Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

zei hij, hij...

Wat vinden jullie daarvan? In boeken die ik nu lees, zie ik dit eigenlijk niet gebeuren. Daar is het veeleer iets in de trant van: "zei hij en..." . Drie voorbeeldzinnen. ‘Oh, ja. Graag,’ zei hij, hij liep terug... ‘Doe maar cola, als u heeft,’ zei hij, hij keek naar... ‘Ja,’ zei hij weer, hij ging rechtop zitten en...

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is veel logischer om de twee zinsdelen met een punt te onderbreken, of de tweede hij te vervangen door en en zinsvolgorde te veranderen. 'Oh ja, graag', zei hij. Hij liep terug... of: Hij zei 'Oh ja, graag' en liep terug... Het verschil tussen een komma en een punt maak je zo (onbewust wellicht) erg duidelijk. Er zijn veel fraaiere manieren denkbaar om bovenstaande situaties te schetsen, waardoor je in de meeste boeken tevergeefs naar de voorbeeldzinnen zult zoeken ;)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk ook eens naar wat afwisseling kan doen. Past het in het ritme van het verhaal? En of het logisch is om de zinsdelen met "en" te verbinden. Misschien is een ander woord beter op zijn plaats. Of een komma, of niets. Het zijn geen wetten van Meden en Perzen hoe je dit moet schrijven, er zijn talloze mogelijkheden hoe het kan. Het is de kunst daaruit de mogelijkheid te kiezen die het beste is voor je verhaal.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je het niet ziet gebeuren omdat het echt raar klinkt/gewoon fout is. Waarom wil je daar per se een komma?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Oh, ja. Graag,’ zei hij, hij liep terug... ‘Doe maar cola, als u heeft,’ zei hij, hij keek naar... ‘Ja,’ zei hij weer, hij ging rechtop zitten en...
"Oh ja. Graag." Hij liep terug... "Doe maar een cola, als u heeft," zei hij, terwijl hij keek naar... "Ja," zei hij weer*. Hij ging rechtop zitten en... (* zei hij daarvoor ook al ja, of zei hij daarvoor al iets?)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Oh, ja. Graag." Hij liep terug... "Doe maar cola, als u heeft." Hij keek naar "Ja." Hij ging rechtop zitten en... Zo zou ik het doen, om 2x 'hij' te vermijden. En bij de laatste ziet de lezer ook wel dat hij alweer 'ja' zegt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. :) Ik heb nog veel te leren, gelukkig maar. Mijn gebrek aan ervaring maakt het nog al eens lastig, daarom schrijf ik soms gewoon door zonder veel aandacht te besteden aan het wel of niet goed zijn van hetgeen ik schrijf. Toen viel me deze constructie op, die ik toch wel een aantal keer gebruikt heb, en ik vond het een beetje twijfelachtig. Misschien dat het wel goed kan zijn, maar in de zinnen die ik geschreven heb niet, vind ik zelf, de suggesties zijn beter. Daarvoor zei hij niet ook al 'ja', schlimazlnik, dus eigenlijk is het een beetje raar dat ik dat zo zeg.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het wel handig (of noodzakelijk) voor je om de Schrijfwijzer van Renkema aan te schaffen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onmisbaar in de boekenkast van een schrijver! Edit: een uitroepteken weggehaald (zie blz. 379 van de Schrijfwijzer) :D