. Tja, en doordat ik er op attent werd gemaakt tracht ik het niet meer te doen! Het gaat om de toon! (die hoeft toch niet altijd irritatie te wekken?) Ookal moet en mag een mens zelf ontdekken, dan vind ik het persoonlijk toch wel fijn als iemand mij wijst op grammaticale fouten of onjuist spatie, punt, komma gebruik. NU heb ik iets van: het staat een stuk rustiger zoals ik tegenwoordig de punten, komma's en spaties plaats. Dank je wel, Waus :-). @Dargor, indien je iets ziet in mijn schrijven wat incorrect: kwa taalgebruik, taalfouten, zinsconstructies, corrigeer mij dan aub! Graag!( ik heb het gevoel dat deze laatste zin niet klopt, maar precies weet ik het niet.)
Ja: kwa is geen Nederlands woord ;) De spelling is qua. Daarnaast ontbreekt het woord is.
@Dargor, indien je iets ziet in mijn schrijven wat incorrect is:
Overigens is de constructie: 'je irriteren aan' ook fout. :o Zie hiervoor de uitleg van Onze Taal --> http://www.onzetaal.nl/advies/irriteer.php. In de spreektaal duikt de fout steeds vaker op.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel succes en sterkte met je nieuwe dagtaak, Dargor! :rolleyes:
It's a dirty job, but someone's got to do it 8) Ik kan dat niet in het Nederlands vertalen. Dan is het effect weg. :D

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dargor, heb je er weleens over nagedacht om les te gaan geven?
Ja, daar heb ik weleens over nagedacht. Op de havo vroeg mijn leraar Nederlands eens of ik wellicht leraar Nederlands zou willen worden. Maar ik zag dat niet zitten, deels omdat ik al voor de journalistiek gekozen had. Enige didactische gaven zijn mij niet vreemd, maar het is toch een vak apart.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dargor:-) dank je! weer wat geleerd! (Ik wou dat mijn vader vroeger in Nederland was blijven wonen en werken:-D dan had ik dit probleem niet.)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe ga je om met vriendelijke mensen. Het is een Sire reclame. Maar waarom zou je iemand niet vriendelijk kunnen verbeteren. Iedereen is toch in de leer. En fouten maken we allemaal.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stuur ze een linkje naar www.beterspellen.nl en wijs ze op de dagelijks speltest.
Een aanrader voor iedereen. Voor degene die denken dat ze (zo goed als) foutloos schrijven, maar ook voor diegene die in Word schrijven en gedachteloos de fout corrigeert die het programma door een vriendelijk rood streepje aangeeft. Dit opfrissertje is 's morgens een heerlijke manier om mijn schrijfdag te beginnen. Mijn tevreden glimlach is al even vaak gereflecteerd in het beeldscherm als het de echo van mijn vloek heeft weerkaatst.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen op een forum als deze niet verbeterd zouden willen worden. Ik persoonlijk vind het alleen maar fijn om op mijn spelling fouten gewezen te worden. Ik weet van mezelf dat ik een niet al te goede grammatica heb en probeer die constant te verbeteren. Het is een schrijf forum. Het lijkt mij dat iedereen zichzelf wil verbeteren op de punten waar hij/zij te kort schiet. We kunnen het natuurlijk nog wel even op de manier van verbeteren hebben. Stel ik schrijf 'ik vindt dat niet een goed verhaal' dan is een reactie als: 'ik vindT? Zelfs een tien jarige weet dat het ik vinD moet zijn' niet echt aardig. Dat kan naar mijn idee echt irritaties opwekken ;]